Treffe besteforeldre?

Missymi

Forelsket i forumet
Vi ble foreldre 11. mars, og har til nå holdt oss hjemme for oss selv. Nå står imidlertid besteforeldre til lillegutt og krafser på døra - og har så lyst å treffe ham - forståelig nok. Lurer på hva dere har gjort? Har baby fått treffe andre enn dere ennå? Besteforeldre (og vi) er symptomfrie og friske - og vi tenker å eventuelt holde oss til fhis råd om minst en meters avstand og ikke noe kontakt osv. Men er selvfølgelig bekymret. Har ikke lyst å risikere noe.. Hva tenker dere?
 
Vi er i samme situasjon. Besteforeldre på barnefar sin side er forkjølet, så de har kun sett lillegutt gjennom terrassevinduet - men mine foreldre er symptomfrie og begynner å mase på å få hilse på.

Vi tenkte å løse det med å ta de med på en trilletur, sette oss i skogen med litt lunsj og med fokus på å holde god avstand.
 
Har ikke mer kontakt enn nødvendig....
 
Vi har fortsatt en uke igjen til termin, men har allerede informert alle i familien om at vi heller sier fra når vi synes det er greit med besøk. Vi er begge helsepersonell, men mest foreldre, og tenker at selv om alt så langt tyder på at babyer tåler dette ganske bra hvis de blir syk så vil vi likevel ikke utsette vår for smitte unødvendig.

I tillegg, og det er i grunnen like viktig, så tenker vi på besteforeldrene, der 3 av 4 er i risikogruppe for alvorlig sykdom av koronavirus, vi ville synes det var så trist om noen ble syke fordi de hadde vært hos oss. Mannen og jeg er jo unge og vil kanskje ikke merke så mye til det om vi blir syke. Han må jo på jobb på sykehuset etter hvert, så risikofritt er det jo heller ikke hjemme hos oss. Så det blir ikke noe besøk av verken besteforeldre, oldeforeldre, tanter eller grandtanter, men tenker at utover våren er trilletur med litt god avstand mellom oss en god løsning. Inntil da blir det FaceTime, det er heldigvis både besteforeldre og oldeforeldre drevne på
 
Alle besteforeldre har møtt babyen. Kun mormor har holdt babyen. Hun vr med på fødselen
 
Svigerforeldrene mine og søsteren til min samboer (altså tante) har vært her. Vi sa ifra at d ikke skulle være nå klemming men de klemmer ivei :bored: Styra så fælt med minst’n at både jeg han å samboerne var helt utkjørt etter på. Han var da fem dager gammel å etter d så fikk de beskjed om å holde seg unna. Svigermor har prøvd seg flere ganger men jeg holder meg hard! Mamma å morfar har vært innom. Morfar fikk holde i ca 7 min. Mamma torde ikke å holde han, hun er så redd for å smitte han eller å bli smittet selv. Til helgen har vi vært isolert i 14 dager å kanskje så skal svigerbror få komme innom en tur.. D er første barnebarnet på min samboers side så de er meget ivrig. Mine foreldre har 6 barnebarn å holder seg unna. Gla er jeg for d! Pappa var gla bare han fikk sett gutten før han ble konfirmert :hilarious:
Vanskelig tider dette, vi har to barn fra før å de er mye ute å leker seg. Ikke med andre, men man vet aldri. De kan fort dra med seg noe inn fordi om vi er nazi på håndvask...
 
Jeg har ikke født ennå, men kommer til å la besteforeldre på begge sider få komme på besøk og holde babyen så lenge de er symptomfrie. Vet om flere jeg kjenner som gjør det på samme måten. For babyen sin del er jeg mye mer redd for f.eks RS virus enn corona, men vil selvfølgelig ta forhåndsregler som grundig håndvask og unngå klemming og nussing osv .:) Akkurat som jeg gjorde da lillesøster var nyfødt og jeg var over gjennomsnittet redd for RS...

Forøvrig er besteforeldrene så og si i karantene, som alle oss andre, og de må allikevel steppe inn når fødselen setter i gang for å passe storesøster.
 
Fødte 11. Mars, vi fikk beskjed om å holde oss for oss selv til det er «trygt» å møte andre. Min mamma så han for første gang i går når vi var på trilletur, hun holdt god avstand å tok ikke på vogna en gang. Ellers har jeg en lillesøster som har sett han gjennom bilvinduet. Eneste er samboeren min sin mormor som bor i samme hus som oss, vi vet hun er frisk og hun tar ikke i mot besøk da hun heller vil møte oldebarnet sitt. Og takk og pris for det, ellers hadde jeg måtte blitt innlagt for angst!
 
Kanskje litt dumt å sammenligne da frøkna her er over 3.mnd. Men hun skulle egentlig bare ha vært 2 uker. Vi lar besteforeldre hilse på, de må så klart være symptomfrie. Og de holder seg på avstand. Heldigvis hadde vi noen måneder før dette, da de kunne holde og kose med lillesøster.
 
Her ble han født før det slo ut for fullt så de fleste har fått hilst. Men er noen uker siden de så han nå og blir nok noen uker til dessverre :(
 
Her rakk alle utenom morfar å hilse på før alle restriksjonene kom. Vi har ikke møtt noen av besteforeldrene etterpå, da svigers hadde vært i indirekte kontakt med en koronasmittet. Nå er det over to uker siden, og alle er friske og symptomfrie så vi er litt avventende på hva vi gjør. Svigerfar har bursdag i morra, så, vi får se om vi tar sjansen på å møte dem til helga evt.
 
Foreldrene mine kom på besøk og var her en halv uke (bor på hver vår kant av landet). Det var før restriksjonene, etter det har de fått masse bilder og sett henne på facetime. Skulle gjerne besøkt dem og hatt dem her igjen også, men uaktuelt slik ting er nå.
Foreldrene til samboer var innom en kjapp tur, men de holdt avstand.
Nå lar vi ingen komme på besøk, selv om ingen har symptomer. De får nøye seg med bilder og facetime enn så lenge :)
 
Vi fødte 10. mars, og lar nærmeste familie være med oss så lenge de er symptomfrie - dvs. våre foreldre og søsken. De er alle unge, friske og raske, og har hjemmekontor for tiden. Mulig det er egoistisk, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle overlevd barseltiden med førstefødte uten å se foreldrene mine. Venner får lov til å være med på trilleturer hvor de holder litt avstand.
 
Er det lov for en besteforelder å reise fra for eksempel Trondheim til Oslo for å besøke sitt nyfødte barnebarn?
 
Er det lov for en besteforelder å reise fra for eksempel Trondheim til Oslo for å besøke sitt nyfødte barnebarn?
Det er vel strengt tatt lov, men er ikke akkurat anbefalt.
Hverken for besteforelder, den nyfødte og andre som måtte komme i befatning i mellom
 
Er det lov for en besteforelder å reise fra for eksempel Trondheim til Oslo for å besøke sitt nyfødte barnebarn?

Anbefaler å se Debatten fra tirsdag hvor de oppklarer slike spørsmål ganske grundig. FHI er tydelige på at det ikke er noe mål å isolere folk fullstendig (med mindre man har grunn til det, så klart), men å begrense antallet mennesker man har kontakt med og at man ikke skal foreta unødvendige reiser, og jeg er ganske sikker på at de færreste vil anse det å besøke sitt nyfødte barnebarn som en unødvendig reise :) Så er det jo opp til dere å vurdere alder på besteforeldre, om noen har sykdomssymptomer osv. Legger ved screenshot fra NRK hvor noen som har spurt om det å besøke foreldre i annen kommune, og hva FHI har svart + generelle råd til befolkningen.
 

Vedlegg

  • 84FCDF65-A6D6-4784-AB78-F06C990087AA.png
    84FCDF65-A6D6-4784-AB78-F06C990087AA.png
    29,5 KB · Visninger: 31
  • C4FE0053-C29A-4015-9E79-BC1164EBDEB9.png
    C4FE0053-C29A-4015-9E79-BC1164EBDEB9.png
    107,7 KB · Visninger: 30
Sniker.
Vi kommer til å innføre «exclusive»-kriterier for besteforeldrene her i gården dersom ståa likner den som er nå i juli. Dvs at de får møte lillebror bare hvis de har vært i karantene i to uker i forveien. Altså holdt seg for seg selv og ikke hatt kontakt med noen andre enn oss. Så får de velge sjøl.

Mamma skal fly opp hit to uker før fødsel, og dersom det er like mye smitte der hun kommer fra da som nå (Viken) vil hun bo i «karantene» i lånt leilighet i to uker før hun flytter inn hos oss og blir her. Nå er hun pensjonist, så hun kan faktisk gjøre det sånn - mens de andre besteforeldrene (der den ene jobber i helsevesenet) kan ikke det. Da blir det dessverre også sånn at de ikke får møte babyen ... Tar ingen sjanser.
 
Mine foreldre og ene søstra mi har vært på besøk i døren og sett ham på avstand derfra. Farmoren til lille fikk komme inn på besøk, da hun ikke omgås andre folk, men fikk ikke holde lillegutt. Oldemoren, oldefaren og et par onkler fikk se ham gjennom bilvinduet. Synes det er en fin erstatning til ting bedrer seg. Etterhvert blir det nok trilleturer med andre slik de kan se ham og jeg får sosialisert meg litt :)
 
Back
Topp