Tredjegangsfødende?

Hurraaa

Forelsket i forumet
Flere som er tredje(eller fler)gangsfødende?

Hva tenker dere om denne fødselen ift de forrige?

Min første tok 24 t fra vannet gikk til babyen var ute. Gikk helt fint hele veien helt til kaos på slutten, da han satt helt fast og fikk lav puls og rommet fylte seg med helsepersonell og det endte med to sugekopper og en tang.

Andre fødselen kom riene kasta på meg og tok vel 4-5 timer, under en time på sykehus og rakk ingen form for smertelindring. Også sugekopp her bare «for sikkerhets skyld» da han hadde litt høy puls og pga forrige fødsel.

Redd det skal gå enda fortere denne gangen. :p

Hva tenker dere? Flere i samme båt? :)
 
Er også 3gangsfødende. Første ble satt igang og brukte 3 dager med alt av remedier jeg kunne få tak i.
2 kom ut fort ferdig ferdig så nå håper jeg på en mellomting ^^
 
3. her også. Har ikke begynt å tenke på fødsel ennå, tenker mest på om det blir en frisk baby :nailbiting: Vet bare at jeg skal ha lystgass og må søke fødeplass et sted hvor de tilbyr det :D
 
Dette blir nummer 3!

1. Kom inn 10.00 om morgenen, fødte 23.00 samme kvelden. Hadde epidural.

2. Kom inn 06.00 og ungen var ute 08.24. Hadde 1.42.t aktiv fødsel, argo styrtfødel og ingen epidural. Gikk fra 6 cm til 10cm på en rie med epidural sprøyta klar. Babyen hadde navlestrengen 2 ganger rundt, så ble veldig dramatisk. De fant ut det var raskere at jeg føda enn hsk.

Så det ble veldig uventa. Hadde en drømmefødsel første gang og så mye stress med nr 2. Så fikk beskjed om at det blir stor sannsynlighet for det neste gang også.

Jeg er ikke redd, men nervøs faktisk. Men det gjorde meg tøffere ved at jeg vil prøve å føde uten epidural neste gang også da fødselen stoppa litt opp med nr 1 etter smertestillende.

Men ja, nervøs og liker det ikke helt å vite at det kan gå så fort. Men fikk en utrolig god samtale med jordmor på sykehuset etter fødsel og det redda meg nok altså. :)
 
1. 17 dager overtid og innlagt fra dag 14. Begynte midt på natta, kon til verden kl.17.05. Hadde epidural

2. 8 dager overtid. Kom til verden for to år siden i dag (og mange år etter førstemann), inn på sykehus i 7-tiden, kom til verden kl. 9.20. Høyt blodtrykk som måtte medisineres, kunne derfor ikke få epidural, og var uansett ikke tid, hehe. Det var intenst fordi pausene mellom riene var så korte, men føler det var en ok fødsel likevel.

3. Spent på hvor mye jeg eventuelt går over, og regner nesten med det blir like intenst som sist, men man vet jo ikke. Forrigemann lå i tverr- og seteleie om hverandre på slutten(snudde seg riktig vei til fødsel!) , så jeg forberedte meg på at hva som helst kunne skje, ingen fødsel er lik, så får vel prøve å tenke det denne gangen også :D
 
Blir tredje gang her nå:smug: første man satt fast men kom ut til slutt med litt trykkhjelp på magen. Tok 12 timer fra jeg kom på sykehuset til hun var ute. Men har fortrengt hele den opplevelsen fordi jeg måtte operere etterpå og lå lenge på sykehuset. Men med nr to ble det en drømme fødsel :) kom til sykehuset halv 10 på kvelden, ble sent hjem med 2 cm åpning. Snudde i døren hjemme kom inn på sykehuset igjen rett før 11 på kvelden. Hadde da 7 cm:hilarious: så åpner meg rask. Så varte og rakk det litt fordi dei ikke tok vannet mitt som jeg ba dem om. Vannet går ikke på meg av seg selv, det må tas. Til slutt klokken 02 tok de vannet mitt, da to timer etter jeg ba om det og 45 min etter var hun ute, kom som en rakett og jordmor rakk ikke ta på seg hansker så jeg tok imot henne selv. denne gang skal jeg skrive i fødebrevet at vannet skal tas når jeg ber om det:hilarious:
 
1. Innlagt 6 dager på overtid pga vannavgang. Etter 48 timer uten noe skjedde fikk jeg drypp i 8-9 tiden på morgenen, baby var ute kl1610
Fantastisk fødsel! Ingen smertestillende. Husker det var en lørdag, så jeg satt med rier og spiste risengrynsgrøt:hilarious:

2. Startet av seg selv dagen før termin i 15 tiden mens jeg var å pantet flasker :hilarious: reiste inn på sykehuset etter vi hadde levert søsteren til besteforeldre. Bestemoren skulle være med på fødsel, men vi skulle ringe når ting var ordentlig igang. Måtte ringe henne kl17 om hun skulle rekke å være med sa de på sykehuset! Kl2320 var baby ute. Fikk epidural. Fantastisk fødsel frem til hodet var ute. Da satt han fast ved skuldrene og det ble dramatisk. Mye mennesker, etter 5 minutter fikk de dradd han ut. Blå og pustet ikke. Det gikk heldigvis bra!

3. Ble satt igang 2 uker før termin pga fødsel 2 hvor baby var 5200gram dagen før termin.
Fikk ballong på morgenen, den datt ut kl23 på kvelden. Litt over midnatt tok de vannet. Kl06 var baby ute. Veldig fin fødsel! Hadde epidural da også.

Kjenner jeg gruer meg denne gangen. Men tror det er fordi jeg ikke vet om jeg får samme opfølging og blir satt igang før eller ikke. Vil ikke oppleve slutten på fødsel 2 igjen.
 
1. Innlagt 6 dager på overtid pga vannavgang. Etter 48 timer uten noe skjedde fikk jeg drypp i 8-9 tiden på morgenen, baby var ute kl1610
Fantastisk fødsel! Ingen smertestillende. Husker det var en lørdag, så jeg satt med rier og spiste risengrynsgrøt:hilarious:

2. Startet av seg selv dagen før termin i 15 tiden mens jeg var å pantet flasker :hilarious: reiste inn på sykehuset etter vi hadde levert søsteren til besteforeldre. Bestemoren skulle være med på fødsel, men vi skulle ringe når ting var ordentlig igang. Måtte ringe henne kl17 om hun skulle rekke å være med sa de på sykehuset! Kl2320 var baby ute. Fikk epidural. Fantastisk fødsel frem til hodet var ute. Da satt han fast ved skuldrene og det ble dramatisk. Mye mennesker, etter 5 minutter fikk de dradd han ut. Blå og pustet ikke. Det gikk heldigvis bra!

3. Ble satt igang 2 uker før termin pga fødsel 2 hvor baby var 5200gram dagen før termin.
Fikk ballong på morgenen, den datt ut kl23 på kvelden. Litt over midnatt tok de vannet. Kl06 var baby ute. Veldig fin fødsel! Hadde epidural da også.

Kjenner jeg gruer meg denne gangen. Men tror det er fordi jeg ikke vet om jeg får samme opfølging og blir satt igang før eller ikke. Vil ikke oppleve slutten på fødsel 2 igjen.


Jeg har også født 2 store barn, første var 4300 g, og nr.2 veide 4500 g på termindagen. Jeg har derfor planer om å be om å bli satt igang med nr.grunnet frykt for større barn denne gangen. Ofte så blir de jo større for hvert barn man får. Får angst av å tenke på risikoen med å føde et stort barn.
 
Jeg har bare født 1 før, men lurer mye på hvordan denne blir.

Første tok det 26t fra vannet gikk og fikk i denne perioden oxytocin og epidural, men kun aktiv fødsel i 40min(fra 3cm til ute). Kom 3 dager før termin.
Aktiv fødsel med hu kom som et sjokk på alle siden jeg hadde brukt da ca 25t på 0-3cm, og så 15 min på 3-10... Så hun holdt på å komme i do(trodde jeg måtte nr 2 og jordmor sendte meg på do) fødesenga var ikke klar og samboer endte med å måtte holde beinet mitt.. :hilarious: ler av det den dag i dag, men gjør meg nervøs for hvordan neste kan bli :bag:
 
Flere som er tredje(eller fler)gangsfødende?

Hva tenker dere om denne fødselen ift de forrige?

Min første tok 24 t fra vannet gikk til babyen var ute. Gikk helt fint hele veien helt til kaos på slutten, da han satt helt fast og fikk lav puls og rommet fylte seg med helsepersonell og det endte med to sugekopper og en tang.

Andre fødselen kom riene kasta på meg og tok vel 4-5 timer, under en time på sykehus og rakk ingen form for smertelindring. Også sugekopp her bare «for sikkerhets skyld» da han hadde litt høy puls og pga forrige fødsel.

Redd det skal gå enda fortere denne gangen. :p

Hva tenker dere? Flere i samme båt? :)
Tredjegangs her også. Første fødselen tok 36 timer fra riene begynte til hun var ute (bare 7-8 timer i aktiv fødsel da), mens nummer to tok 3 timer fra jeg våknet og lurte på om det var kynnere eller rier, til hun var ute (fødselen ville nok ha vært overstått på under to timer hvis jeg ikke hadde fått spinalbedøvelse underveis), så ja, tredje fødsel kan fort bli en rask affære! Men bekymrer meg ikke egentlig så mye for det, vi bor bare 20 minutter unna sykehuset og hvis jeg har noe jeg tror kan være rier, kommer vi bare til å kaste oss i bilen, så rekker vi det nok :)
 
Andregangsfødende her, men forrige fødsel tok totalt 7 timer (fra første tegn til babyen kom). Kjemperedd for en enda raskere fødsel - noe som sannsynligvis vil skje. Jordmødrene på sykehuset sa sist at jeg bør komme fort ved neste fødsel og jordmor i kommunen mener at det sannsynligvis vil gå veldig fort nå. Nærmeste sykehus ligger også 10 mil unna (drøyt 2 timer kjøring). Når det nærmer seg må vi nok legge "en liten plan" sammen med jordmor i kommunen for hva vi gjør og hvem som skal kontaktes.

Er jo sannsynlig for deg også at fødsel vil gå raskt igjen siden forrige fødsel var rask, men man vet jo aldri helt sikkert. Alle fødsler er jo ulike.
 
Dette blir min nr 3 :) Med første var jeg ca 6 timer i aktiv fødsel, men nr 2 var jeg 4 timer i aktiv fødsel, og myyye mer intens enn første. Så ja, jeg er også spent på denne :hilarious: Godt vi bare bor 20 min unna sykehuset :) Blir spennende å se hvordan fødslene våre går!! :)
 
4. gangs her :) Forrige fødsel så var jeg på sykehuset i tre minutter. Kom meg såvidt opp i senga. Holdt på å føde i heisen.. Hadde en del symptomer på fødsel, fra kvelden før, men da mer murringer. Og når det plutselig tok seg opp, så gikk det veldig fort. Så jeg er veldig spent på denne fødselen!
 
3. Gangs her også! Veldig spent.

Første tok ca 13 t. Gutten satt fast, pressa i 1,5 t, ble tatt med sugekopp, og jeg ble klippet. Kom ut helt blå, de løp ut av rommet med han. (Heldigvis gikk alt fint!) Mistet 1 l blod. Masse leger og jordmødre der. 3810 g var han. Var ganske ferdig etter den fødselen.

Nr 2 var jeg veldig spent på, men tenkte at det ikke kunne bli så mye verre enn første. Fødsel varte i ca 6 t, så å si perfekt fødsel, utenom at jeg mistet 1 l blod denne gangen også. Han var 4320 g.

Dette har gjort at jeg blir redd for at dette skal gjenta seg. Er jo mer vanlig å blø neste gang når man har blødd før. Fikk litt angst for å føde etter den gangen, fordi jeg føler at kroppen ikke har noe kontroll når man mister blod, og det blir jo litt hektisk på rommet når de skal stoppe blødning. Har vært innom tanken på keisersnitt denne gangen, men det tar jo lang tid å komme seg etter det også.

Tenker å ta et par ekstra prat med lege og jordmor, så finner vi ut av det sammen :)
 
Jeg har også født 2 store barn, første var 4300 g, og nr.2 veide 4500 g på termindagen. Jeg har derfor planer om å be om å bli satt igang med nr.grunnet frykt for større barn denne gangen. Ofte så blir de jo større for hvert barn man får. Får angst av å tenke på risikoen med å føde et stort barn.

Håper vi får god oppfølging begge to!:) jeg fikk 2 ekstra ultralyder i uke 27 og 32, og samtale med gynlege for å planlegge forløpet. Var egentlig lovd keisersnitt om jeg fikk flere barn, men det ville hun helst unngå. Mener å ha lest at det ikke er anbefalt å føde barn over 4500 vaginalt pga de kan bli før brede over skuldrene?

Mi første var 4300gram over termin og nr2 5200 gram dagen før termin.
Nr3 var 3600 gram 13 dager før termin, men vet jo ikke hvor stor han hadde blitt til termin?
 
tredje barnet her,,
første fødsel tok ca 6 timer med rier hjemme. ut kom en gutt på 4090g

andre begynte med vannavgang hjemme, men tok alikevel 11 timer fra vannavgang til han var ute. 3780g

siden 1 gikk såpass fort så ville de jeg skulle komme så fort vannet gikk med nr 2..
vi har en time kjöretur til sykehuset .

når nr 3 kommer så er det 11 år siden sist- så har ingen anelse hvordan det kommer til å gå... :woot:
 
Dette blir min 5.
 
Last edited:
Back
Topp