Trenger hjelp til en definisjon. Høyre eller venstre side på en sofa?

Spøkelseskladden

Forelsket i forumet
På en sofa, med sjeselong, eller u-sofa, hvordan bestemmer man hva som er høyre og venstre side på sofaen? Er det når man står foran sofaen og ser på den, eller når man sitter i den? 

Vi har bestilt ny sofa. Etter å ha ventet i 5 uker kom den, men med sjeselongen på feil side i forhold til det vi ville ha(og trodde vi hadde bestilt.) I ettermiddag  har jeg tenkt meg inn for å klage, men ble plutselig usikker på hvordan man definerer høyre og venstre på en sofa..

Vi bestilte vår på Skeidar. Men vi var veldig klar på hvordan sofaen skulle være. Vi pekte på en utstillingsmodell, og sa at sjeselongen skulle være motsatt av den som sto der. For meg er det naturlig å tenke at venstre og høyre siden på en sofa er når du sitter i sofaen. Tenker i samme bane som en bil. Skal du skifte lyspære på venstre siden av bilen, så er det førersiden, altså det som er venstresiden når man sitter i bilen. 

Spøkelseskladden skrev:
Vi bestilte vår på Skeidar. Men vi var veldig klar på hvordan sofaen skulle være. Vi pekte på en utstillingsmodell, og sa at sjeselongen skulle være motsatt av den som sto der. For meg er det naturlig å tenke at venstre og høyre siden på en sofa er når du sitter i sofaen. Tenker i samme bane som en bil. Skal du skifte lyspære på venstre siden av bilen, så er det førersiden, altså det som er venstresiden når man sitter i bilen. 

Aner ikke hvordan det er, men tenker det samme.

Jeg tenker HELT klart at høyre er på høyre side når du sitter i sofan!

Spøkelseskladden skrev:

Helt sant, jeg var ekstra nøye med å forklare at den skulle være på X side når jeg sitter. Synd det ble feil for deg, men da klager du :)

Back
Topp