Treg fordøyelse (TMI-alert, hehe)

Missymi

Forelsket i forumet
Hei folkens. Jeg treger litt support og råd. Synes jeg har fått så innmari treg fordøyelse. Får gått på do innimelom - og synes ikke bæsjen (sorry TMI) er så veldig hard - men det føles altfor skjelden, og opplever ofte at det kommer 'litt for lite' når jeg først får gått på do. Går med ubehag og 'press' i magen mye av tiden.

Spiser mye fiber (knekkebrød, kornblanding og havregrøt), grønnsaker, frukt og svisker, yoghurt og biola - og prøver å være flink med å drikke nok - men synes ikke det hjelper så veldig skal eg være ærlig.

Har ikke prøvd laktulose eller liknende, tenker at det kanskje er mer relevant dersom avføringen i seg selv er veldig hard.. - men bør kanskje vurdere det etterhvert?

Noen som har tips eller vil dele egne erfaringer?
 
En kiwi om dagen sies å hjelpe på å holde magen i gang. Ellers er en liten skvett laktulose kanskje ikke så dumt, det hjelper på å få tømt seg også, og kan fint brukes selv om en ikke har knallhard mage.
 
Sniker fra nov 19.
Jeg klarer ikke regulere magen med mat, har ikke sjans.
Prøvde laktulose og ble sittende med ekstrem magevondt og sprutskjetta..
Movicol er det jeg kan bruke på min mage, og det må jeg ta regelmessig i graviditet hvis ikke så stopper det opp igjen.
 
Jeg tar også movicol innimellom pga nettopp samme problem som deg :)
 
Viktig å huske å drikke godt med vann sammen med både laktulose og movikol for å slippe bivirkninger :)

Ellers så er det normalt at alt går litt tregere i graviditeten, både pga hormoner, ting som får mindre plass og siden man gjerne er mindre i bevegelse. Så om det er noe du føler blir for mye for deg, så prat med legen å hør hva de anbefaler å prøve først, det er mye forskjellige tips der ute, både av "kjærringråd" og medisinske råd, så kan være greit å høre med noen som får hele historien din og kan rådføre deg utifra det :)

-apotektekniker :)
 
Legen min var tydelig på at når en først har begynt å streve med forstoppelse som gravid varer det gjerne hele svangerskapet. Så ho mente at eg burde ta lactulose forebyggende fram til mars.

Har likevel klart å få systemet igang igjen med først klyster og så visiblin (fiber) + spise MYE korn i form av hjemmelaga knekkebrød og frokostblanding.

Oppskrift knekkebrød:
4 dl havregryn
2dl kli (havrekli, hvetekli eller rester etter ølbrygging)
1,5 dl linfrø
Ha på kokende vann og la stå 10-15min

Ha i ca 1 dl hvetemel
Evt 1-2 dl andre frø (solsikke, sesam, osv).
Evt mer vann, skal være smørbar deig.

Klæsj utover stekebrett i så tynt lag som mulig. Strø gjerne havsalt utover så blir det snacks ("ølsprøtt")
Stekes på 160 grader varmluft til det er sprøtt, åpne gjerne døra med jevne mellomrom.

Har funka så langt!
 
Back
Topp