Trenger et par råd om babyutstyr

Freja78

Elsker forumet
Jeg skal bli mamma for første gang og synes det er vanskelig å vite alt man trenger. Spesielt når jeg har enkelte i familien som kommer med ting jeg synes høres helt villt ut.

Trenger man tisselaken? Eventuelt hvor mange? Og hvor er det best å kjøpe dem?

Gulpekluter, hvor mange trenger jeg?

Hvor mange flasker trenger jeg for å få det til å gå rundt et døgn mellom kokingen?

Det er jo ikke til å unngå at babyer tisser/bæsjer gjennom bleien av og til, så det kan være praktisk med noe som beskytter madrassen. Men tror det finnes mindre varianter man kan bruke under babyen enn et helt tisselaken..?

Når det gjelder flasker er det jo avhengig av om du skal/kan amme eller ikke. Om du ammer er det jo ikke sikkert du trenger noen flasker i det hele tatt :-)

Sent from my GT-P7500 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ventet med å kjøpe mange flasker. Er ikke sikkert du trenger mange, men kun for å avlaste deg om du evt skal en tur og barnefar er hjemme. Så heller vent litt tror jeg. :-) jeg kjøpte en pakke med 10 gulpekkuter til å begynne med selv.

Gulpekluter er det greit å ha en ti -tolv stykker synes jeg.. Vanskelig å si for er ikke sikkert babyen gulper noe særlig, men kan også gulpe mye. Greit å ha endel da klesvask ikke alltid er det som står høyest på lista første tiden :p

Tisselaken kjøpte jeg i metervis hos HansenogDysvik. Det var veldig kjekt for da fikk jeg den str jeg ville. Klipte dem passe str til sprinkelsenga og bruker den str ennå selv om hun er snart 5 år og har stor seng.
Flasker er greit å se an da ift behov. Jeg kjøpte ikke flasker sist før hun var 2 mnd. Da nærmey det seg jul og jeg ble higen på et glass rødvin så jeg pumpa meg ;)

Gulpekluter hadde jeg kjøpt noe av (4 eller6 tror jeg).. men hadde ikke noe behov for det så de ble til kjøkkenkluter ganske fort ;)

Er endel ting man blir tipset om som er så vidt forskjellig fra barn til barn om eller når man trenger så anbefaler deg å vente med det som ikke er aller nødvendigst ;)

På "mobben"

Her i huset har vi hatt 2 gulpe unger så denne gangen er vi forberedt ;)
(Har faktisk kjøpt 20 stk gulpekluter)
Eg syns dem va veldig grei å ha i forbindelse med amming/mating også... Som sånn "griseklut"...

Flasker trenger du jo ikkje mange av om du tenger å amme...
Men kan jo kanskje være greit å ha kanskje et par i tilfelle :)

Kan være dumt å kjøpe 10 av en type da flaskene er så forskjellig hvordan ungen liker dem og hvordan du liker dem i forhold til matingen ;)

Tisselaken har her i huset vært et "must", kjøpte metervare da vi fikk jentungen, fungerte greit til henne, men da vi fikk guttungen fikk vi en "mark" så de bare krøllet seg, da kjøpte vi hele stretch (eller kordan det skrives) tisselaken på KID, de var genial ;)
Hadde 2 til han og brukte de metervis laknene om begge de andre var til vask, men kommer til å invistere i et par ekstra sånne hele laken denne gangen ;)

Jeg skal bli mamma for første gang og synes det er vanskelig å vite alt man trenger. Spesielt når jeg har enkelte i familien som kommer med ting jeg synes høres helt villt ut.

Trenger man tisselaken? Eventuelt hvor mange? Og hvor er det best å kjøpe dem?

Gulpekluter, hvor mange trenger jeg?

Hvor mange flasker trenger jeg for å få det til å gå rundt et døgn mellom kokingen?

Tisselaken kjøpte jeg til mitt første barn, men har ikke brukt det enda! Hun er 3,5 år, og har enda en datter på straks 10 mnd.. Så det vil jeg si var et bortkastet kjøp :P (den har gått i søpla, uten å bruke den).

Gulpekluter kjøpte jeg heller ikke, brukte bare vanlige kluter som jeg kjøpte på Ikea ;) men trengte ikke det på nr 2, for hun gulpet ikke så mye, men det gjorde nr 1 ;)

Jeg har kjøpt FØR fødsel, sånn 2-3 flasker, greit å ha dèt og morsmelk-erstatning liggenes til økedøgnene ;) (dette fant jeg ut med nr 1 ved mitt/hennes første økedøgn, jeg satt der uten noe melk i puppen til hun og hun hylskrek!)
Med nr 3 (som er i magen), kommer jeg ikke til å amme, så regner med at det går sånn ca 7-8 måltider i døgnet, og kommer til å ha da rundt 8-10 flasker klart før fødsel.

Og hvis du har oppvaskmaskin, så trenger du ikke å koke flasker og smokker heller ;) bare vask det på over 60 grader, så dreper det bakteriene :D

det anbefales å koke de i starten ja:-)

Eller sterilisator? :)

Tusen takk for svar.

Jeg har hørt man uansett må koke flaske fram til 3 måneders alderen jeg. Noe med at alle bakteriene ikke dør i oppvaskmaskinen.

Nå ble jeg i hvert fall litt klokere :)

Folk sier forskjellig ;) Har hatt flere helsesøstre som sier det går helt fint å ikke koke, så lenge det vaskes på 60 grader + ;) Har aldri kokt flaskene eller smokkene til nr 2, og hun begynte med flaske når hun var 3 dager gammel og smokk som nyfødt.. har ikke tatt noe skade av det ;) jeg lager til og med flasker på forhånd og har de i kjøleskapet ;):):)

Flasker ville jeg ikke kjøpt ennå, om du ikke har bestemt deg for å ikke amme da.. Ikke sikkert du kommer til å bruke de :)

Gulpekluter har jeg hatt et hav av, takk og lov! Har ikke hatt gulpeunger, men har brukt dem flittig til ammingen (til å gjemme meg litt bak, til å tørke litt opp når melken spruter, i tilfelle det kommer en liten gulp... Og senere som kjøkkenkluter ;))

Tisselaken er absolutt verdt å ha! Kjempekjedelig om noe går gjennom bleia/de spyr/gulper/osv om det går rett i madrassen.. Det finnes mange du kan klippe til selv, slik at de passer babyseng, eller også finnes det ferdiglagde til små senger :)

Flasker ville jeg ikke kjøpt ennå, om du ikke har bestemt deg for å ikke amme da.. Ikke sikkert du kommer til å bruke de :)

Gulpekluter har jeg hatt et hav av, takk og lov! Har ikke hatt gulpeunger, men har brukt dem flittig til ammingen (til å gjemme meg litt bak, til å tørke litt opp når melken spruter, i tilfelle det kommer en liten gulp... Og senere som kjøkkenkluter ;))

Tisselaken er absolutt verdt å ha! Kjempekjedelig om noe går gjennom bleia/de spyr/gulper/osv om det går rett i madrassen.. Det finnes mange du kan klippe til selv, slik at de passer babyseng, eller også finnes det ferdiglagde til små senger :)

men får man tisselaken som "puster"? den jeg kjøpte, gjorde jenta kliss våt i rygg/hode av svetteo_O

men får man tisselaken som "puster"? den jeg kjøpte, gjorde jenta kliss våt i rygg/hode av svetteo_O
Kan ikke bruke tisselaken til jenten min heller, for hun blir kliss våt av svette. Vi har en tynn overmadrass da, som kan vaskes i maskin, har ikke opplevd at det har lekket gjennom til den vanlige madrassen heldigvis :)

Kan ikke bruke tisselaken til jenten min heller, for hun blir kliss våt av svette. Vi har en tynn overmadrass da, som kan vaskes i maskin, har ikke opplevd at det har lekket gjennom til den vanlige madrassen heldigvis :)

ja kansje ikke så dumt med en overmadrass :) har ikke lekket gjennom til selve madrassen her heller, bare trekket.. og det kan vaskes :) har det vært omgangsyke, så har jeg bare latt hun ligge på håndkler :)

Bare sånn dere er klar over d, så er d ikke anbefalt å bruke tisselaken på babyer (under hodet... Men ofte tørner de jo en del i senga også etterhvert, og da kan jo hodet plutselig være et annet sted i senga også..), pga at de puster ikke, og d kan føre til krybbedød.. :-( men vet d finnes de som puster også, bl.a ikea har som puster til vanlig voksen-seng.. Men vet ikke om d da rt greit å bruke eller ikke, vet bare at de vanlige tisselakenene som man lett blir klam og svett av å ligge på, ikke er anbefalt..

Jeg har kjøpt inn et tisse laken til å ha rundt madrassen men som de andre sier her så kommer alt ann på om jeg får en gulpe unge el ikke å om han tisser mye igjennom.
Har kjøpt inn mange gulpe og kose kluter. Sparer seg for mye vask om en har nok av disse. Har de i senga på skulderen i vognen++
Så de er greie å ha.
Flasker har jeg 2 av det er pga at jeg har fått dem.
Men jeg regner med å full amme i 5-6 måneder som sist å da trenger jeg dem ikke..

Lykke til i all bedre vitende kaos.
Alle har sine greier å sine rutiner som de mener er best. Jeg er sikker på at dere vil finne deres rutine som passer best for dere.

Back
Topp