trenger hjelp med en strikkeoppskrift, kan noen hjelpe litt

stinesin

Glad i forumet
skal strikke sokker og da står dette:

SOKK:
Sokken strikkes frem og tilbake fra midt bak. Legg opp 48-52-56 (56) m på p 2,5 med 2 tråder Delight. Ta bort 1 tråd og strikk vrbord (= 2 r/ 2 vr) i 5-6-6 (7) cm - avpass slik at neste p strikkes fra vrangen. Strikk 1 p vrang fra vrangen samtidig som det felles 14-14-18 (14) m jevnt fordelt = 34-38-38 (42) m.

MED HULLKANT: Neste p strikkes slik fra retten: 1 r, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r. Strikk 1 p vrang fra vrangen.
UTEN HULLKANT: Strikk 1 p r fra retten og 1 p vr fra vrangen.
Nå settes de ytterste 12-13-13 (15) m i hver side på 1 tråd. Strikk 4 - 4½ - 5½ (6½) cm med rett på hver p over de midterste 10-12-12 (12) m. Sett m fra trådene tilbake på pinnen og strikk opp 10-11-13 (16) m på hver side av midtstykket = 54-60-64 (74) m på p. Strikk 3-4-5 (5) cm med rett på hver p over alle m samtidig som det etter 1½ - 2 - 2½ (3) cm felles på hver 2.p slik til ferdig mål: Fell 1 m på beg og slutten av arb og strikk 2 m rett sammen på hver side av de 2 midterste m. Fell av og sy sømmen under foten og oppover langs midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.
Tre evt et silkebånd gjennom hullraden dersom det ønskes.

det er der det står med uthevet skrift jeg ikke forstår hva jeg skal gjøre, for når de 15 første og 15 siste er inne på pinnen hvor skal jeg da ta tråden fra å strikke de midterste? må jeg klippe av tråden og begynne på midten?

Jeg tolker dette til å være hælen på en sokk? 
Da må du i tilfelle sette disse sidemaskene på to forskjelige tråder, (dvs noen helt andre tråder som ikke har noenting med strikketøyet ditt å gjøre). Når du strikker på maskene i midten er det greiere å ha sidemaskene på en tråd enn på pinner, for pinnene blir i veien for arbeidet ditt. Når du skal begynne å strikke på sidemaskene igjen, må du sette dem inn på noen ekstra pinner... Gav dette mening?

Jeg pleier å bare la maskene stå på en pinne og ikke tråd... men når du kommer rundt da og strikker de siste 15 så bare strikker du de første 15 på neste pinne inn på samme pinne... og da har du ingen tråd "midt på" mellom de første og siste maskene som du snakker om. 
Også fortsetter du med det andre... da slipper du å kutte tråd.

ja men nå har jeg tatt de 15 første og e 15 siste inn på tråd, betyr det at jeg må rakke opp igjen 15 masker så jeg kommer til midten og strikke da 6 cm av de maskene, men da blir jo den ene siden med 15 masker lengre enn den andre siden med 15 masker

Det blir veldig veldig liten forskjell. Jeg strikker altså første og siste masker sammen på en pinne... og så strikker da disse oppover og gjør hælfelling på disse helt uten å få noen monteringstråder der. Også peller jeg opp masker langs sidene og kombinerer med de som har stått på vent og fortsetter rundt og feller slik at man heller ikke får noen løse tråder her. Man skal kunne strikke hele sokken i ett uten å ha løs tråd annet enn på start og slutt.

Foressten trenger du nok ikke ta første og siste heller.. egentlig... du kan koble sammen de 2 siste pinnene også.. så får de lik høyde. Det spiller jo ingen praktisk rolle hvem av de fire pinnene du kobler sammen til hæl.. bare det er riktig antall i forhold til oppskriften :)

stinesin skrev:
ja men nå har jeg tatt de 15 første og e 15 siste inn på tråd, betyr det at jeg må rakke opp igjen 15 masker så jeg kommer til midten og strikke da 6 cm av de maskene, men da blir jo den ene siden med 15 masker lengre enn den andre siden med 15 masker

Neida, du setter først 15 masker av på den ene kanten (inn på en tråd, pinne, hva du vil) så strikker du de i midten, så setter du 15 masker bort i andre enden, uten å strikke dem. Da kan du bare fortsette å strikke på de maskene du har i midten, frem og tilbake i så mange cm som det står i oppskriften. 

Det som er er at dette er en slik som strikkes på to pinner. Nå har jeg altså tatt maskinene fra slutt og begynnelsen på hver sin tråd men hvordan artikkel videre på de midterste når tråden er på slutten? Område kan noen hjelpe?

Ang. Svar på den strikkingen hva gjør jeg når jeg er ferdig strukket de midterste da vil jo det være forskjell på de siden

Back
Topp