Trenger hjelp her!!!!

elva*

Gift med forumet
Har hatt nevøene mine på overnatting inatt, også våkna han ene utpå kvelden og hadde kasta opp i heeele dobbelsenga de skulle sove i... og det var så mye at hele dynene var gjennomvåte av spye, og det samme med madrassbeskytter og overmadrass...

Spørsmålet er dynene... går det an å levere de på rensing kanskje? og noen som vet prisen på det isåfall?
Det er dundyner, så er ikke billigste dynene heller liksom.. men alternativet til rensing er å kaste dem liksom.. for har vaska dundyner før, og det bare klumpa seg i maskinen...

Regner med vi må ha ny overmadrass på senga.. og bare den kommer jo på over tusenlappen.. så blir fort dyrt dette her kjenner jeg...

men stakkaren kunne jo ikke for det.. men trasigt likevel.. [&:]

Ooooiiiiiiiiiiii[&:]

Jeg har ikke peiling på hva det koster, men kjente jeg ble lei meg på deres vegne nå. Spy er IKKE noe greit... [:'(]

Rense de går helt fint med overmadrassen og så det er bare å ta kontant med renseriet og høre hvordan dere skal gjøre det og hva det koster.

ORIGINAL: Frøgen*

Ooooiiiiiiiiiiii[&:]

Jeg har ikke peiling på hva det koster, men kjente jeg ble lei meg på deres vegne nå. Spy er IKKE noe greit... [:'(]

Takk. nei, det er ikke noe gøy... [:(] Vet jo vi vil oppleve mye sånt selv oppgjennom med ungene våre... Men aldri kjekt sånt samme hvem det er... [&:]

ORIGINAL: Linly

Rense de går helt fint med overmadrassen og så det er bare å ta kontant med renseriet og høre hvordan dere skal gjøre det og hva det koster.

Åja... det kan jeg gjøre.. har ikke tenkt på det engang, at det gjerne går an å få rensa den også... Men skal sjekke om det går an å ta av trekket og bare vaske det.. men er stygt redd for at det har trekkt nedi selve overmadrassa også, og ikke bare trekket.. for var så vannvittig mye spy, og så utrolig bløtt...

ORIGINAL: elva*

ORIGINAL: Linly

Åja... det kan jeg gjøre.. har ikke tenkt på det engang, at det gjerne går an å få rensa den også... Men skal sjekke om det går an å ta av trekket og bare vaske det.. men er stygt redd for at det har trekkt nedi selve overmadrassa også, og ikke bare trekket.. for var så vannvittig mye spy, og så utrolig bløtt...

Har trekk som kan taes av selv, men fikk det ikke inn i maskinen. Madrassen kan di sikkert skylle i dusjen, men spørs om du får vekk lukten. Masse lykke til! Får håpe småen er bedre i dag.

jeg vet når søstern vasker sine dunjakker, så har hun masse slike tennisballer inni sammen med jakka slik at de er med å hjelp til å fordele duna- slik at de unngår å klumpe seg. Også bruker hun slik teppebanker etterpå når jakke er ferdig vaska.

Har hatt nevøene mine på overnatting inatt, også våkna han ene utpå kvelden og hadde kasta opp i heeele dobbelsenga de skulle sove i... og det var så mye at hele dynene var gjennomvåte av spye, og det samme med madrassbeskytter og overmadrass...

Spørsmålet er dynene... går det an å levere de på rensing kanskje? og noen som vet prisen på det isåfall?
Det er dundyner, så er ikke billigste dynene heller liksom.. men alternativet til rensing er å kaste dem liksom.. for har vaska dundyner før, og det bare klumpa seg i maskinen...

Regner med vi må ha ny overmadrass på senga.. og bare den kommer jo på over tusenlappen.. så blir fort dyrt dette her kjenner jeg...

Hadde du de i tørketrommelen også?  Sammen med tennis baller? Hehe. Det skal gjøre at dynen blir fluffy igjen for dundyner klumper seg i maskinen [:)] Eventuelt ta de ut av tørketrommelen halve tiden og riste de og tørke de videre.
Det er det jeg har hørt i allefall.. Gir jo ingen garantier [:)] hehe

Da du vaska dyner i maskina, brukte du sånne vaskeballer da? Jeg har både vasket og tørketromlet dyner og med sånne baller så går det helt fint [:)]

Men tror jeg hadde vurdert prisen på rens og prisen på ny opp mot hverandre med tanke på overmadrassen ja...

Ikke noe problem å vaske dundyner nei. Sier som de andre: Putt inni noen tennisballer når du vasker og eventuelt tørker i trommel. [:)]

Jeg har brukt vaskeballer i både vaskemaskinen og tørketrommelen.. men de klumpa seg likevel...
men det stod på dynene at de kunne vaskes opp til 60 grader... men at de ikke kunne renses.. så jeg prøver å kjøre dem i maskinen.. og blir de bra, så er vi jo heldige. og blir de klumpete, så får vi heller kjøpe nye.. men håper de ikke klumper seg, siden så mange her har god erfaring med vasking av dundyner... ( det var forresten barnedyner jeg klumpa.. 3 stk.. [:'(])

har tatt av trekket på overmadrassa nå.. det hadde heldigvis ikke gått gjennom trekket, for trekket var så tjukkt.. så får prøve hive trekket i maskinen...hvis det er plass til det..hehe..

[:)]

Det er dundyner, så er ikke billigste dynene heller liksom.. men alternativet til rensing er å kaste dem liksom.. for har vaska dundyner før, og det bare klumpa seg i maskinen... Regner med vi må ha ny overmadrass på senga.. og bare den kommer jo på over tusenlappen.. så blir fort dyrt dette her kjenner jeg...

Hadde du tennisballer isammen med dyna da? og vasket kun dyna? også MÅ den inn i tørketrommel etterpå sammen med tennisballene, hvis ikke så går det ikke.

Andreas sin dyne klumper seg når vi vasker den, men blir fin igjen når den er tørr.. Fordeler litt før den henges opp også tar resten når den er fløffy og tørr

ORIGINAL: fru gravdal

Det er dundyner, så er ikke billigste dynene heller liksom.. men alternativet til rensing er å kaste dem liksom.. for har vaska dundyner før, og det bare klumpa seg i maskinen... Regner med vi må ha ny overmadrass på senga.. og bare den kommer jo på over tusenlappen.. så blir fort dyrt dette her kjenner jeg...

Hadde du tennisballer isammen med dyna da? og vasket kun dyna? også MÅ den inn i tørketrommel etterpå sammen med tennisballene, hvis ikke så går det ikke.

ja er sånn jeg har gjort det.. men har klumpa seg for det.. [:(]

Men har snakka med svigermor nå, og hun sa vi bare skulle levere dem til renseriet, så kunne de vaske de heller.. for dundyner kunne revne hull i inni maskinen, og hvis det skejr så ødelegger duna hele maskinen...
og trekket til overmadrassen må vi uansett levere til renseriet, for det var altfor stort til at det gikk inni vaskemaskinen..

vi måtte levere to dobbeldyner i dun til rens på renseriet!! (begge ble kastet opp på når emilie var syk!)

Vi betalte 800 for begge! men de er jo dtore da! så blir nok litt billigere for dere!

men.. ble de klumpette i tørketrommelen også! når vi vasker ungene sine dundyner etter diverse uhell så slenger jeg dem i tørketrommel etter vask! de blir ikke klumpette da! [8|]

Vi vasker også dundyner i maskin. Har blitt noen uhell med både det ene og det andre fra ungene. Hiver de bare i maskin med 4-5 tennisballer og det samme i trommelen etterpå. Gode som nye etterpå!

ORIGINAL: **Lykke**

vi måtte levere to dobbeldyner i dun til rens på renseriet!! (begge ble kastet opp på når emilie var syk!)

Vi betalte 800 for begge! men de er jo dtore da! så blir nok litt billigere for dere!

men.. ble de klumpette i tørketrommelen også! når vi vasker ungene sine dundyner etter diverse uhell så slenger jeg dem i tørketrommel etter vask! de blir ikke klumpette da! [8|]

800 pr stk eller til sammen???

ORIGINAL: Rød Sol

Det skal gå an å vaske dundyner.
Er det sydd ruter i de er det lettere å få riktig fordeling på dunen inni..
Dersom dynene klumper seg og ikke tåler vask så bør du klage i butikken, de skal tåle vask.

jeg har vasket dundyna til småen, og det har gått fint. de bør tørkes i trommel for å få fordelt duna utover igjen. elelr vaskes sammen med tennisball. hvis ikke, så er det litt jobb for å få rista ut duna igjen.

ORIGINAL: huzky

ORIGINAL: Rød Sol

Det skal gå an å vaske dundyner.
Er det sydd ruter i de er det lettere å få riktig fordeling på dunen inni..
Dersom dynene klumper seg og ikke tåler vask så bør du klage i butikken, de skal tåle vask.

jeg har vasket dundyna til småen, og det har gått fint. de bør tørkes i trommel for å få fordelt duna utover igjen. elelr vaskes sammen med tennisball. hvis ikke, så er det litt jobb for å få rista ut duna igjen.

når jeg vaska barnedynene, så hadde jeg vaskeballer i maskinen.. og hadde de i tørketrommelen etterpå... og ristet på dynene masse for å prøve å få fordelt duna.. men alt bare klumpa seg likevel.. [&:] så gikk i bosset.. og vi gikk å kjøpte nye.. [8D]

vaskeballer er alt for lette!! Du må ha tennisballer!!
Jobben deres er å banke dunen og fordele den rundt!! Må ha minst 3 tennisballer!! og disse må du bruke både når du vasker og etterpå i tørketrommelen!!

Gjør dette med både puter, dyner og dunjakkene våre[:)] Har aldri klumpet seg[:)]

Back
Topp