Trenger hjelp.. psykisk syk

ring den hjelpe telefonen som det ofte går reklame for på tv.. håper han får fort hjelp
 
Tror nok dette er noe han må takle selv. Desverre, eller få noe legehjelp som kan henvise han til en psykolog fks.. Er ikke noe gøy å være vitne til noen som har det vondt.
 
Du kan ringe en bekymringsmeldingen til fastlegen hans[:)]
 
ORIGINAL: *Becca*

Du kan ringe en bekymringsmeldingen til fastlegen hans[:)]


sign
 
ORIGINAL: Kineblomst

Tror nok dette er noe han må takle selv. Desverre, eller få noe legehjelp som kan henvise han til en psykolog fks.. Er ikke noe gøy å være vitne til noen som har det vondt.


Han klarer jo ikke takle dette selv.. han legger seg bare å sover.. Han har fått henvisning.. men kommer seg ikke dit og ikke til legen.. For han klarer ikke komme seg opp
 
ORIGINAL: Blond Vampire Shrimp

Den der er ikke enkel... Jeg sendte stafett pinnen videre til bestekompisen hans når jeg sto i den sitvasjonen, fant ut at å ha meg i nærheten gjorde egentlig alt bare værre...
Han må på en måte finne ut at han trenger hjelp selv...
Men jeg hadde absolutt snakket med en god kompis eller noe sånt, som kunne prøvd og dra han med ut, prøve og ikke snakke om problemene hans en periode, men rett og slett bare se om dere klarer og "vekke" han litt...
Ble han værre etter du flytta ut, hadde jeg nok sendt pinnen videre og holdt meg unna, din inblanding kan da bare gjøre ting værre...


Ikke lett når han ikke åpner døra, eller svarer på tlf.. Har en kompis som prøver det han kan.. men ikke lett når man ikke får kontakt.
Vi har to små barn sammen, så jeg kan ikke bare holde meg unna heller.

Uheldigvis så har han en udugelig lege.. som bare skriver ut resepter og papirer til nav.
Er helt rådløs jeg
 
ORIGINAL: kristine80

ORIGINAL: Blond Vampire Shrimp

Den der er ikke enkel... Jeg sendte stafett pinnen videre til bestekompisen hans når jeg sto i den sitvasjonen, fant ut at å ha meg i nærheten gjorde egentlig alt bare værre...
Han må på en måte finne ut at han trenger hjelp selv...
Men jeg hadde absolutt snakket med en god kompis eller noe sånt, som kunne prøvd og dra han med ut, prøve og ikke snakke om problemene hans en periode, men rett og slett bare se om dere klarer og "vekke" han litt...
Ble han værre etter du flytta ut, hadde jeg nok sendt pinnen videre og holdt meg unna, din inblanding kan da bare gjøre ting værre...


Ikke lett når han ikke åpner døra, eller svarer på tlf.. Har en kompis som prøver det han kan.. men ikke lett når man ikke får kontakt.
Vi har to små barn sammen, så jeg kan ikke bare holde meg unna heller.

Uheldigvis så har han en udugelig lege.. som bare skriver ut resepter og papirer til nav.
Er helt rådløs jeg




Noen flere råd ?
 
ORIGINAL: kristine80

ORIGINAL: TinaCeline

voksen psykiatrien / psykiatrisk sykehus ?


Problemet er jo å få han dit da..
Men legen kan vel evnt tvangsinnlegge ?


Det skal MYE til for å kunne tvangsinnlegge en person, de må være til fare for seg selv eller andre eller det må være stor fare for at å utsette behandling vil minimere sjansen til å bli frisk... Du kan alltids sende en bekymringsmelding til legen hans, men det er opp til legen å vurdere om det er grunnlag for innleggelse.... Det er dessverre stort press i psykiatrien og stor mangel på plasser - så derfor er også terskelen for å bli innlagt veldig høy.. Selv de med mange selvmordsforsøk blir ikke nødvendigvis tvangsinnlagt over tid......
 
ORIGINAL: Pearl

ORIGINAL: kristine80

ORIGINAL: TinaCeline

voksen psykiatrien / psykiatrisk sykehus ?


Problemet er jo å få han dit da..
Men legen kan vel evnt tvangsinnlegge ?


Det skal MYE til for å kunne tvangsinnlegge en person, de må være til fare for seg selv eller andre eller det må være stor fare for at å utsette behandling vil minimere sjansen til å bli frisk... Du kan alltids sende en bekymringsmelding til legen hans, men det er opp til legen å vurdere om det er grunnlag for innleggelse.... Det er dessverre stort press i psykiatrien og stor mangel på plasser - så derfor er også terskelen for å bli innlagt veldig høy.. Selv de med mange selvmordsforsøk blir ikke nødvendigvis tvangsinnlagt over tid......


Da får jeg bare prøve å ringe legen hans.. og håpe på det beste
 
Du kan ikke tvangsinnlegge en deprimert person.. Eneste måten han kan få hjelp på er hvis han ønsker å få den frivillig.. Så da må noen overtale han til å komme seg ut og komme seg til legen... 
Skjønner at du er bekymra.. synes det er trist at familien hans ikke gidder å gjøre noe.. noen må få motivert han til å søke hjelp da.. ring kameratene hans og få de til å dra han ut døra..
 
ORIGINAL: Trude Ellerei

ORIGINAL: kristine80

Trenger virkelig litt hjelp her.
Har en x-sambo som sliter skikkelig psykisk. Han går på antidep.. men ser ikke ut til at de hjelper noe som helst.
Etter jeg flyttet ut i mai.. har han vært utafor døra max 5 ganger (han var ikke mye ute før det heller )
Uansett.. han har vært ganske langt nede i over 5 år nå.. han kan ligge og sove i nesten 14 dager i strekk.

Hva kan jeg gjøre ? Familien hans sier de ikke kan gjøre noe.. men kan jo ikke se på at han går nedenom heller.
Har prøvd å snakke med han.. men han bare jatter med.
Må vel være noe eller noen man kan henvende seg til ?


Her kan du finne råd og hjelp:
[link=http://www.sidetmedord.no/om_tjenesten]http://www.sidetmedord.no/om_tjenesten[/link]
De har forum, temasider, hjelpetelefon, info osv... Du kan dele erfaringer, og lese andres erfaringer




Tusen takk :)
 
Tusen takk for svar :)

Jeg prøver så godt jeg kan å stille opp.. Lar han se barna når og hvor mye han vil og sender bilder og opptak av de.
Kanskje jeg skal alliere meg med ene kompisen hans da... tror bare at han kommer til å bli rasende. For iflg han selv så er han fysisk syk også... men det blir man jo når man er så langt nede osv
 
Back
Topp