Trekke jeksel

August baby16

Blir kjent med forumet
er det noen som har trukket en jeksel som har hatt kjempe dypt hull ned i rota? Var det vondt?
Jeg var hos tannlegen for noen mnd siden, men fikk ikke lov til å trekke tanna siden det ikke var bra for babyen og da boret jeg, fikk 5-6 sprøyter og når han kom lenger ned så gjorde det så utrolig vondt at vi måtte stoppe selvom jeg fikk godt med sprøyter. Det var forferdelig.. Han sa jeg måtte rotfylle den, men jeg vil heller trekke den. Kommer jeg til å merke det at han trekker den selvom jeg får bedøvelse sprøyte siden det er såpass stort/dypt hull? + at jeg har tannverk i den nå? Og hvor lang tid pleier det å ta å trekke en jeksel? Det er den nest innerste helt neders i munnen.
Jeg har ekstrem tannlegeskrekk så jeg er der aldri før det virkelig er for SENT. Jeg tørr rett og slett ikke for jeg er livredd. Den er såpass ille den tannlegeskrekken. :(

Tror jeg ville rotfylt altså. Den tannen er en viktig del av tyggeflaten din. Alle tenner bør ha en tann å tygge mot, så du kan risikere at du siden må ha implantat. Det er dyyyyyrt.

Rotfylling er ikke så ille som sitt rykte, og man får god bedøvelse. Kan tannen ha vært betent sist siden bedøvelsen ikke tok tak?

Jeg bruker aldri den jekselen så derfor jeg skal trekke den :)
Jeg er ganske pingle av meg + at jeg har ekstrem tannlegeskrekk så tørr ikke rotfylle i det hele tatt. Tannlegen sa ikke noe om at den så eller var betent ( det ville han vel sett eller kan det være han ikke la merke til det? Etter jeg var der forrige gang så hadde jeg ikke vondt i jekselen mer før nå de siste dagene, men jeg oppdaget noen dager etter jeg var der å boret At tannkjøttet rundt tenna ved jekselen og tannkjøttet ved jekselen er rødt altså ganske så rødt, kan det være en betennelse? Isåfall vil det være vondt å trekke jekselen om den er betent? Har gått med tannkjøttet slikt siden forrige besøk og det er jo 3-4 mnd siden.
Eller i det hele tatt siden jeg fikk så mye bedøvelse forrige gang og merket det han gjorde og nå skal den jo trekkes så er livredd jeg vil merke det :(

Jeg har ikke trukket en jeksel, men visdomstenner. De satt relativt godt fast og etterlot seg en stor grop så vet ikke om det kan sammenliknes? I alle fall syntes jeg det gikk veldig greit. Bedøvelsen fungerte helt fint på meg så ingen smerter, bare litt ubehagelig å gape stort og vite at de holdt på med noe stort der inne..

Jeg vet ikke hvor du bor, men enkelte steder er det mulig å få tannbehandling med narkose hvis tannlegeskrekken din er så alvorlig. Ellers ville jeg absolutt anbefale deg å gå til årlige kontroller pæhos tannlegen, det blir nok langt mindre smerterfult i lengden og billigere. Vær ærlig med tannlegen og sørg for å benytte en som er forsiktig, hensynsfull og informativ.

Hvis tannkjøttet er rødt og det ikke blir bedre av tanntråd og skylling daglig, så kan det være en betennelse ja. Ville spurt tannlegen. Litt rødt blir det ofte etter behandling, da irriteres det rundt tannen.

Problemet med trekking er at selv om du tenker du ikke bruker tannen, så er den en del av tyggeflaten. Hvis du fjerner den, så vil tannen over ikke ha noe å bite mot. Den kan noen ganger vokse lenger ned og lage problemer sånn. I tillegg kan du få forskyvninger av tennene på hver side av tomrommet. Derfor anbefales det ofte en tannerstatning i stedet for den trukne tannen.

Jeg har stor forståelse for tannlegeskrekk. Det gikk mange år uten at jeg gikk selv fordi jeg var så redd. Endte med ekstremt vondt i en jeksel og rotfylling av en tann. Men jeg traff en veldig flink og sympatisk tannlege. Han lovet meg å ta det rolig og at det ikke skulle gjøre vondt - gjorde det vondt skulle han finne på andre ting. Det ble heldigvis ikke nødvendig. Det siste året har han fått trekke alle visdomstennene mine (de kom skeivt) og tannlegeskrekken er mye mindre.

er det noen som har trukket en jeksel som har hatt kjempe dypt hull ned i rota? Var det vondt?
Jeg var hos tannlegen for noen mnd siden, men fikk ikke lov til å trekke tanna siden det ikke var bra for babyen og da boret jeg, fikk 5-6 sprøyter og når han kom lenger ned så gjorde det så utrolig vondt at vi måtte stoppe selvom jeg fikk godt med sprøyter. Det var forferdelig.. Han sa jeg måtte rotfylle den, men jeg vil heller trekke den. Kommer jeg til å merke det at han trekker den selvom jeg får bedøvelse sprøyte siden det er såpass stort/dypt hull? + at jeg har tannverk i den nå? Og hvor lang tid pleier det å ta å trekke en jeksel? Det er den nest innerste helt neders i munnen.
Jeg har ekstrem tannlegeskrekk så jeg er der aldri før det virkelig er for SENT. Jeg tørr rett og slett ikke for jeg er livredd. Den er såpass ille den tannlegeskrekken. :(
Min var slik, men var visdomstann.
Måtte gå på antibiotika noen dager, og da var den ikke vond å fjerne.

Du kan ta kontakt på pm om du vil. Er tannhelseassistent - så kan absolutt ikke ALT, men kan hende jeg kan svare deg på noe av det du lurer på.

Men ellers; om bedøvelsen virker eller ikke, spørs på om du har betennelse i enden av rota eller ikke.. Om du har, må du mulig ta antibiotika først, før trekking..

Og hvor lang tid det tar, går det ikke an å si noe på dessverre. Jeg ville satt av 50-60 minutter (bedøvelse og avrydding er med der da), men hvordan rota ser ut har mye å si. Jeg har vært borti trekking på nesten et minutt (enkel visdomstann med kort rot, dog), og jeg har vært borti at det har tatt veeeldig lang tid..

Okei. Takk for svar alle sammen :)
Tenker jeg ringer tannlegen idag for å bestille time så han kan se på jekselen værtfall. Hvet ikke om jeg i det hele tatt kommer til å tørre å trekke den.. Jeg ønsker narkose, men må vente til jeg har født for man kan vel ikke det når man går gravid?
Finnes det noe man kan ta som roer ned nervene mens man skal sitte i stolen?

Okei. Takk for svar alle sammen :)
Tenker jeg ringer tannlegen idag for å bestille time så han kan se på jekselen værtfall. Hvet ikke om jeg i det hele tatt kommer til å tørre å trekke den.. Jeg ønsker narkose, men må vente til jeg har født for man kan vel ikke det når man går gravid?
Finnes det noe man kan ta som roer ned nervene mens man skal sitte i stolen?
Spør tannlegen. De har og gir ofte medisiner som beroliger en som er redd. Men det må taes 1 time før. Jeg har ekstrem tannlegeskrekk og i min journal står det at jeg er redd samt brev fra min ørelege om at jeg ikke bør utføre tannbehandling våken da det utløser anfall i øresykdommen min. Men de 2 siste gangene jeg har måttet borre 1 lite hull har jeg tatt med meg hørselvern og musikk på ørene. Samt ber tannlegene om å ikke vise meg bedøvelsessprøyten. Da går det bra og han eller hun får gjort jobben. Da blir jeg heller irritert hvis de somler og skal snakke med meg når jeg har musikk på ørene og hørselvern på samtidig :P
Etter 2-3 turer til trondheim for å få utført behandling i narkose hos tannlegen der så har jeg bestandig kommet hjem med ekstremt vondt i munnen/halsen. Fikk fjernet 2 visdomstenner i narkose pluss borring av 1 hull i innerste tanna noen dager før 17.mai for 2 år siden. Endte opp med 2 hestekurer med antibiotika etter jeg kom hjem igjen og skylling av hullene etter tanntrekkingen og så vondt i munnen at jeg ikke klarte å spise på 2-3 uker.

Igår var jeg hos tannlegen og boret i den jekselen. Jeg fikk 2 forkjellige sprøyter sikkert 10 forkjellige steder i munnen ( fikk full dose og mange stikk ), men da han satt den ene sprøyte så fikk jeg enormt vondt i jekselen var som om han dro den ut. Så venta vi litt og satt enda mer også skulle han borre og det gikk fint helt til han kom litt ned i nerva da fikk jeg kjempe vondt. Så vi måtte gi oss så han skyldte tanna med vann og blåste også la i sånn midlertidig fylling så skal jeg rotfylle den etter jeg har født og få full narkose. Men problemet er at etter bedøvelsen gikk ut igår så har jeg hatt veldig veldig vondt i området rundt den jekselen og tannkjøttet er rødt og sårt. Og når jeg skal bite tennene sammen eller får noe presset på den jekselen så får jeg vondt. Er det normalt ?? Jeg tørr ikke dra tilbake og ordne med den nå fordi jeg fikk såpass vondt igår og det hjalp ikke med full bedøvelse. Kan det være at jeg kjenner det siden tannkjøttet og nerva i tanna er irritert? For det kjennes ikke ut som tanneverk er mere som en vanlig smerte. Den er der hele tiden siden bedøvelsen gikk ut igår. Jeg får ikke i meg ordentlig mat. Har bare fått i meg en yougurth idag siden igår kl halv6. For hvis jeg tygger så får jeg vondt i jekselen selvom, jeg tygger på andre siden enn den siden jeg ordnet igår. Det er vondt når jeg kommer nær jekselen med den tanna oppe. Så er det noen som vet om det er normalt eller har opplev det samme? Og hvor lenge varte det før det tok slutt eller måtte dere tilbake til tannlegen og ordne den??

Back
Topp