Trekking av tann rett før termin, erfaringer?

Ada.

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Pumpkin Bumps 2025
okay casen er; Jeg var hos legen på
Mandag etter flere dager med verk i øret når jeg tygger… mistenker ørebettenelse og legen gir meg antibiotika for dette. Dette har enda ikke blitt bedre (over en uke siden det startet). Nå er jeg skikkelig redd for at det kan dreie seg om en bettenelse i eller omkring visdomstennene, og at jeg muligens må fjerne disse. Har tatt nesten maks dose paracet i en uke, og har skikkelig vondt..

Noen som har erfaringer med å fjerne tenner så sent i svangerskap, eller generelt rett før fødsel? Er 38+6:rolleyes:

Vet ikke svaret her, men må være kjipt å gå inn i fødsel og nyfødtbobla med vond munn i tillegg til fødsel...
Har selv vondt i kjeveområdet, men er nok ingen tenner som er problemet. Kjenner jeg gjeerne skulle hatt en løsning på smertene før lille kommer.. for det vil muligens sette en demper på gleden etterpå

Jeg var hadde betennelse i en rotfylt tann i januar, var helt forferdelig og jeg ba tannlegen om å trekke den, det ville hu ikke for det måtte en spesialist gjør. Fikk antibiotika. Tok flere dager før det ble bedre nesten hele kuren. Kom inn til spesialist ca. 2 uker etterpå. Men han ville ikke gjør noe si jeg var så langt på vei og antibiotikaen hadde virket så må tilbake igjen etter babyen er født. Men er en del mer risiko for infeksjon vis du trekker tannen når du er gravid. Og vondt etter du trekker og du kan jo ikke gå på sterke smertestillende.
Kjente at når smertene sto på så var det et helvete var så vondt og ingen som ville gjør noe for å hjelpe fordi jeg var gravid :( men håper den kuren du har fått hjelper snart.

Hei! Jeg har hatt samme problem som deg nå. Heldigvis gikk det over etter en antibiotika kur og at tannlegen skyldte gått innimellom visdomstanna å tannkjøttet. Hadde betennelse i en visdomstann. Min tanlege sa at dem ikke ville gjøre noe med det nå i graviditeten. Men at det som regel roet seg etter nurket har kommet.

Jeg var hadde betennelse i en rotfylt tann i januar, var helt forferdelig og jeg ba tannlegen om å trekke den, det ville hu ikke for det måtte en spesialist gjør. Fikk antibiotika. Tok flere dager før det ble bedre nesten hele kuren. Kom inn til spesialist ca. 2 uker etterpå. Men han ville ikke gjør noe si jeg var så langt på vei og antibiotikaen hadde virket så må tilbake igjen etter babyen er født. Men er en del mer risiko for infeksjon vis du trekker tannen når du er gravid. Og vondt etter du trekker og du kan jo ikke gå på sterke smertestillende.
Kjente at når smertene sto på så var det et helvete var så vondt og ingen som ville gjør noe for å hjelpe fordi jeg var gravid :( men håper den kuren du har fått hjelper snart.
Hei! Jeg har hatt samme problem som deg nå. Heldigvis gikk det over etter en antibiotika kur og at tannlegen skyldte gått innimellom visdomstanna å tannkjøttet. Hadde betennelse i en visdomstann. Min tanlege sa at dem ikke ville gjøre noe med det nå i graviditeten. Men at det som regel roet seg etter nurket har kommet.

Er på siste dag av kur idag uten endring. Klarer ikke tygge igjen munnen skikkelig uten smerter og kan typ våkne på natten pga det er så vondt… Har også hatt en vill tanke om at det kan være resultat av økt vannannsamling i kroppen.. Håper bare å få ett svar hvs det er, for dette er vondt:sad015

Har du snakket med tannlege om å skylle med klorhexidin og sprøyte (uten spiss spiss)? Ville gått til tannlege og fått hen til å se på tanna. Hvis du ikke har prøvd noe sånt, vil de sikkert at du prøver det :) Kan også være du får en annen type antibiotika?

Har du snakket med tannlege om å skylle med klorhexidin og sprøyte (uten spiss spiss)? Ville gått til tannlege og fått hen til å se på tanna. Hvis du ikke har prøvd noe sånt, vil de sikkert at du prøver det :) Kan også være du får en annen type antibiotika?
Har ikke vært hos tannlege enda, så tenkte å ringe på mandag! Det har på en måte bare vært øresmerter(og en lang historie med øreproblemer) så ørebettenelse var første tanke. Da jeg ikke er hoven i tannkjøtt/munn og begge visdomstennen har vært ute i flere år. Men tenker at nå må jeg utelukke alt:(

Har ikke vært hos tannlege enda, så tenkte å ringe på mandag! Det har på en måte bare vært øresmerter(og en lang historie med øreproblemer) så ørebettenelse var første tanke. Da jeg ikke er hoven i tannkjøtt/munn og begge visdomstennen har vært ute i flere år. Men tenker at nå må jeg utelukke alt:(
Skjønner! Da ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd. :Heartred Lurt å høre med tannlege på mandag og evt. ta en tur tilbake til fastlegen :)

Jeg har trukket tann ganske rett før termin. Gikk kjempefint og tannlegen anbefalte det framfor å vente til etter fødsel da noen av smertelindringen man kunne få var bedre for gravide enn ammende.

For min del var det visdomstann i overkjeve, og det var en uproblematisk trekning så det spilte jo inn. Men var en positiv opplevelse.

Litt tidlig, men jeg måtte trekke to tenner rundt uke 14 og uke 18. Der var også tannlegene usikre på trekking mtp graviditet, men hadde ikke noe valg. Var en visdomstann som hadde sprukket og en annen tann med en gammel rotfylling som var infisert. Kan tenke meg når du har så vondt, jeg trodde seriøst jeg skulle dø av smerter, så hjelper ikke akkurat det rett før fødsel.. Jeg hadde ikke klart å gå flere dagen enn jeg gjorde, iallefall ikke potensielt 2/3 uker med de smertene jeg hadde, hvis du må vente til etter fødsel med å fjerne tanna. Håper det går i orden!

okay casen er; Jeg var hos legen på
Mandag etter flere dager med verk i øret når jeg tygger… mistenker ørebettenelse og legen gir meg antibiotika for dette. Dette har enda ikke blitt bedre (over en uke siden det startet). Nå er jeg skikkelig redd for at det kan dreie seg om en bettenelse i eller omkring visdomstennene, og at jeg muligens må fjerne disse. Har tatt nesten maks dose paracet i en uke, og har skikkelig vondt..

Noen som har erfaringer med å fjerne tenner så sent i svangerskap, eller generelt rett før fødsel? Er 38+6:rolleyes:
Jeg trakk tann i graviditeten, dog ikke så sent. Var vel rundt uke 36. Men tannlegene har veldig god erfaring med gravide (i allefall min) hun gjør ingenting som kan være skadelig. Eneste som er litt kjedelig med å være gravid og dra til tannlege, er røntgen. De tar ikke bilde av tennene og derfor kan de ikke finne helt ut hva som er feilen men ikke gå inn i fødsel og babybobla med tannverk, det kommer bare til å ødelegge

Sniker.

Hvis antibiotika ikke har funket, så hjelper det høyst sannsynlig ikke å skylle heller. Kan det være et hull som går til nerven i en tann? Hvis visdomstannen ligger litt skjult under tannkjøttet er det lett at det blir hull i toppen, fordi man ikke får pusset ordentlig. Hvis det er nervesmerter fungerer ikke antibiotika, da må tanna ut, evt så kan tannlegen bore ut og legge medisin i toppen av tanna som lindrer frem til etter fødsel.

Jeg ville ringt tannlegen og bedt om en undersøkelse for å finne ut hva det er. Det er mer stress for deg og babyen å ha vondt, enn en behandling hos tannlegen. Lykke til :love017

Jeg trakk tann i graviditeten, dog ikke så sent. Var vel rundt uke 36. Men tannlegene har veldig god erfaring med gravide (i allefall min) hun gjør ingenting som kan være skadelig. Eneste som er litt kjedelig med å være gravid og dra til tannlege, er røntgen. De tar ikke bilde av tennene og derfor kan de ikke finne helt ut hva som er feilen men ikke gå inn i fødsel og babybobla med tannverk, det kommer bare til å ødelegge
Jeg fikk tatt røntgen som gravid, men fikk spørsmål om jeg ville. Opplever det som unødvendig restriktive å droppe røntgen. Får også sånn blyfrakk over seg når man gjør det.

Hvordan går det? Fikk du kommet deg til tannlegen? :Heartred Enig med tekopp. Helt uproblematisk å ta røntgen av tennene en gang som gravid. Sjekk nhi osv. hvis du er bekymra og snakk med tannlegen.

Hvordan går det? Fikk du kommet deg til tannlegen? :Heartred Enig med tekopp. Helt uproblematisk å ta røntgen av tennene en gang som gravid. Sjekk nhi osv. hvis du er bekymra og snakk med tannlegen.
Var hos legen igjen! Han trodde ikke det var noe med tennene da jeg ikke har noe hevelser eller lignende i munn… Han klarte heller ikke se noe i ørene… Så han kunne henvise til ØNH…. Så ja, jeg får vell bare se om det går over av seg selv eller ikke… Har sykt vondt i øre, det går ut over nattesøvn og jeg gruer meg helt sykt til fødsel for det føles som øret skal sprenge :rolleyes:

Var hos legen igjen! Han trodde ikke det var noe med tennene da jeg ikke har noe hevelser eller lignende i munn… Han klarte heller ikke se noe i ørene… Så han kunne henvise til ØNH…. Så ja, jeg får vell bare se om det går over av seg selv eller ikke… Har sykt vondt i øre, det går ut over nattesøvn og jeg gruer meg helt sykt til fødsel for det føles som øret skal sprenge :rolleyes:
Uff, det høres helt forferdelig ut! Håper du kommer deg til spesialist og finner ut av det snart :Heartred

Er det en infeksjon av odontogent opphav så kan det å utsette behandling være mer skadelig enn risiko ved feks. trekking. Elektive behandlinger skal utsettes, mens akutte, nødvendige behandlinger kan trygt utføres, også i form av trekking. Vi blir godt opplært i å gjøre disse vurderingene på skolen. Så kan det jo også være at behandlingen viser seg å ikke være trekking, eller at det finnes midlertidige, smertelindrende behandlinger med mindre risiko. Det vil også være umulig for både lege og tannlege å sette riktig diagnose uten røntgen, de færreste med tannpine kommer med hevelser. Mye som gjemmer seg under overlflaten. Vanlig "bitewing" røntgenbilde hos tannlege har minimalt med stråling og tas selv ved rutinekontroll med mindre pasienten ikke ønsker det. Jeg ville så absolutt fått en tannlege til å se på det. Lykke til! Hilsen tannlege

Back
Topp