Treg mage

Mjoslo

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg har de siste 3 dagene fått skikkelig mageknip rett etter middag, og har i tillegg treg mage. I går måtte jeg bare dra hjem, når jeg var ute på restaurant fordi mageknipen var s så vond. Har skjønt at treg mage er like vanlig som løs når man er gravid, men er det noen som har noen gode tips til meg? :shy: Vil helst ikke få sånn knip hver gang jeg spiser litt større måltider..

Jeg har de siste 3 dagene fått skikkelig mageknip rett etter middag, og har i tillegg treg mage. I går måtte jeg bare dra hjem, når jeg var ute på restaurant fordi mageknipen var s så vond. Har skjønt at treg mage er like vanlig som løs når man er gravid, men er det noen som har noen gode tips til meg? :shy: Vil helst ikke få sånn knip hver gang jeg spiser litt større måltider..
Jeg har det også akkurat sånn, etter måltider. Får akutt mageknip og føles som jeg må på do, men magen er treg (og noen ganger er det bare luft). Jeg har ikke funnet noe som forhindrer dette, men knekkebrød uten pålegg får meg alltid bedre i magen. Og ikke drikke vann/brus med kullsyre. Bytt til vanlig vann.

Jeg har det også akkurat sånn, etter måltider. Får akutt mageknip og føles som jeg må på do, men magen er treg (og noen ganger er det bare luft). Jeg har ikke funnet noe som forhindrer dette, men knekkebrød uten pålegg får meg alltid bedre i magen. Og ikke drikke vann/brus med kullsyre. Bytt til vanlig vann.
Ja, det er skikkelig vondt :inpain: Kanskje drikke litt mindre brus ja! Da skal jeg prøve det! Takk for tips.

Et generelt tips er vel egentlig å prøve å få i seg så mye fiber og vann som du klarer.. pærer for eksempel inneholder en del fiber og er vanndrivende :) men kommer jo litt an på hva man tåler og om man har allergier eller lignende også..
Personlig syns jeg at det hjelper å røre på seg, går en del turer i skiløypene her vi bor ☺️

Enig med det som står nevnt over. Rikelig med vann, fiber og fysisk aktivitet. Det både hjelper, og kan forebygge. Dersom det skulle bli verre, kan du få god hjelp på apotek, og teste for eksempel duphalac/laktulose. Legger ved et bilde fra Helsebiblioteket ☺️ Rådene på bildet er for gravide/ammende.

Vedlegg

• 6A626103-9687-4FC7-B95C-47FD59E32461.png
    6A626103-9687-4FC7-B95C-47FD59E32461.png
    94,7 KB · Visninger: 5
Ja jeg er også treg i magen. De dagene jeg er aktiv og trener merker jeg at forbrenningen går fortere ;)

Jeg har lest at kiwi skal hjelpe, det inneholder enzymer som skal hjelpe til å bryte ned proteiner. Har ikke kilder akkurat nå, men du finner sikkert hvis du Googler.

Svisker og sviskeyoghurt hjelper også forresten! Evt en mix av moste svisker og bløtlagte linfrø hvis det virkelig har satt seg fast, finnes sikkert oppskrift på nettet! Jeg er sykepleier og vi tester alltid svisker kombinert med drikke, fiber, aktivitet osv først ☺️

Back
Topp