Treig mage

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Gjør dere noe når babyen ikkje bæsjer hver dag ? Her er det normalt med mangen fulle bæsjebleier til dagen. Men nå er det bom stopp. Har kun hatt 2 bæsje bleier på mandag. Begynte med bitte litt pæremos på mandag og tirsdag og litt sviskemos i dag og i går. Men det hjelper ikkje. Han virker stortsett fornøyd men har litt mageknip innimellom. Fullammer enda så er jo ikkje krise. Men eg vurderer malt. Har aldri prøvdt det før. Noen med erfaring ? Han er 4 mnd

Når du fullammer kan det gå lenge (opp til to uker! ) mellom hver bæsjebleie uten at det er noen krise. Barn som får morsmelkerstatning bør ha avføring hver dag.

Jeg fullammer og her har vi ca en bæsjebleie i uka. Sånn har det vært lenge nå... Ikke gjort noe for å få endret på det.

Jeg ammer, og vi hadde det på samme måte. Men ikke gi malt om babyen ikke plages. Grunnen til at datteren min sliter er fordi hun får jerntillegg som gjør henne hard i magen, og hun får vondt av å bæsje. Da ga vi malt. Men malt kan ha motsatt virkning, spesielt om man ikke får i babyen nok fuktighet, så det er viktig :-) Malt trekker fuktighet fra kroppen til tarmen. Men så lenge den lille ikke har vondt eller virkelig er hard i magen, så ville jeg ikke gjort noen tiltak :-)

Jeg fullammer og vi har mellom 1 og 3 bæsjebleier i uken. De første 6 ukene hadde bi flere hver dag og så en dag sluttet det bare.

Er nokk bare at vi er vandt til bæsj flere ganger om dagen som får meg til å reagere.

Bleieutgiften her har ikke blitt redusert for å si det sånn - her bæsjer lillemor 2-5 ganger per dag. Og HS mente at både sjeldne og hyppige bæsjbleier er normalt så lenge ungen fullammes.

Når du fullammer kan det gå lenge (opp til to uker! ) mellom hver bæsjebleie uten at det er noen krise. Barn som får morsmelkerstatning bør ha avføring hver dag.
Dette er mottsatt. Babyer som får kunn morsmelk skal bæsje hver dag eller annen hver dag. Men de som får mme kan det gå 2-3 uker mellom avføring uten at det er farlig. Da jeg har hatt to mme barn har jeg snakket med mange barneleger og annet helsepersonel om dette. Mitt elste barn hadde kunn en bæsjebleie i uken pga mme :)

Ser her at jeg beskrev bare 0-6 uker bæsjen :p er ikke vant til mm bæsj etter det jeg :p
Våres sluttet bæsje hver dag akkurat når hun fylte 6 uker og gikk over til en gang i uken. Nå er det litt oftere, cq hver 5 dag. Siden det er "lite" næring i morsmelk så blir det ikke like mye resttoffer som med mme og derfor også mindre bæsj når ungen fullammer.

Her kom bæsje bleia i dagmåres. Går ut i fra at alt er normalt da :) heilt greit og redusere bæsjebleiene litt her. Har bytta i snitt 5-8 til dagen. Bare 2-3 på gode dager :p

Fullammer man kan det gå 1-2 uker mellom bæsj uten problem. Men gir man smaksprøver med fast føde er det ikke lengre fullamming, da endres babyens bæsj og hard mage kan opptre.

Sviskemos, aprikos eller pære er løsende i seg selv.

Malt inneholder gjær og gluten som igjen kan gi luft i magen og økte plager. Så malt er ikke lengre anbefalt som løsningen ved magetrøbbel.

Hvis babyen plages kun av små mengder fast føde så er kanskje ikke tarmene klare til å fordøye det? Vi prøvde først med noen ts flytende gulrotmos da eldste var 4 mnd, men hun fikk mageknip av kun små mengder så måtte vente til hun ble eldre.

Her endra alt seg etter seksukersvaksina. Etter en uke med løs mage, gikk det fra 4-5 bleier om dagen til å bi et lengre opphold. Går som regel fem-seks dager og så kommer det et par store bleier, og så noen små.

Back
Topp