Trenger hjelp/råd!

Bentleif

Forumet er livet
Septemberlykke 2016
Vi har ei jente på 3,5 år.. Hun legger seg 19.30 stort sett alle dager og sover ikke på dagen.. De siste 2-3 uken har hun våknet hver natt rundt 2 tiden og hylgråter og kommer inn til oss og vil sove i vår seng. Vi følger hun tilbake i sin seng, sier god natt og går å legger oss, hun kommer tilbake 2 ganger til før hun blir liggende i senga si og skrike, så illeskjærende at det høres ut som hun opplever noe fælt :-( dette kan vare opp til en time før det blir helt stille.. Vi er desperate etter søvn og det går utover hverdagen da vi stadig vekk har en indre uro mot hverandre:-( Er det noen som har noen tips som gjør at jenta vår sovner lettere? Og ikke gråter så sårt? :-(

Kanskje hun er inne i en periode med dårlig søvn eller mareritt? Evt prøve å spør på dagtid om hun vet hvorfor hun ikke vil sove?
Ene tulla vår på 5 år har hatt slike perioder av og på. Når hun var mindre fikk hun sove inn med oss, men nå prøver vi å få henne til å sove i egen seng. Hun har egen stor seng, så det var ikke noe problem for oss å sove med henne. Kanskje dere kan bytte på å sove med henne på eget rom eller la henne få sove hos dere? Det ga seg til slutt. Jeg vet at det er fryktlig slitsomt, men det går nok over :)

Jeg hadde mye heller latt henne sove hos meg enn å gråte seg i søvn.
Da blir dette en ond sirkel, og det vil ikke bedre seg.

Evt. sette sengen hennes inne hos dere, eller legge en madrass på soverommet hennes en stund, som dere kan bytte på å ligge på til hun sovner igjen. :)

Viss dere ikke vil att hun skal sove hos dere, hva med å legge seg inne hos henne og stryke og kose til hun sovner for så å gå inn igjen til seg selv :-) eller bare godta att man fort sovner selv der også;-)

Takk for svar alle sammen:-)

Vi har hatt hun i senga vår tidligere og det var i en periode på et år.. Kanskje vi bør faktisk fortsette for det var en periode hvor hun sov hele natten på rommet sitt:-)

Vi skal prøve ut begge forslag her, både sove på rommet hennes og ha sengen inne på rommet vårt :-)

Tenkte mer på å øve litt på å sove på eget rom da det blir litt folksomt når vi blir fler :-)

Når dere hører henne gråte kan dere gå inn til henne før hun rekker å komme i deres seng (våkner i større grad om man går ut av senga) , stryk henne over pannen/håret så hun merker at dere er der og at det et trygt på sitt eget rom også :) når hun føler deg trygg vil hun sovne lettere :) vi fant i allfall ut at dette var en grei løsning på natten om poden her våknet og skrek :)

Når dere hører henne gråte kan dere gå inn til henne før hun rekker å komme i deres seng (våkner i større grad om man går ut av senga) , stryk henne over pannen/håret så hun merker at dere er der og at det et trygt på sitt eget rom også :) når hun føler deg trygg vil hun sovne lettere :) vi fant i allfall ut at dette var en grei løsning på natten om poden her våknet og skrek :)
Det skal prøves :) Takk :) Ser at vi er like langt på vei også :) 13+4 jeg også ;)

Jeg tenker dere gjør henne en bjørnetjeneste å lære å sove i egen seng når hun er begynt å bli stor jente :) vi spretter inn og synger til de, nå sovner de heldigvis lett. Mine er 5 og 7 år men de våkner i perioder om natten likevel. Enten om de faller ut av senga eller plutselig trenger hjelp til å tørke seg.. at de sovner greit igjen etter en stund enda de blir lys våkne er ganske deilig. Jeg sover dårlig med barna i senga og gubben ingenting. Gikk fint når de var babyer men nå er det salto i søvne som gjelder og det er ikke like koselig :p

Jeg tenker dere gjør henne en bjørnetjeneste å lære å sove i egen seng når hun er begynt å bli stor jente :) vi spretter inn og synger til de, nå sovner de heldigvis lett. Mine er 5 og 7 år men de våkner i perioder om natten likevel. Enten om de faller ut av senga eller plutselig trenger hjelp til å tørke seg.. at de sovner greit igjen etter en stund enda de blir lys våkne er ganske deilig. Jeg sover dårlig med barna i senga og gubben ingenting. Gikk fint når de var babyer men nå er det salto i søvne som gjelder og det er ikke like koselig :p

Hvordan er det en bjørnetjeneste å lære henne å sove i egen seng?
(Eller mener du at det er en god ting, men bare bommet litt på ordvalget? :) )

Back
Topp