Treig liten kar

Havena

Elsker forumet
Litt deppa jeg nå..
Hentet fra 16 måneders informasjonen fra babyverden:

"Hvis barnet ditt ikke går ennå, vil du sikkert merke at ferdighetene har økt dramatisk når det gjelder å krabbe, reise seg opp og gå langs møbler. Nå kan barnet stå alene i perioder mens du venter i spenning på det første vaklende skrittet. "

Lillebror er 16 måneder og gjør ingen av delene han. Hverken krabber, reiser seg ellergår langs møbler. Har vært veldig treg med alt og har begynt å ake seg på rompa, vil ikke krabbe.. Vi er hos fysioterapaut og hun mener at det ikke er noe galt, han er bare treg.
Merker det er litt sårt og vondt alikevel. Vil jo at han skal henge med!

fysio har sikkert rett om det ikke er noe fysisk galt med kroppen hans - men da er det jo andre grunner for at han er treg. er han bedagelig? ikke nyskjerrig på omverdenen? krever å bli båret rundt og ikke gidder gjør einnsats selv? sitter for mye i vogn/armer uten oppfordring til å bevege seg selv?

tror det må være utrolig kjipt for en 16mnd gammel unge å ikke klare å krabbe engang. Han er jo 16mnd i hodet forde om kroppen ikke henger med. jeg hadde ikke gitt meg på å bare vente til det kommer av seg selv, men krevd fysiotimer eller i det minste råd om hvordan jeg selv kunne stimulere til framgang!

få en henvisning til sykehuset evt habiliteringstjenesten. Desverre så er ikke dette normalt, kan være at barnet bare er trengt men det kan også være en grunn til det. Ikke slå deg til ro med fysio på helsestasjonen. Hvordan fungerer barnet kognitivt? motorikk, spes pinsettgrep.

Det ordner seg helt sikkertemoticon .. Vesla her (18 mnd) vil ikke ha noe annet enn myk mat og flytende. Middag og brødskiver kan jeg bare se langt etter enda. Alle sier at det skal ordne seg, men jeg tror ikke det lengre, så nå skal hun til utredning for å se om det er noe galt i halsen eller om det er noe annet som ikke er bra...

Siden han aker seg på rumpa kan det godt hende at han hopper over krabbingen. Det MÅ ikke være noe galt, men hvis du føler på det syns jeg du skal prøve å få noen andre til å vurdere han også.

Dersom barnet ikkje hadde kome seg fram på annan måte enn å rulle/kravle hadde nok eg og blitt bekymra. Men barnet her akar jo på rompa og det er faktisk ganske vanleg. "Rompeakare" hoppar ofte glatt over heile krabbestadiet, og går rett frå rompehopping til å gå.

Jenta vår er og sein grovmotorisk, pga hypermobile ledd + plattfot. Ho var svært bedageleg som baby, og begynte å gå (veldig ustødig) ved 19 mnd. No er ho 3 1/2 og heng framleis noko etter mtp grovmotorikk, men fungerar heilt normalt i kvardagen og saman med andre barn/i barnehagen.

For å sitere nevrologen sist jenta var til undersøkelse (pga noko anna): "Det er ikke viktig for barnet om det begynner å gå når det er 10 måneder eller når det er 20 måneder. Det viktige er at det blir et gående barn!"

Om barnet ditt framleis ikkje har begynt å reise seg/prøve å gå ved ca 18 mnd bør du få ei ny vurdering hos helsesøster/fysioterapeut, då det kan vere aktuelt å henvise til barneklinikk for utredning.

enig med dere som sier at ungen ikke MÅ krabbe - noen aker seg bare på rompa istedenfor. Men ts skriver at "han har begynt å ake seg på roma", høres ut som noe han nettopp har begynt med?? "Rompekakerne" begynner gjerne med å ake seg på ca samme alder som krabberne begynner å krabbe (gjennomsnittet er 8 mnd).

Har også lest det som står mnd for mnd om utvikling her på bv og det er jo skrevet slik at man ikke skal føle at ungen er sen. De fleste barn begynner å gå mellom 10-14mnd alder. Noen barn går senere, men dersom de ikke går innen 18 mnd settes igang tiltak. Og innen 16 mnd pleier de aller fleste å kunne reise seg og stå/gå mens de holder seg i noe. Derfor har nok bv følt at det er trygt å skrive dette ved 16mnd.

Som sagt: jeg ville ikke gitt meg selv om det ikke er noe fysisk galt med gutten.

Her går ikke Ronja enda, og hun kommer ikke til å gå på leeenge enda :-)
Hun har bestandig vært bedagelig og litt "treg". Hun begynte ikke å krabbe før hun var rundt året, før det så ålte hun seg fram.
Men hun reiser seg opp da, men that`s it! Før kunne vi gå med henne, men det vil hun ikke lenger.

Men hvis han ikke gjør noe for å komme seg noen plass, bortsett fra å være rompereser, så ville jeg tatt kontakt med fastlege for å få henvisning til fysio.

Han er en bedagelig kar som ikke gjør mye for å utforske verden. Har kommet seg i det siste, men har hele tiden trivdes godt med å sitte å studere det som skjer rundt seg.
Han løftet ikke hodet før han var seks måneder og har vel hoppa rundt på rumpa i et par måneder nå. Har begynt å vise interresse for å reise seg hvis vi er med å støtter, men er nok ikke av de tøffeste i gata. Vi trener mye med han med et opplegg vi har fått fra fysio  og merker fremgang, men samtidig at han trenger mye tid.
Sosialt sett henger han veldig med. Kjempe blid gutt som sjarmerer alle i senk.
Har også begynt å si noen ord.
Motorisk henger han også med. Griper etter ting, spiser og drikker selv.

Takk for alle svar! Tenker jo på dette hver dag.
Veit at folk tenker at han er understimulert, men vi har jobbet sinnsykt mye med han.
Virkelig prøvd å stimulere til aktivitet, men han har bare gitt opp. Er veldig glad for at vi får hjelp fra fysio nå, fått mange gode tips på ting vi som foreldre kan gjøre bedre.

Back
Topp