Treg mage

Ulva

Forumet er livet
Jeg er nå tredjegangs gravid og trenger tips til hvordan holde magen i gang hele svangerskapet. Jeg er normalt sett plaget med treg mage og nå som jeg er gravid vil den neppe bli mindre treg.
Svisker, rosiner, aprikos o.l er uaktuellt for jeg klarer ikke tørket frukt. Spiser variert med grove kornproduker og drikker mye vann. Men er visst ikke nok.
Kan jeg bløtlegge feks linfrø og chiafrø over natten og spise det sammen med biola på morgen? Er biola trygt? Er det ok å spise den frøblandingen med biola hver dag?
Hva med kremoster, er Tine kremost og Philladelphia smøre oster trygt å spise?
Og angående egg... kan jeg spise bløtkokte egg og stekte egg med bløt plomme?
 
Jeg er nå tredjegangs gravid og trenger tips til hvordan holde magen i gang hele svangerskapet. Jeg er normalt sett plaget med treg mage og nå som jeg er gravid vil den neppe bli mindre treg.
Svisker, rosiner, aprikos o.l er uaktuellt for jeg klarer ikke tørket frukt. Spiser variert med grove kornproduker og drikker mye vann. Men er visst ikke nok.
Kan jeg bløtlegge feks linfrø og chiafrø over natten og spise det sammen med biola på morgen? Er biola trygt? Er det ok å spise den frøblandingen med biola hver dag?
Hva med kremoster, er Tine kremost og Philladelphia smøre oster trygt å spise?
Og angående egg... kan jeg spise bløtkokte egg og stekte egg med bløt plomme?

Hei Ulva,

Her var det mange spørsmål på en gang :happy: For å ta dette med treg mage først; det virker som du har god oversikt over triksene i boka. De beste rådene for treg mage er å øke fiberinnholdet i kosten, være i regelmessig fysisk aktivitet, ha gode toalettrutiner, og sørge for å ha et relativt regelmessig spisemønster (gjerne 3 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider).

Mat med mye fiber, slik som frukt og grønnsaker, belgfrukter (linser f.eks), tørket frukt og grove kornprodukter vil gjøre avføringen mykere og gjøre at man hyppigere går på do. Prøv å gå regelmessig på do, og ungå å holde deg. Fysisk aktivitet er bra, og å gå regelmessige turer for eksempel vil kunne bedre aktiviteten i tarmen.

Du kan gjerne drikke biola, eller annen syrnet melk slik som kulturmelk eller yoghurt. Ofte kan dette være bedre for magen ved forstoppelse, enn vanlig melk. Havregrøt kan også være godt for magen. Lager du den med melk får du også i deg mange gode og viktige næringsstoffer for deg som er gravid, slik som jod og kalsium. Kjøleskapsgrøt med yoghurt er også noe du kan prøve. Her finner du oppskrifter :happy: En spiseskje linfrø går fint å legge i bløt og blande inn i yoghurt eller grøt.

Les mer om hvorfor jod er viktig for gravide og ammende her.

Smøreoster og smelteoster fra norske produsenter er trygt å spise i svangerskapet. Her kan du lese mer om hvilke oster det er trygt å spise. Norske egg er også trygt å spise i svangerskapet, selv rå. Det kan du lese mer om på Matportalen sine sider her.

Lykke til i svangerskapet og god sommer!
 
Back
Topp