Trenger ammeoppmuntring!

mor&far<3

Blir kjent med forumet
Misforstå meg rett altså.. Syns det r koselig og amme!! Men.... Jeg er litt lei av å ha vondt i puppene og brystvortene, brystbetennelse, at det renner melk OVERALT og j og babyen derfor konstant lukter melk.. At jeg konstant bekymrer meg for hva j spiser og om det er derfor han skriker og jeg tenker også på hvor lettere det er for samboer og andre(etterhvert) og avlaste meg litt hvis han tar mme... Har pumpet litt melk og i går ga samboer 110ml mm på flaske men junior ville fortsatt ha pupp og lå vedbpuppen i tjue min etter flaska.... Veldig sutrete og surrete innlegg det her, Mn jeg lurer nesten på hvordan det har seg at såååå mange ammer. Jeg er nemlig litt fristet til å begynne m noe annet....

Glemte å tilføye at han våkner å bil ha pupp nesten en gang i timen hele natta gjennom.. Virker nesten som om han aldri blir met! Men her er fart ikke mangel på melk hvertfall!!

Huff, ja jeg kan forstå at du synes det er tungt nå i starten. Men det vil nok fort bli bedre. De fleste har litt startvansker i en eller annen form. Har vært igjennom det meste som er problematisk selv med såre brystvorter, tette melkeganger og 40 i feberr, mindre melk, masse melk , og helt passe melk :) kanskje gutten din har økedøgn? Da føles det som man sitter med puppen ute hele tida. Var jeg deg ville jeg fortsatt og sett noen uker om det fortsatt er like slitsomt ( noe det sikkert ikke er). Tenk at det er det beste for babyen din er å få din melk for den er helt tilpasset ham (noe ikke mye er) og han og du får et helt annet bånd gjennom amming enn flaske. Lykke til :)

blir også lei. har hatt såre brystknopper, men det gir seg. og på kveldene er jeg rene melkemaskinen. men det går vel over....prøv litt til og ta en dag av gangen!

Tar han sutt? For virker som han er litt som mi. Men ho tar ikke sutt og koser seg derfor med puppen etter å ha spist seg mett. Men når jeg merker det tar jeg henne vekk og holder ho bare. Man kan bli sår å bare la de sutte for da har de ikke riktig sugetak. Hvertfall sånn her.

Det er vondt i starten, men når melkemengden etterhvert justerer seg, er det veldig koselig, men også utrolig praktisk. Babyens mat er alltid klar og tilgjengelig med perfekt temperatur. Man slipper vasking og koking av flasker og å kjøpe inn og varme opp mme. Ikke minst på natten er det deilig å slippe. Lykke til!:)

Enig at det er et styr i starten! Men det går seg til etterhvert! :) Ville absolutt også prøvd tutt, om ikke han allerede har det....

Takk for alle svar!:) er forresten ikke meningen å tråkke noen på tærne.. Vet d er mange som sliter m amming og syns det er kjipt! Hvor mye melk(ca.) er vanlig at de tar per måltid nå da?(4uker) får bare pumpet Max 150 ml når j pumper..

tror det hele handler om forventninger. det er nok største grunnen for at mange slutter. mange tror det bare er å slenge fram puppen i 5min hver tredje time og så ferdig med det. det er helt normalt at ungen henger i puppen ganske ofte. og hadde man sett for seg noe annet så blir man nok litt skuffet ja. Det er helt vanlig at ungen vil ha pupp hver time/annen hver time døgnet rundt de første ukene.

ang brystbetennelse og såre brystknopper. ikke gå med utdringning eller spilebh eller for stram og liten bh. bruk ull-innlegg rett på brystvorten. ta aldri direkte på brystvorten, skyll med rent vann og ikke bruk såpe. lufttørk så ofte som mulig. kok ammeinnleggene ved gjevne mellomrom (legg de i vannet mens det er kaldt og varmes opp, ikke rør og ta av kjelen og la de ligge i vannet og avkjøle). har babyen riktig sugeteknikk? 

Han tar forresten smokk men virker jo som om det er melk han vil ha for han drikker alltid masse... Hadde ikke forventninger om at det skulle være en lek å amme heller, men her vil han ha pupp nesten oftere og oftere og m mindre økedøgn varer i uker så er d ikke det.. Skjønnerr at d r slitsomt i starten men hvis d fortsetter m då hyppig amming i lang tid kommer j jo til å nå en bunn en dag.. Klarer seg ikke uten søvn.. Skal tilføyes at gutten er myyyye våken, kun 20 min powernaps så rekker ikke å sove når han sover

mor&far<3 skrev:
Han tar forresten smokk men virker jo som om det er melk han vil ha for han drikker alltid masse... Hadde ikke forventninger om at det skulle være en lek å amme heller, men her vil han ha pupp nesten oftere og oftere og m mindre økedøgn varer i uker så er d ikke det.. Skjønnerr at d r slitsomt i starten men hvis d fortsetter m då hyppig amming i lang tid kommer j jo til å nå en bunn en dag.. Klarer seg ikke uten søvn.. Skal tilføyes at gutten er myyyye våken, kun 20 min powernaps så rekker ikke å sove når han sover

økedøgn kan fint var i et par uker ja! 
slik du beskriver det er gutten din en helt normal 4ukers gammel baby! De spiser ofte hele døgnet i flere uker, det er derfor søvnmangel er et kjent begrep blandt nybakte mødre;) Det tar også litt tid før de sover lengre perioder av gangen. Så det har nok litt med forventninger å gjøre - dette er helt normalt og sånn babyer er!

Hva med å en gang innimellom gi flaske som siste måltid slik at du får deg litt søvn? Amme først og så gi litt mme i tillegg etterpå? Og kanskje en flaske før han kan sove en litt lengre dupp midt på dagen? Sover han bedre i vogn på trilletur? Slik hjalp pappaen her til med å trille tur i et par timer på dagen i helgene, så både baby og jeg kunne sove.

Jeg og syns amming var nesten mer slitsomt enn koselig når jeg hadde såre bryster. De på barselhotellet anbefalte meg og prøve litt forskjellige amme-stillinger, og for oss fungerte tvillingstilling veldig godt. Nå har jeg ikke såre bryster lengre. 
Smurte meg også med purelan etter hver gang jeg ammet :)

Lykke til og stå på, dette klarer du bra! :)

Det går seg til!! Men ja, det er slitsomt særlig i begynnelsen. Mange gode råd her ser jeg, så håper du får nytte av de og kommer deg over kneika! tror de fleste har endel utfordringer i fht ammingen i starten, så du er i allefall ikke alene om det er noen trøst! Hold ut! Det er så mange fordeler med ammingen men det skal jo ikke være for enhver pris!

mor&far<3> skrev:

Hvis han sover så lite av gangen så kan det virke som noe plager han. Lille her har reflux og hadde låsninger i nakke og korsrygg når han sov så lite. Ville tatt han med til manuellterapaut eller kiro. Men ang ammingen, amming er IKKE for alle! Det skal være mer kos enn stress. Har ikke noe problem med å si dette selv om jeg ikke fikk nok melk til nr to selv om jeg ønsket det av hele mitt hjerte. Hvis du gir han pumpet melk på flaske og mme i tillegg så får barnet i seg akkurat like mye antistoffer som et barn som fullammes. Det er ikke mengden det står på. Men en skal ha i bakhodet at det blir mer styr hvis en begynner med mme. Mye mer magevondt og forstoppelser. Men, man finner ut av det etterhvert! La magefølelsen bestemme. Ikke mammasamvittigheten.

Dette høres ut som slik jeg har det. Har rett og slett for mye melk, og han kommer aldri inn til "fløten" i slutten.. Sleit med det sist også.. Da blir det en ond sirkel, for han blir ikke mett nok og øker din melkeproduksjon som igjen fører til at han får mer av den tynne melka. Her er en link som kanskje kan hjelpe: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Håper det blir bedre :) Dette hjalp iallefall meg. (Helt til jeg nå sitter og håndpumper pga trøske, sårhet og økinng ;)

vil bare annbefale simplex øyesalve til å smøre såre brystvorter med, den funket gull på meg!! Tok gjerne også en dæsj i ammeinnlegget og la dette på etter amming, så henger de seg ikke fast. Vil bare si lykke til, hvordan det måtte ende er det ditt valg!

Back
Topp