Trenger forslag for å få i meg fisk! Har du noen gode oppskrifter?:)

vesledue

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Septemberhjertene 2018
Jeg står så fast med hva slags fisk vi egentlig skal spise. Slik jeg har forstått så er all oppdrettslaks fyfy, store ørret og tunfisk. Det er i bunn og grunn det eneste vi tidligere har spist av fisk.. Så jeg er helt blank..
Hva slags fiskeretter spiser dere for å få i dere nok?
Kom veldig gjerne med oppskrifter og forslag, da hadde jeg hvertfall blitt utrolig takknemlig og glad :D

Tunfisk fra boks er trygt å spise, torsk, sei, skrei, lyr, småørret. Findusprodukter. Fiskekaker, fiskegrateng, fiskepudding, fiskepinner. Rødspette,

Noen gjengangere her:

- Hjemmelaget fiskegrateng: har ikke oppskrift, men lager hvitsaus med egg i, har i makaroni, valgfri fisk i biter, grønnsaker og krydder litt etter hva jeg har.

- Fiskepanne: Del torskefileter i litt mindre biter, stek dem litt på hver side og krydre med salt og pepper, kutt løk og paprika (evt andre grønnsaker etter hva man har) i litt store strimler og tilsett, fres så vidt, hell på litt matfløte og la det koke opp. (grønnsakene skal ha litt motstand igjen i seg). Serveres med fulkornspasta her i huset.

- Pestobakt torsk: Legg torskefileter i smurt idfast form og smør pesto på toppen, bakes i ovn til de er gjennomstekt og serveres med poteter, sprøstekt bacon og gjerne raspet gulrot.

- Fiskepakker: Valgfritt fiskestykke, en smørklatt, små biter av gulrot, løk, purreløk, paprika (hva man har for hånden, potet kan også tilsettes her), og krydder etter smak - pakkes inn i aluminiumsfolie og stekes i ovn eller på grill til fisken er ferdig. Småørret blir også god i slike pakker, krydre fisken inni med salt, pepper og legg i en halv sitronskive, en smørklatt og grønnsaker.

- Mormors småørret: Skrap fisken, ha salt inni fisken, vend den i en blanding av mel, salt og pepper og stek i panne. Kan spises slik med en rømmeklatt f.eks, men er også kjemepgodt å ha over en blanding av melk og fløte mot slutten av steketiden og la det koke inn litt.

- Hjemmelagde "fiskepinner": Del valgfri fisk i passende stykker, paner (jeg bruker ofte ferdig paneringsmix fra alpnaering, da er det bare å vende fuktige fiskestykker i blandingen og hive rett i panna - kjempeenkelt) og stek i panne. Kan serveres med poteter til, men kan også ha bare en dip til f.eks.

- Wok: En eller annen type fisk, det man har av grønnsaker og her blie det ofte litt sweet chili saus. Vi synes kombinasjonen av fisk og wokede, sprø grønnsaker passer godt sammen.

- Fiskesuppe: Her må jeg innrømme jeg som regel jukser og bruker enten frossen eller posesuppe som basis, og tilsetter masse godt som fisk i biter, ekstra krydder, strimlede grønnsaker, krutonger, bacon eller det jeg finner på der og da... ;-)

Ellers blir det en del fiskepudding m/ potet og råkost, fiskekaker i brun saus m/ poteter og dampede grønnsaker og fiskeboller i hvit saus m/raspet gulrot her da, siden dette er favoritter for 4 åringen (fiskeboller er forsåvidt mammaen ganske glad i også), men er ikke så sikker på at det egentlig kan kalles fiskemiddag..... :-p

Laks med fløte og dillsaus er favoritten her! Stek laksen kjapt på begge sider før du heller en kartong fløte i panna med fisken. Ha oppi godt med hakket frisk dill og gjerne litt sitronsaft. Krydre med salt og pepper, kok til sausen tykner og server med poteter og grønnsaker (vi pleier å ha wokede eller smørdampede.) Nam!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvit fiskefilet i ildfast form. Ha over en boks mais og litt oppkuttet purre. Hell over et stort glass chunky tacosalsa og dekk formen med aluminiumsfolie. Ha i ovnen til fisken er ferdig (ca 40min på 200 grader). Vi spiser den med ris til.

Hell noen ss pastasaus i en stykke alu.folie. Legg et stykke fiskefilet oppå. Ha litt snøfrisk på fisken, og hell over litt oliven, soltørket tomat og olivenolje. Pakk inn hver "pakke" og ha den i en ildfast form. Ha i ovnen ca 30-40min på 200grader (eller til fisken er ferdig). Server med ris til :)

Laks me piffikrydder.purre. i ovnen med poteter. råkost o.l til

Røkt torsk. Trekkes i gryte ca 10 min. Server med poteter kokte gulerøtter eller raspa gulerot.hvit saus me muskat

Fiskekake r i brunsaus . Pleie å hakka litt løk og buljong i sausen. Tilbrhør f.eks Blomkål.gulerøtter.agurksalat poteter...

Fiskesupper brukrr lofoten posesuppe og tolsetter fersk fisk og div grønnsaker og har varme baguetter til.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Fiskeburger (laks, torsk), kokt / steikt fisk, fiskegrateng, fiskepudding, fiskekaker (best hjemmelaget), fiskesuppe m. fiskeboller, fiskepakker, fiskepizza. FISK ER GODT!!!! :):)

Tuuuuuusen takk for masse flotte tips og oppskrifter damer :D da skal det bli masse fisk på oss også fremover!

Vet noen av dere om varmrøykt hvit fisk smaker godt? Fyser så veldig på røkt fisk for tiden, så tenkte å dra frem røykeovnen litt tidlig i år :p

Prøvde Maggi Jucy Fish her hin dagen. Da va veldig godt og lettvindt:-) Berre å gjer som da står på pakken:-)

Laksewrap..fyll tortillaer med salat, biter av laks og god dressing...yummi :)
Sei med karrisaus, stek biter av sei og løk i panne, tømmer over fløte og krydrer med karri..nam ;)
Du kan forresten spise ørret på over 1kg hvis det er oppdrettsørret..har jeg lest.

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Eyeyey, oppdrettslaks fyfy? Er det sant?

Sent from my iPad using BV Forum

Var en skikkelig diskusjon i fjor sommer, men mattilsynet sa man kunne spise det to ganger i uka ;)

Ifølge Mattilsynet er helsegevinstene ved å spise oppdretslaks større enn de negative effektene fra miljøgiftene i fisken. Derfor blir vi anbefalt å spise det 2 ganger i uka.
Føler meg litt småhysterisk, men nå mens jeg går gravid tør jeg ikke spise det :p
Kommer heller til å kjøpe småørret, det er jo også fet fisk så :)

Laksewrap..fyll tortillaer med salat, biter av laks og god dressing...yummi :)
Sei med karrisaus, stek biter av sei og løk i panne, tømmer over fløte og krydrer med karri..nam ;)
Du kan forresten spise ørret på over 1kg hvis det er oppdrettsørret..har jeg lest.

Haha jeg leste "sel med karrisaus" før idag og tenkte mitt :p var først nå jeg så at det sto sei.. Men nå som jeg ser hva som sto så frista det veldig :D

Haha jeg leste "sel med karrisaus" før idag og tenkte mitt :p var først nå jeg så at det sto sei.. Men nå som jeg ser hva som sto så frista det veldig :D

Hahaha, jeg dauer ;)

Var en skikkelig diskusjon i fjor sommer, men mattilsynet sa man kunne spise det to ganger i uka ;)

Okioki! Synd for meg, da jeg har hatt laksedilla, og spist flere hundre gram om dagen i to uker! Slutte med det da :P

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp