Tredje trimester: sliten sykepleier som jobber på sykehus

babylykke2025

Blir kjent med forumet
Jeg har vært veldig slapp/utmattet store deler av svangerskapet. Har ikke akkurat blitt noe bedre i tredje trimester, dessverre. Nå sover jeg i tillegg dårlig.

Jobber som sykepleier på travel sykehusavdeling, men er usikker på hvor lenge jeg holder ut og hvor lenge jeg skal "presse meg". Er nå i uke 32. Har fått noe tilrettelegging i form av at jeg f.eks ikke jobber aften-dag, men dagene er hektiske og pasientene trenger mye hjelp og omsorg, og jeg kan ikke få færre/kun de letteste pasientene. Har skjedd noen ganger at jeg har begynt å gråte på og etter jobb, rett og slett fordi jeg er så sliten (og litt ekstra emosjonell).
Føler ikke jeg fungerer på jobb og har dårlig konsentrasjon.

Har tenkt litt på om jeg skal høre med fastlegen om gradert sykmelding, men er ganske ny i jobben og vil ikke bli sett på som "lat" :( Føler det hadde vært lettere om jeg hadde en annen plage som bekkenløsning eller hyperemesis. Men denne utmattelsen gjør det også vanskelig å fungere på jobb, spesielt som sykepleier, som både er tungt fysisk og til tider psykisk/mentalt.

Hvordan er formen deres? Jobber dere fremdeles 100%?

Jeg har vært veldig slapp/utmattet store deler av svangerskapet. Har ikke akkurat blitt noe bedre i tredje trimester, dessverre. Nå sover jeg i tillegg dårlig.

Jobber som sykepleier på travel sykehusavdeling, men er usikker på hvor lenge jeg holder ut og hvor lenge jeg skal "presse meg". Er nå i uke 32. Har fått noe tilrettelegging i form av at jeg f.eks ikke jobber aften-dag, men dagene er hektiske og pasientene trenger mye hjelp og omsorg, og jeg kan ikke få færre/kun de letteste pasientene. Har skjedd noen ganger at jeg har begynt å gråte på og etter jobb, rett og slett fordi jeg er så sliten (og litt ekstra emosjonell).
Føler ikke jeg fungerer på jobb og har dårlig konsentrasjon.

Har tenkt litt på om jeg skal høre med fastlegen om gradert sykmelding, men er ganske ny i jobben og vil ikke bli sett på som "lat" :( Føler det hadde vært lettere om jeg hadde en annen plage som bekkenløsning eller hyperemesis. Men denne utmattelsen gjør det også vanskelig å fungere på jobb, spesielt som sykepleier, som både er tungt fysisk og til tider psykisk/mentalt.

Hvordan er formen deres? Jobber dere fremdeles 100%?
31+3 og har nettopp tatt 90% sykemelding ut svangerskapet. De siste 10% er på topp hvor jeg styrer litt selv, og er veldig glad for den løsningen. Jobben kommer ikke og hjelper deg etter fødsel når du er utkjørt etter å ha holdt ut, og ingen «takker» deg for å holde ut heller. Stor klem!!

Eg har vore på svangerskapspeng sidan 30.12, er i veke 32+3 no. Hadde nok sjukemeldt meg om ikkje då eg ikkje har energi og søv dårleg.

Som sagt her, ingen poeng i å presse deg sjølv. Du får ingen medalje for å stå løpet ut og vere i dårleg form. Plutseleg får du tidleg fødsel og går glipp av dei tre vekene perm før termin.

Kjipt å starte livet med nyfødt heilt utmatta.

Trur ingen som har kjennskap til graviditet vil tru du er lat! Og ingen huskar at du var sjukemeldt på slutten når du uansett blir borte ei stund i mammaperm ;)

Ta deg ein prat med fastlegen din - sender masse varme tankar <3

Nå har jeg hatt samme jobben i et par år, men kan allikevel forstå følelsene dine og frykten for å bli oppfattet som lat. Jeg har kjent litt på det samme selv fra en kollega, at hun ikke helt klarte å forstå at det skulle være sååå utmattende for meg at jeg ikke klarte å stå i jobb. Jeg har vært 100% sykmeldt fra uke 16/17 og er nå straks kommet til uke 34. Jeg gråt på jobb, på vei hjem fra jobb, i det jeg parkerte hjemme, jeg sovnet utmattet på sofaen etter middag og hadde kjempekort lunte hvis jeg ble vekket «for tidlig». Fastlegevikaren som først sykmeldte meg gjorde det med den største selvfølge når hun så og hørte hvordan jeg hadde det. Jeg har i tillegg risikosvangerskap, så fastlege og jordmor har vært mest opptatt av at jeg tar vare på meg selv og babyen.
Sier som de over, ingen takker deg når du ligger der utkjørt. Du kan snakke med fastlege eller jordmor om det er mulig å søke svangerskapspenger hvis du føler det er bedre enn en sykemelding, men en sykemelding fordi du er utmattet og sover dårlig er også helt innafor :Heartred Ta vare på deg selv :Heartred

Back
Topp