Trene på å holde hodet oppe

Navi

Gift med forumet
VIP
Januar 2017
Flere som sliter med å få det til? Eller har gode tips? Tutta her blir så sint av å bli lagt på magen at vi ender med å gjøre det sjelden :( Tror hun får trent nakken litt når hun ligger på oss likevel/ blir båret over skuldra, men det går sent fremover, 10 uker til onsdag og løfter knapt hodet i mageleie...

Er litt dårlig på å huske det, nettopp fordi min også blir så sint av å ligge på magen. Ofte ender det med at han ikke orker å løfte hodet og ligger med ansiktet ned i teppet og hylgriner.. [emoji174]
Men det har hjulpet litt på etter vi startet med behandling hos kiropraktor (vondt i nakken og midtryggen). Passer på å trene litt når han ligger på brystet mitt og skal rapes. Synes han er flink til å holde hodet oppe i sittende/oppreist stilling, men har en lang vei å gå i mageleie..

Tror bare du må ha korte økter. La henne ligge litt på stellebordet etter bleieskift på magen. Stopp når hun er lei. Vi glemmer av og til å øve vi og, men hun er ganske sterk i nakken

Her er også mini en sinnatagg på mageleie, men hun løfter hodet hvis jeg ligger på rygg og hun på magen på meg [emoji14]

Hun er litt mindre dint på mageleie i sofaen vs lekematta/yogamatta

Er litt dårlig på å huske det, nettopp fordi min også blir så sint av å ligge på magen. Ofte ender det med at han ikke orker å løfte hodet og ligger med ansiktet ned i teppet og hylgriner.. [emoji174]
Men det har hjulpet litt på etter vi startet med behandling hos kiropraktor (vondt i nakken og midtryggen). Passer på å trene litt når han ligger på brystet mitt og skal rapes. Synes han er flink til å holde hodet oppe i sittende/oppreist stilling, men har en lang vei å gå i mageleie..
Mye det samme som her skjønner jeg! Har lurt litt på om vi og skulle ta en tur til kiropraktor, hun har tendenser til favorittside og samler veldig sjelden hendene sine foran i tillegg til sinnet på magen.. Så dere raskt bedring av timene der?

Her er også mini en sinnatagg på mageleie, men hun løfter hodet hvis jeg ligger på rygg og hun på magen på meg [emoji14]

Hun er litt mindre dint på mageleie i sofaen vs lekematta/yogamatta
Da får vi prøve det også! Har så lyst til å bli tryggere på at hun holder hodet mer selv, ser for meg det er til hjelp i mange situasjoner :) (pluss at mor selv kanskje ikke bekymrer seg for det stadig, haha)

Vi har det som en del av morgenstellet på stellematten :) Da er han ganske tålmodig.

Mye det samme som her skjønner jeg! Har lurt litt på om vi og skulle ta en tur til kiropraktor, hun har tendenser til favorittside og samler veldig sjelden hendene sine foran i tillegg til sinnet på magen.. Så dere raskt bedring av timene der?

Oppsøkte kiropraktoren fordi han hadde favorittside, og der merket vi fin forskjell etter første behandling, og nå etter... hmmm... fem runder (?) så ser vi ikke lenger at han har en favorittside [emoji16] Etter de to, tre første behandlingene så ble han mer samarbeidsvillig i mageleie [emoji4]

Vi sleit også med det samme, helt til fysioterapeuten på helsestasjonen viste meg hvordan vi skulle legge ham. Skal prøve å forklare: legg ham på magen, men støtt opp med armene hans, sånn at han kan lene seg på håndbaken og nederste del av underarmen. Samle armene så de ligger langs med brystet/magen på hver sin side. Også kan du hjelpe til med å holde baken/underkroppen nede :) hun sa man ikke trenger å holde på mer enn noen minutter, stopp hvis h*n gråter og gjør det heller flere ganger. Ble det forståelig?! :p

Vi gjør det på stellebordet, i sengen vår, i sofaen eller babygymmen :)

Lillegutt liker å ligge på magen, så her får vi trent ganske ofte. Både etter kveldsbad på stellebordet og noen økter på Sofaen/Senga/treningsmatta ila dagen. Kjøpte treningsmatta i helga- anbefales! Da får han beste forutsetninger for å trene :)

Er og lurt å rulle sammen eit håndklede, teppe o.l. legg det under brystkassa på mini. Da er det lettere å holde hodet oppe. Kan og ha h*n på fanget på magen. Med hodet utenfor låret. Eg gjere det når vi ser TV. Også når eg bære han bære eg han på hofta. Med rumpa hans på rumpa. Med fjeset ifra meg. Skjønner?[emoji28]

Vi sleit også med det samme, helt til fysioterapeuten på helsestasjonen viste meg hvordan vi skulle legge ham. Skal prøve å forklare: legg ham på magen, men støtt opp med armene hans, sånn at han kan lene seg på håndbaken og nederste del av underarmen. Samle armene så de ligger langs med brystet/magen på hver sin side. Også kan du hjelpe til med å holde baken/underkroppen nede :) hun sa man ikke trenger å holde på mer enn noen minutter, stopp hvis h*n gråter og gjør det heller flere ganger. Ble det forståelig?! :p

Vi gjør det på stellebordet, i sengen vår, i sofaen eller babygymmen :)

Godt forklart - skal prøve dette. Kanskje han blir mindre sint da, når han slipper og ligge som ei skilpadde [emoji28]

Flere som sliter med å få det til? Eller har gode tips? Tutta her blir så sint av å bli lagt på magen at vi ender med å gjøre det sjelden :( Tror hun får trent nakken litt når hun ligger på oss likevel/ blir båret over skuldra, men det går sent fremover, 10 uker til onsdag og løfter knapt hodet i mageleie...
Hei.

Har ikke lest noen av svarene du har fått, men svarer av egen erfaring. Min er 7 måneder gammel og var akkurat lik din i starten. Å bli lagt på magen var kriiise! Men vi la babyen på magen allikevel. Litt hver dag og snudde når det ble mye klaging. Innimellom kun 5 sekunder, andre ganger 15 sekunder.
Gjør det på stellebenken for eksempel.

Min elsker å ligge på magen nå. Ruller over selv, og vil ikke på ryggen når hun har kommet seg over på magen.

Ikke stress med det! Det at fysioterapeuter/helsesøstre osv sier at barnet skal være så så sterk i nakken er bare veiledende, ikke fasit! Noen bruker litt mer tid på å styrke nakken, mens andre bruker kortere tid. Det første er det mest vanlige, men som veldig mye annet så snakkes det ikke så høyt om det:-)

Dette går bra, ikke stress. Bruk anledningen under bleieskift til å legge babyen på magen. Kanskje mens du selv må tisse (det gjorde jeg og holdt øye selvsagt). Noen sekunder er bedre enn ingen:-)

Skilpadde? Nå vil jeg de bilde [emoji23]

Hahaha, flyveekorn er kanskje bedre beskrivelse [emoji23] Skal ta bilde når han våkner til igjen - akkurat nå ligger han mett og døsig i babynestet, og da blir det krig om jeg skulle finne på å flytte på han [emoji38]

Har du prøvd å gjøre det rett etter du har badet henne? Min lille gutt elsker å ligge på magen helt naken på stellebordet, mens jeg masserer han på ryggen, rompa og beina. Han lager skikkelig god-lyder, prater i vei og løfter hodet begge veier.

Back
Topp