Trenger detaljer fra andre, for å føle meg litt bedre, sliten, bekken,vondter!!!Flere av oss?

LilleBlinky

Flørter med forumet
Jeg hadde et fantastisk svangerskap sist jeg gikk gravid.
 Så alt dette jeg opplever i dette svangerskapet er sååååå laaaangt i fra det jeg kjenner til.
Jeg er sliten, jeg har bekkenløsning tror jeg. Hvordan er det? jeg har i hvertfall hatt kjempe vondt i rumpa og litt nedover bena i dag, veldig vondt hvis jeg reiser meg opp når jeg har sittet og kommer i en viss stilling. Hr også hatt vondt i magen i dag på høyre side og opp til under ribbenet på og av. Og vondt på og av nedest i magen. Og noen ganger i mellom gulvet, noe jeg tror er pga luft...kjennes litt ut som den følelsen. Magen kjennes ut som den skal sprenge til tider. Virker som den blåser seg opp. Er det virkelig normalt å ha sååå mange vondter?Flere som er som meg, og til tider nesten blir litt deprimert eller rett og slett lei....og syns det er leeenge til februar??jeg er 20 uker på vei, og begynner å lure på hvordan i all verden det blir da jeg er over 30 uker på vei??? Noen som har hatt eller har en slik opplevelse av svangerskapet som meg??? Vår så snill del med meg, så jeg ikke føler meg alene... Og at det er normalt å ha så mye vonder....For å ikke å snakke om bekymringene...Mitt ansvar å holde dette barnet i livet, er livredd for å tolke noe signaler feil...skal man ha så vondt, kan jeg slappe av meg god samvittighet eller burde jeg hastet til legen i dette sekund....Gravide meg med maaaange tanker og hormoner, har allerede irritert meg selv fordi jeg opp til flere ganger har skrevet ordene i mange bokstaver for å dra ut ordet....Beklager og tusen takk for deres svar/deling av opplevelser, hjelper en gravid kvinne i bittelitt ustabil psyke i hvertfall om ikke annet ;)

Huff. Håper det går bra. Ikke greit å gå å ha vondt :( Men tror de fleste er bekymra når de er gravide :) Så er det jo alltids bare å ringe helsesøstra eller noe. De svarer gjerne på spm, og de kjenner jo til hva som er vanlig å ikke :-)

Jeg opplever det litt på samme måte som deg. Forrige svangerskap koste jeg meg med den voksende magen og at formen var så bra. Fikk vel ikke bekkenplager før jeg rundet 30 uker, men ellers var kroppen fin og overskuddet relativt greit. Mens nå (er 18+4 dager i dag) føler jeg meg så utrolig sliten. Den ene forkjølelsen avløser den andre. Og bekkenet har begynt å si ifra at det eksisterer. Har vondt foran i symfysen og ned rundt på en måte. Har også vondt nederst i korsryggen og smerter nedover i lårene. Til tider er det ganske vondt å sitte, spesielt på harde stoler. Føler at det mange ganger kan være vanskelig å finne gode hvilestillinger, alt er liksom bare ubehagelig. Og magen er bare stor og i veien allerede. Ikke mye overskudd til å leke rundt på gulvet med en liten en på bare ett år.
Så her er jeg, og jeg føler også at svangerskapet allerede nå er tungt, vondt og slitsomt. Vet ikke om det hjalp noe men...

Hei lilleblinky!

Kjenner meg ganske godt igjen i det du forteller. Selv om jeg gikk gravid med tvillinger sist så var det svangerskapet fantastisk i forhold til dette.  Denne gangen har jeg vært veldig kvalm og måtte sykemeldes for det. Når det ga seg så ble jo livet mye bedre og det var kjekt å være i jobb igjen. Jeg hadde tenkt å komme meg skikkelig i aktivitet igjen siden det er slik jeg trives best. Men den gang ei...Sist uke begynnte jeg å få slike rare kynnere som jeg ikke hadde før helt mot slutten i sist svangerskap. Det er ikke slik at magen blir hard, men alt av muskler nedentil strammer seg...Kjennes ut som modningsrier. Jeg ble da ganske bekymret og gikk til legen. Så da er jeg 100% sykemeldt igjen og skal ta det kjemperolig. Ikke lov til å støvsuge o.l. Så får vi se etterhvert om det roer seg. Og jeg er bare 19 uker på vei....Sist fikk jeg ikke lov å jobbe lenger en uke 23, men var da i god form og styra hjemme, gikk tur osv. Jeg prøver også å være positiv og skal i hvert fall avslutte alle påbegynnte håndarbeider som har ligget i evigheter. Men dagene blir nok lange etterhvert. Mitt håp er jo at ting skal roe seg litt slik at jeg kan jobbe 50% eller noe. Samtidig er jeg jo bekymret for å anstrenge meg for mye og vil jo absolutt ikke ta noen sjangser..
Jeg vil i hvert fall gi deg en god klem og så må du bare stå på!! Har du vært hos jordmor? Er hun ok å snakke med? Viss hun er det så er det sikker lurt å snakke med henne om tankene og følelsene dine...Jeg er sikker på at hun kan hjelpe deg.

Det hjalp med deres opplevelser. Godt å høre man ikke er alene på en måte. Og da ser jeg på det som vanlig, er bare at dette svangerskapet er så ekstremt ukjent for meg. Det går jo bra, men godt å vite at det er flere. Ikke at jeg unner noen andre dette, men godt å vite at det er normalt når man er gravid:)
 JEg koste meg sånn sist jeg var gravid, og har et par venninner som sa at de hatet å gå gravide da de gjorde det, jeg kunne ikke fatte at de kunne si noe ¨sånn.. Jeg hater ikke å gå gravid, men jeg har helt klart større forståelse for de nå :) Tusen takk for at dere delte med meg, varmet et svangerskaps-hjerte ;)

Kjenner meg igjen i mye du skriver ja :)
De 2 første svangerskapene mine merket jeg nesten ikke en gang. Jeg jobbet i barnehage på småbarnsavdeling frem til permisjonen. Ikke vondt noe sted. Bare helt vanlig sliten.

Men denne gangen da.... Fra uke 8-14 var jeg rett og slett utslitt. Trøtt hele døgnet. Rundt uke 17 begynte jeg med kynnere. Jeg er i uke 19 nå, og skal prate med jordmor i morra om disse kynnerne. Syntes det er litt tidlig. Jeg har aldri vært plaget med bekkenet, men denne gangen kan det se ut som jeg får bekkenløsning :( Vondt i korsryggen, og i rumpa. Og jeg er alene med 2 barn nå, så det er ikke mye moro hvis jeg får bekkenløsning allerede nå :O.

Men ta en tlf til jordmor du. Så får du ihvertfall snakket om bekymringene dine. Alle svangerskap er ulike har jeg hørt. Men skjønner deg veldig godt, for jeg sammenligner mine 3 svangerskap.  Men vi får holde ut :D  

Back
Topp