Fordelene med sizzix sin maskin er at den kan ta flere typer dies, MEN til dette trenger du en adapet (annen plate) enn den orginale. Sizzix sin maskin veier forøvrig et lite tonn, og er fryktelig upraktisk dersom du skal flytte litt rundt på den.
Quickkutz er mer hendig når det kommer til størrelsen, MEN den tar stort sett kun QK sine dies. Garantien gjelder iallefall ikke dersom du bruker andre dies. Noen erfarer også at selve utstansingen av figurer med den kan være litt tung, da den er utformet som ei stor tang.
Men det er jo flere maskiner på markedet også.
Jeg har en som heter Zip e mate. Denne produseres av accucut (
www.accucut.com), og er på størrelse med sizzix. MEN veier en brøkdel (ca 2,5 kg) og har en mye lettere trykkemekanisme. Istedet for å trykke som med sizzix, er det på denne ei sveiv på siden som automatisk gir den riktige trykk-kraften. Diesene til denne finnes i flere varianter. En type heter zip e slims, og er av samme tykkelse som sizzix sine (ca 1 cm), men de har også en type som heter zip e cuts, som er like tynne som QK. Jeg bruker uten problemer QK sine dies i min maskin.
Bosscut er en annen maskin, som også bruker samme type dies som QK. MEN både zip og bosskutt har en større kutteflate enn QK tangen, slik at du også kan bruke dies som kutter større trykk enn QK tanga. Dette syns jeg er en stor fordel med disse to. Du finner bilder av disse inne på
www.paperdreamsstore.com.
Wizard er nok en type, og denne skille seg litt fr ade andre ved at den også embosser trykkene. Altså opphever en del av motivet. Dette kan forøvrig også zip e mate gjøre.
Jeg er noe usikker på hvem som forhandler de ulike typene i Norge.
Det lønner seg iallefall å sjekke litt ut hva du ønsker, og evt prøve de ulike typene også. Mange penger å bruke på et trykkeri som du kanskje ikke blir helt fornøyd med...
Håper dette var litt informativt, men bare spørr om du lurer på mer. Skal svare etter beste evne.