Trener du i svangerskapet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Mari Wedum (30) var i god form som gravid, og trente helt fram til fødselen.
– Mange blir overrasket over hvor mye de faktisk kan gjøre, sier postdoktor Signe N. Stafne ved NTNU.

Les om Mari her

Trener du?

Jeg syklet daglig til jeg var rundt 25 uker på vei. Etter det var bekkenet så dårlig at trening var uaktuelt..

Trente Zumba frem til uke 38. Da ble hoppingen litt for myenfor magen ;)

Jeg trente (veldig forsiktig) nesten daglig til 1 uke før termin. Fikk så utrolige smerter i hoftene når jeg ikke var i bevegelse hver dag, så jeg var på treningssenteret 4-6 dager i uka etter at jeg ble sykemeldt i uke 20. Mest rolig gange på tredemølle, trening med ball eller stropper.

De tre første månedene var jeg så dårlig at det ble lite av det, foruten at jeg gikk til og fra jobb. Ellers svømte jeg, trente yoga og syklet en del.

Har to aktive jobber, to barn å aktivisere og prøver å jogge, sykkle eller trene styrke når jeg får tid. Så langt har jeg bare rukket det 1-2 ganger i uka, men ønsker helst hver dag. :) det er så deilig å trene, føler meg så mye bedre etterpå, også får jeg skikkelig energi påfyll :D

Jeg trente tung styrke som vanlig helt til bekkenløsningen og energinivået tvang meg til å trappe ned.

Skulle gjerne gjort det, men var sengeliggende hele svangerskapet. Super måte å komme seg fort etter fødselen:)

Kjenner jeg blir litt sånn misunnelig på alle som er så friske at de kan trene, være aktive og jobbe til permisjon. :)
Nei i alle mine svangerskap har jeg vært sengeliggende fra uke 5. Så har ikke vært mye trening og kroppen har forfalt ganske så mye ;)

Skulle virkelig ønske det! Men med et kranglete bekken får jeg ikke lov til noe annet en rolige gåturer og bassengtrening med fysioterapaut.

Nei, jeg trente ikke.
Men har en halvtime å gå hver vei til jobb - så var ikke helt stillesittende :p

Har trent taekwondo når formen har vært der. Men det har blitt minimalt pga lite energi og lavt blodtrykk:(

Nei. Med første trente jeg aldri. Denne gangen var jeg med i Slankekrigen her på babyverden, men på grunn av formen (trøtthet og bekkenløsning) dabbet det av litt før uke 20 eller noe. Ingen trening etter det.

Skal begynne å trene etter fødsel. :)
Misunner de som er i bra form og som kan trene i svangerskapet!

Jepp jeg trente til en uke før det ble hasteks pga sf....burde ikke trent, men visste ikke at jeg hadde sf.

Andre svangerskap hadde jeg hypermeisis og bekkenløsning, så ble ingen trening. Akkurat når kvalmen var over en periode og før bekkenløsningen ble veldig ille gikk jeg skogtur på 7 km...siste par km var ille vondt :p

Gikk i skog og mark, syklet ukentlig inntil to uker før, svømte 1 gang i uka. Og litt treningsstudio. Mer enn når jeg ikke bar på barn i magen faktisk.

Jeg trente vel greit frem til uke 23 men det var helt håpløst etter det pga kynnere. Var sykemeldt på grunn av det fordi det skulle så lite, og det eneste som hjalp var å ligge og slappe av. Fikk kynnere bare v å handle melk og brød i butikken som lå to hundre meter unna.

Med nr.1 trente jeg ikke,er 10år siden og jeg var 18år å kanskje ikke helt klar over at det kanskje hadde vært lurt å rørt seg litt :p gikk opp mye under og etter svangerskapet(veide over 100kg på det meste) begynte å trene og endre kostholdet for ca.5år siden og har kommet meg på idealvekten min som er 60/65kg igjen. Så nå under dette svangerskapet trener jeg. Er 14+6 idag og skal trene så lenge kroppen min tillater det. :)

Hadde planer om det, men har ikke skjedd til nå, er altfor kvalm. Får forhåpentligvis gjort noe med det snart når kvalmen er over og det blir varmere i været, er egentlig veldig glad i å gå på fjelltur og være ute :)

Back
Topp