Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nettopp det jeg også tenker.Tja. Vinterferien og høstferien dro vi alltid til besteforeldre. Det var liksom dems sine uker i året![]()
Men skal man tilrette legge alt for alle i Norge vil det ikke bli ferie for ungene![]()
Nettopp det jeg også tenker.
Og bhg og Sfo er jo åpent for de minste, så skjønner ikke helt logistikkproblemene til småbarnsmoren. Det er jo bare å ha dem i bhg og skole det vel?
Men jeg ser jo det på mine barn, at de sårt trenger det avbrekket i høstferien og vinterferien. Og 5-6 uker fri om sommeren. De har også fri jul og påske. Men nå er min samboer lærer da, så vi klarer oss jo fint ;-)
Eldste begynte på skolen i høst, og han har vært sliten før hver ferie.
Jeg har ikke tro på at slitne barn lærer godt, så et avbrekk trenger de.
Og som barnehagelærer ser jeg selv på de ungene som omtrent aldri har fri, at de er slitne og at de absolutt skulle hatt litt fri innimellom. De får ingen god hverdag når de er slitne.
Ja jeg tror faktisk de aller fleste barn trenger de feriene. Det er hvertfall det jeg har erfart etter å ja jobbet noen år på skolen.
Absolutt enig med deg.Selv om det aldri blir et alternativ syntes jeg heller det skulle vert flere ferie uker fra jobb (med samme lønn). Samfunnet har blitt et veldig stresset og jaget samfunn, der barna allerede fra barnehagen må har et press over seg. 1-3ferieuker mer for voksene istede for å kutte inn på ferien til barna. SFO i ferien blir jo ikke like mye ferie og fri for de små. Er ikke lett å lære når en er sliten. (Nå er jeg veldig gammeldags da og syntes hele samfunnet har rivd vekk familieholdet. Familier er mer splittet og barn ser mye mindre til sine foreldre og det syntes jeg er feil.)
1.klassingen her hadde ønsket det var 50 uker med ferie hanJa, det synes jeg de trenger.
Å stå som voksen og si at "jeg vil heller at de kutter ferien til barna, fordi ellers må jeg tape penger på jobben min" er helt feil.
Vi snakker hele tiden om at man må ta seg tid til barna, man må ta seg råd til barna, de står som førsteprioritet. Hvor er prioriteten her da?
Små barn har veldig mye de skal lære på kort tid. De blir slitne de også. De blir trette, og stresset.
Når sommeren kommer, så sier de vksne "aaah endelig, 4 uker ferie! Dette har jeg ventet på i hele år!".
Men barna da? De har ikke tidsperspektivet de voksne har, de har bare hverdagen. De vet ikke når ting begynner eller tar slutt, de må bare høre på de voksne og høre på at "snart".
En time for et barn kan være veldig lang eller veldig kort, alt etter hva de gjør på. Akkurat som for voksne. Men de voksne har noe å se frem til, barn bare vet at det er noe.
Jeg klarte ikke som 4-åring å vite hvor lenge det var til sommerferien. Jeg vet at jeg gledet meg og var utålmodig, men ikke når den kom. Jeg gledet meg til andre ferier også. Det var deilig å ikke måtte i barnehagen hver dag. Jeg husker jeg sa til mamma at jeg ikke ville gå mer i barnehagen for det var mye bedre å være hjemme. Men jeg måtte i barnehagen.
Jeg husker selvsagt ikke så mye, men jeg tror jeg satte pris på feriene. For barn trenger å koble ut de også. De får mye mer inntrykk og mer å bearbeide enn det vi voksne gjør, og hjernen deres er ikke ferdig utviklet enda.
Ja jeg synes de fortjener 13 uker i året med ferie. Så får vi voksne finne en måte og løse det på.