Noen gjengangere her:
- Hjemmelaget fiskegrateng: har ikke oppskrift, men lager hvitsaus med egg i, har i makaroni, valgfri fisk i biter, grønnsaker og krydder litt etter hva jeg har.
- Fiskepanne: Del torskefileter i litt mindre biter, stek dem litt på hver side og krydre med salt og pepper, kutt løk og paprika (evt andre grønnsaker etter hva man har) i litt store strimler og tilsett, fres så vidt, hell på litt matfløte og la det koke opp. (grønnsakene skal ha litt motstand igjen i seg). Serveres med fulkornspasta her i huset.
- Pestobakt torsk: Legg torskefileter i smurt idfast form og smør pesto på toppen, bakes i ovn til de er gjennomstekt og serveres med poteter, sprøstekt bacon og gjerne raspet gulrot.
- Fiskepakker: Valgfritt fiskestykke, en smørklatt, små biter av gulrot, løk, purreløk, paprika (hva man har for hånden, potet kan også tilsettes her), og krydder etter smak - pakkes inn i aluminiumsfolie og stekes i ovn eller på grill til fisken er ferdig. Småørret blir også god i slike pakker, krydre fisken inni med salt, pepper og legg i en halv sitronskive, en smørklatt og grønnsaker.
- Mormors småørret: Skrap fisken, ha salt inni fisken, vend den i en blanding av mel, salt og pepper og stek i panne. Kan spises slik med en rømmeklatt f.eks, men er også kjemepgodt å ha over en blanding av melk og fløte mot slutten av steketiden og la det koke inn litt.
- Hjemmelagde "fiskepinner": Del valgfri fisk i passende stykker, paner (jeg bruker ofte ferdig paneringsmix fra alpnaering, da er det bare å vende fuktige fiskestykker i blandingen og hive rett i panna - kjempeenkelt) og stek i panne. Kan serveres med poteter til, men kan også ha bare en dip til f.eks.
- Wok: En eller annen type fisk, det man har av grønnsaker og her blie det ofte litt sweet chili saus. Vi synes kombinasjonen av fisk og wokede, sprø grønnsaker passer godt sammen.
- Fiskesuppe: Her må jeg innrømme jeg som regel jukser og bruker enten frossen eller posesuppe som basis, og tilsetter masse godt som fisk i biter, ekstra krydder, strimlede grønnsaker, krutonger, bacon eller det jeg finner på der og da... ;-)
Ellers blir det en del fiskepudding m/ potet og råkost, fiskekaker i brun saus m/ poteter og dampede grønnsaker og fiskeboller i hvit saus m/raspet gulrot her da, siden dette er favoritter for 4 åringen (fiskeboller er forsåvidt mammaen ganske glad i også), men er ikke så sikker på at det egentlig kan kalles fiskemiddag.....