Trenger akutt svar ang reinsdyrkjøtt!!

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Er gravid i uke 8. Ingen i familien vet at jeg er gravid. Vi skal i 80 års lag i dag og der blir det servert reinsdyrbiff. Vet at viltkjøtt står på nei lista over mat. Men gjelder dette normalt slakta kjøtt også eller bare skutt villerein??? Finner ikke dette noe sted.

Noen som vet???

Er gravid i uke 8. Ingen i familien vet at jeg er gravid. Vi skal i 80 års lag i dag og der blir det servert reinsdyrbiff. Vet at viltkjøtt står på nei lista over mat. Men gjelder dette normalt slakta kjøtt også eller bare skutt villerein??? Finner ikke dette noe sted.

Noen som vet???
Åh...skulle så gjerne gitt deg et skikkelig og velbegrunnet svar...Det kan jeg ikke - men, jeg spiste mye elgkjøtt da jeg var gravid. Det eneste jeg passet på var at det var gjennomstekt. Jeg har faktisk aldri hørt at vilkjøtt er nei-mat, vet du hva grunnen til det er?

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.
  • Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).
  • Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).
  • Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).
  • Ikke spis hjorteviltkjøtt (elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort) felt med blyammunisjon oftere enn en gang i måneden. (fremmedstoffer). Begrens mengden hjorteviltkjøtt felt med blyammunisjon

Tatt fra : http://matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Ser ut som det er villrein du skal være forsiktig med :)

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.
  • Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).
  • Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).
  • Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).
  • Ikke spis hjorteviltkjøtt (elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort) felt med blyammunisjon oftere enn en gang i måneden. (fremmedstoffer). Begrens mengden hjorteviltkjøtt felt med blyammunisjon

Tatt fra : http://matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Ja, det ser ut som det handler om ammunisjon, ja. Slaktet regnsdyr skulle ikke være noe problem. Hadde følt meg helt trygg på det.

Verre med elgen jeg spiste:eek: :oops: :D

Viltkjøtt er helt okei så lenge det er gjennomstekt! :) Som nevnt over her, hvis dyret er skutt med blyammunisjon bør du ikke spise det så ofte, men reinsdyrbiff som er kjøpt er jo slaktet på vanlig måte uansett, så vidt jeg vet :)

Kos deg du :-)

Kjøtt

Ja, det ser ut som det handler om ammunisjon, ja. Slaktet regnsdyr skulle ikke være noe problem. Hadde følt meg helt trygg på det.

Verre med elgen jeg spiste:eek: :oops: :D

Fikk høre av ei annen jeg spurte at det vist dreier seg om ammo.

Men dettte ligger vist fra gammelt av. Det er ikke lov å bruke bly hagl lenger. :)

Viltkjøtt er helt okei så lenge det er gjennomstekt! :) Som nevnt over her, hvis dyret er skutt med blyammunisjon bør du ikke spise det så ofte, men reinsdyrbiff som er kjøpt er jo slaktet på vanlig måte uansett, så vidt jeg vet :)
fikk høre at bly ammo ikke var lov lenger..

fikk høre at bly ammo ikke var lov lenger..

Etter en kjapp googling ser jeg at det er ulovlig med blyammo, men at det er blitt svært utbredt å smugle dette fra Sverige... Så da vet man dessverre ikke hva det man spiser er skutt med, så lenge man ikke jakter selv :(

Etter en kjapp googling ser jeg at det er ulovlig med blyammo, men at det er blitt svært utbredt å smugle dette fra Sverige... Så da vet man dessverre ikke hva det man spiser er skutt med, så lenge man ikke jakter selv :(
Men dette er jo ikke jaktet kjøtt da.. Dette er kjøpt i butikk, så da går jeg jo ut i fra at det er slaktet, ikke jaktet :P

Uansett så står det at det ikke skal spises oftere enn en gang pr mnd. Det betyr at en gang eller ni i løpet av et svangerskap regnes som helt trygt.

Men hadde den vært skutt på verst mulig måte er myndighetenes anbefaling fortsatt at du ikke skal spise det mer enn et par ganger i måneden. Hvilket betyr at en middag sammen med slekta er helt innafor.
Kos deg du!

Men dette er jo ikke jaktet kjøtt da.. Dette er kjøpt i butikk, så da går jeg jo ut i fra at det er slaktet, ikke jaktet :p

Joda, oppdrettsrein er slaktet, så ingen fare :D Det med ammoen var svar på at det som er skutt vilt ikke nødvendigvis er blyfritt selv om det skal være det ;)

Helt trygt å spise reinkjøtt så lenge det er godt stekt!

...hvis ikke så ville mange finnmarkinger slitt iløpet av svangerskapet :p

Her hos oss spiser vi iallfall mye rein iløpet av året, også i svangerskap ;)

Back
Topp