Trenger hjelp med muffins

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har mistet oppskriften min!
Jeg har prøvd diverse oppskrifter som jeg har funnet på nett, men alle er kun ok. Det jeg likte så godt med min oppskrift var at toppen var litt sprø, mens resten var saftig. Jeg har ikke funnet en oppskrift som har gitt sprø topp siden. Jeg lurer på om jeg først så oppskriften her på forumet. Lyse muffins. Er det noen som har vært borti det? Eventuelt som vet hvordan jeg kan få til sprø topp på andre oppskrifter også?

Håper noen kan hjelpe :-D

Magnolia Bakeris cupcakes på passionforbaking.com syntes jeg blir sprø på toppen men saftige... Har laget de flere ganger å blir alltid like fornøyd med de..

Nei dessverre, men jeg tror ikke den inneholdt så mye utenom det vanlige.
Kan den ha vært med kulturmelk? Eller vann istedetfor melk? Jeg vet at hvis man bruker vann i vaffelrøre og ikke melk, da blir de sprø. Jeg vet også at hvis du bruker kulturmelk og natron i sjokoladekake istedet for bakepulver, blir den super saftig. Jeg pleier også å ha sitron i røra på de lyse muffinsene, det smaker ikke sitron, men de blir veldig saftig.

Last edited:
Kan den ha vært med kulturmelk? Eller vann istedetfor melk? Jeg vet at hvis man bruker vann i vaffelrøre og ikke melk, da blir de sprø. Jeg vet også at hvis du bruker kulturmelk og natron i sjokoladekake istedet for bakepulver, blir den super saftig. Jeg bleier også å ha sitron i røra på de lyse muffinsene, det smaker ikke sitron, men de blir veldig saftig.
Ingen av delene, men det var gode tips som jeg kan bruke. Hvor mye sitron bruker du? Skall eller saft?

Ingen av delene, men det var gode tips som jeg kan bruke. Hvor mye sitron bruker du? Skall eller saft?
Jeg bruker bare sånne dråper fra flaske og spruter bare nedi litt... Kanskje en ss eller to... Altså ikke skall i min, men det kan jo bli godt;) jeg elsker å gjøre om på oppskrifter:)

Denne oppskriften brukte jeg som base da jeg lagde de med sitrondråper, så du kan med trygghet bruke med skall.

18 stk cupcakes:
røren:
3 egg
150 gr margarin(jeg bruker melange)ps: må være mykt
300 gr hvetemel
300 gr sukker
2 ts bakepulver
2 dl melk eller kulturmelk for ekstra saftig.

Jeg bruker å raspe sitron skall og klemme ut saften av en halv sitron. Da blir de kjempe saftige

frosting:
125 gr(ca) tine naturell kremost/philadelphiaost eller med sjokolade
60 gr margarin
7-8 dl melis
2 ts vanilje sukker
Kan ha litt melk i hvis den er altfor hard
Ta i konditor farge hvis du vil ha farge

slik gjør du:
forvarm ovn til 175 grader
sett frem 18 former på ett brett
visp smør og sukker hvitt
tillsett eggene, ett av gangen, visp godt mellom
så hvetemel og bakepulver
melk og rør godt
fyll formene 2/3 fulle
stek i 15-20 min
avkjøl helt før du tar på fyll.gjerne kalde, så holder frostingen seg bedre.
smør og ost vispes først, så ha i resten, pass på at den ikke blir for myk, da bare flyter den ut.
Jeg bruker som sagt cupcake stekebrett for å få de fine og høye og at de ikke flyter ut som muffins
Lykke til :)

Back
Topp