trenger hjelp til å huske en barnelek

• Trådstarter Trådstarter snupsidupsi
  • Opprettet Opprettet
S

snupsidupsi

Guest
Husker vi lekte en lek i jentebursdager da jeg gikk på barneskolen 1985-91.

Navnet, slik jeg husker det; er "gå på pus i pant" (evt "gå på pusi pant" Vanskelig og vite helt orddelinga da vi bare uttalte leken og aldri hadde behov for å skrive det ned.

Har spurt alle venninnene mine og ingen husker helt hva leken gikk ut på! Har forsøkt å søke på nettet; men som dere kanskje kan tenke dere var det helt andre ting enn barneleker som dukket opp! [8D] (pussy, pant; trenger jeg si mer??[:D] )

Det jeg mener å huske er at alle måtte vente på ganga. Og så skulle en og en komme inn i rommet der det satt en eller to. Usikker om det var noe vi måtte gjette på? Tror det var noe med noe bytting av noe tøy (sette noe i pant??) [8|]

Irriterer meg GRENSELØST [:@] at jeg ikke kan finne ut hva denne leken handlet om! Var KJEMPEGØY å leke "gå på pus i pant" ihvertfall!

Noen som har peiling?

Evt noen som er bedre å søke enn meg? Søkt både barnelek/bursdagslek, Kristiansand, 80tallet, pus i pant; og alle varianter av dette.

Dette var det nærmeste jeg kom i googling. ser etter mere nå.

Kleskonkurranse: Still alle barna opp på to rekker, to lag. Foran hver rekke skal det være en haug med klær, for eksempel et par støvler, en genser, votter og solbriller. Når en voksen sier START, skal de to som står først i rekkene ta på seg alle klærne, ta dem av igjen, og stille seg bakerst i rekken. Da er det den som sto som nummer to i rekken sin tur til å ta på og av seg klærne fra haugen. Når alle i rekken har tatt klærne på og av igjen, skal de ringe i en bjelle. Det første laget som ringer i bjellen har vunnet.

Kleskonkurransen har jeg vært borti i annen varient på voksenbursdag - hvor det da kun var 2 deltagere som fikk sin haug med klær, bind for øyenene og polvotter på hendene. Utrolig bra underholdning for oss som så på

ORIGINAL: ~Drutten~

Det høres ut som en lek vi lekte mye i bursdager etc da jeg var liten også. Vi kalte den "Avskjed på grått papir"

Også dette er en lek som blir artigere dess flere som er med. Tre eller fire barn benker seg i ei seng eller en sofa. De andre samler seg i naborommet, og døra mellom de to rommene lukkes. De i senga/sofaen skal velge et navn hver blant de som er i naborommet. Dette forteller de kun til hverandre, før selve leken starter.

Nå skal en og en fra naborommet banke på døra. De i senga/sofaen roper "kom inn". Barnet som kommer inn spør om han kan få jobb. De i senga/sofaen spør"Hvem av oss tror du har jobb til deg?". Da skal han som kominn i rommet tippe hvem av de i senga/sofaen som tenker på hans navn, og bukke foran ham. Gjetter han riktig, får han bli. Hvis ikke får han beskjeden "Avskjed på grått papir", og må gå til naborommet
og stille seg i køa igjen. Når det gjettes riktig, må vedkommende i senga/sofaen velge seg ut et nytt navn å tenke på. Personen i senga/sofaen som til slutt har flest arbeidtakere har vunnet leken.

[/quot

Hm. Var det slik det var da? Husker jammen ikke helt jeg. Men mye stemmer jo. Ska høre med venninnene mine!

Takk for svar!

ORIGINAL: Hege og Chris

Dette var det nærmeste jeg kom i googling. ser etter mere nå.

Kleskonkurranse: Still alle barna opp på to rekker, to lag. Foran hver rekke skal det være en haug med klær, for eksempel et par støvler, en genser, votter og solbriller. Når en voksen sier START, skal de to som står først i rekkene ta på seg alle klærne, ta dem av igjen, og stille seg bakerst i rekken. Da er det den som sto som nummer to i rekken sin tur til å ta på og av seg klærne fra haugen. Når alle i rekken har tatt klærne på og av igjen, skal de ringe i en bjelle. Det første laget som ringer i bjellen har vunnet.

Kleskonkurransen har jeg vært borti i annen varient på voksenbursdag - hvor det da kun var 2 deltagere som fikk sin haug med klær, bind for øyenene og polvotter på hendene. Utrolig bra underholdning for oss som så på

Takk for svar Hege og Chris! Takk for at du tok deg bryet med å google litt for meg. Var ikke en slik type lek, men har kan tenke meg det kan være morsomt; både i barne- og voksenbursdag!

Lenge siden sist på februar 07 forresten!

i en klasse jeg hadde for en tid siden spilte de "gammelost" . klassen delte seg i gutter og jenter, der guttene måtte ut på gangen, mens jentene ble igjen inne. Jentene skulle velge seg 1 gutt hver, og en og en gutt skulle komme inn, gå bort til en jente og spørre om han fikk stå sammen med henne, var det rett ble det 1 poeng, var det feil måtte han ut på gangen, bakerst i køen og prøve igjen.
Det er nok mange varianter av denne leken vil jeg tro[;)]

ORIGINAL: ~Drutten~

Det høres ut som en lek vi lekte mye i bursdager etc da jeg var liten også. Vi kalte den "Avskjed på grått papir"

Også dette er en lek som blir artigere dess flere som er med. Tre eller fire barn benker seg i ei seng eller en sofa. De andre samler seg i naborommet, og døra mellom de to rommene lukkes. De i senga/sofaen skal velge et navn hver blant de som er i naborommet. Dette forteller de kun til hverandre, før selve leken starter.

Nå skal en og en fra naborommet banke på døra. De i senga/sofaen roper "kom inn". Barnet som kommer inn spør om han kan få jobb. De i senga/sofaen spør"Hvem av oss tror du har jobb til deg?". Da skal han som kominn i rommet tippe hvem av de i senga/sofaen som tenker på hans navn, og bukke foran ham. Gjetter han riktig, får han bli. Hvis ikke får han beskjeden "Avskjed på grått papir", og må gå til naborommet
og stille seg i køa igjen. Når det gjettes riktig, må vedkommende i senga/sofaen velge seg ut et nytt navn å tenke på. Personen i senga/sofaen som til slutt har flest arbeidtakere har vunnet leken.

Minner om en lek som vi kalte "kyss,klapp eller klem". Da måtte den som kom inn kysse, klappe eller gi en klem til en av de som satt i sofaen. Gjettet den riktig så fikk den bli. Nesten helt likt[:)]

Back
Topp