Trenger hjelp/råd nå altså!

Vinterbaby 2012

Flørter med forumet
Hei!
Håper det er noen som orker å svare meg fort, er gravid for første gang og dermed er alt nytt for meg.. Har liksom ikke lyst til å ringe å mase på jordmor heller. Skal ikke dit før 4.okt.
Jeg sliter sånn med noe jeg trur er bekkenet.. Plages med vondt i korsryggen og nedre del av magen mot "skambenet"?. Føles som at noe presser på blæra hele tiden, ikke helt likt men føles nesten ut som at jeg må på do. Dette er helt greit når jeg sitter i ro, men med en gang jeg beveger meg, reiser meg opp osv så kjenner jeg det presser nedover. Er plagsomt å får meg til å (unnskyld utrykket..) "gå som ei ku". Kan også føles ut som at magen/bekkenet skal dette i gulvet.. I tillegg har jeg fått noe som jeg tror kan være kynnere? Hele magen blir skikkelig hard, men dette er ikke noe plagsomt egentlig. Har hørt om modningsrier for tidlig i svangerskap og mange andre skrekkhistorier. Noen som kan fortelle meg at de har hatt det på samme måten og at det er normalt? Beklager for langt innlegg, og jeg takker veldig for svar! :)

Jeg ville ikke nølt å ringe til jordmor for å få råd. De smertene du snakker om bak i rygg og fremover er typisk for bekkenløsning, men det andre vet jeg ikke hva kan være. Blir det værre i helga ville jeg ringt legevakta. Hvis det holder seg stabilt ville jeg ringt jordmor "first-thing" på mandag. Lykke til:))

Smerter i korsryggen og symfysen er iallefall typisk for bekkenløsning. Nedpresset du kjenner er nok også normalt, begynner jo å fylles opp inni der, du vil kjenne press på bløre og tarmer. Husk å gjøre knipeøvelser ;) Men hør med jordmor, er jo derfor hun er der =) Kynnere er helt normalt, har hatt dem siden uke 8 eller noe. Bare livmoren som øver seg på å trekke seg sammen. Betyr ikke at du vil føde noe tidligere altså, selv om det kan bli litt ubehagelig etter hvert som livmoren vokser.

Var betryggende å se at flere har det slik.. Kjenner meg veldig godt igjen i alt du sier! Til dere som vet litt om det, hvor langt bør man la det gå før man trapper ned i forhold til aktivt arbeid? Finner ikke noe skikkelig svar på dette...

Tusen takk alle! Ble litt "beroliget" nå, selv om jeg skjønner at det nok er bekkenløsning på tur.. Har vært sykemeldt i tre uker pga ekstrem kvalme, så må nesten bare prøve meg på jobb å se hvordan det blir å gå fremover dersom det blir verre. Skal ringe jordmor på mandag å snakke litt med henne! :)
Jorlin86, jeg skal spørre jordmor, man kan sikkert jobbe så mye som man selv klarer og føler er bra? Spør din jordmor! :)

Jorlin86 skrev:
Var betryggende å se at flere har det slik.. Kjenner meg veldig godt igjen i alt du sier! Til dere som vet litt om det, hvor langt bør man la det gå før man trapper ned i forhold til aktivt arbeid? Finner ikke noe skikkelig svar på dette...

Kjenn etter på kroppen, smerter og ubehag er ofte et tegn på at en bør ta det med ro. Er ikke så flink til å følge mitt eget råd, men bør vel sykemelde meg snart før bekkenet blir helt ubrukelig, klarer jo knapt å gå etter jobb..

Jorlin86 skrev:

I forhold til bekkensmerter: Vet ikke hva du jobber med, men de har plikt til å tilrettelegge for deg på jobb hvis du forteller om plagene. Ikke løft noe særlig, ikke gå for fort, ikke støvsug/vask. Får du vondt, slutter du med den aktiviteten du holder på med. Ta mye pauser. Gå til lege og få rekvisisjon til fysioterapeut.

Hvis du er flink til å ikke kjøre deg selv for hardt hele tiden, er det ikke noe som sier at du MÅ bli sykmeldt etter hvert hvis du ikke blir verre. Snakk med fysioterapeuten og legen din.

Hei:) Forstår bekymringene dine. Dette er mitt andre svangerskap og jeg var like lost som deg når det kom til disse symptomene. Da jeg hadde det supert i mitt første svangerskap. Jeg har også hatt vondt i rompa og nedest på magen ...Akkurat som et belte, legen min sa det var bekkenet. Og at når man hadde vondt i bekknet skal man holde seg mer i ro( jeg gikk lang tur for jeg trodde jeg hjalp på bekkenet, ble verre kan man si ....) Man skal ta det på alvor, så man slipper å få helt gang sperre. Hør med jordmor om det er noe svømming for de med bekkentrøbbel i nærheten av der du bor. ps: Må ha fysioterpaut til å veilede deg, for vanlig svømming gjør det verre, du må ha en slags vest på det. og du skal jogge på en måte,ikke svømme :))
 Jeg også har fått vondt på og av når jeg rester meg opp fra sittende stilling. Spesielt etter at jeg har vært på do har det gjort vondt, Da går jeg kroket en stundt også, går over, men varierer litt på tid... Kynnnere har jeg hatt leeeenge, og det er normalt så lenge de ikke øker i intensitet, og gir seg hvis du reiser deg(hvis du ligger når du får de) Og gir seg hvis du legger deg nedpå(hvis du får de når du er i aktivitet) ...Gi seg etter en liten stund...Øker det og du får mensaktige smerter så skal man ikke nøle med å ringe føden og høre med de... Masse lykke til og det går som regel bra :) :) :)

Jorlin86 skrev:

Jeg har fått bekkenløsning, var til lege og fysioterapeut for 14dager siden og fikk dette bekreftet. Fysioterapeuten bare kjente litt på leddene bake på ryggen min, og etter det tok han en alvorsprat med meg om at jeg måtte ta det så mye med ro som jeg kunne. Han sendte beskjed til legen min med en gang om at jeg skulle sykemeldes fra jobb. Men nå jobbet jeg i helgene i dagligvarebutikk, og det er belastning for bekken, rygg og hofter uansett hvordan du får det tilrettelagt, og går skole i tillegg. Så jeg fikk streng beskjed om å kun konsentrere meg om skolen, og ikke gå dit å sette meg på en stol heller hvis jeg kjente at det var ekstra ille en dag.

Er nok ikke noen regel på når du skal sykemelde deg, eller om du i det hele tatt skal det. Tror man må kjenne etter selv, og også se det an etter hva man jobber med! :-)

Back
Topp