Tredje kvinne innlagt

Leia18

Elsker forumet
JuniJubel2021
Etter vonde kynnere/rier og magesmerter i 1,5 døgn nå er det bestemt at jeg blir innlagt med riehemmende og lungemodning! Begynte igår morges med vonde kynnere, utviklet seg til en konstant smerte med enda vondere tak ved aktivitet, og idag er det enda vondere men med vonde tak konstant i aktivitet og også når jeg sitter helt i ro.
Livmorhalsen ble i natt målt til 2,6-2,8 cm, og på sykehuset idag til alt mellom 1,8-2,0 cm. Legen syns den hadde forandret seg og så annerledes og kortere ut enn inatt. Så da kan det mistenkes at disse kynnerne påvirker den, men er ikke helt sikkert.
Blir i hvertfall her i 2 døgn, og har fått både sprøyte og temperaturmåler opp ræven :p

Dette må da være smittsomt??


Stjeler ideen til VictoriaH og lager meg en liten oversikt over disse dagene for egen skyld :)

Onsdag 2. mai (25+3):
Kl 10:
Våknet opp ganske fin i formen, hopper direkte i malingstøy og fikk malt siste strøk på flisene på kjøkken. Merket etterpå at magen var "sliten", og jeg fikk fort vonde kynnere hver gang jeg reiste meg fra sofaen. Tenkte det var pga litt mye anstrengelser og maling, og tok der litt med ro de neste timene.
Kl. 15: Hadde hatt en del vonde sammentrekninger hele dagen, men tenkte det var fordi jeg hadde vært på ærend i byen. Slappet av når jeg kom hjem, men merker at det begynte å gå over i en konstant smerte med enda vondere sammentrekninger når jeg reiste meg.
Kl. 20: Satt barnevakt, og hadde den konstante smerten med vonde tak også når jeg satt i ei. Var uvel i kroppen, men tungt for å puste, litt kvalm og febertendenser. Tenkte det gjerne var uvi som hadde spredd seg. Tok 1g paracet men det ga seg ikke.
Kl. 23: Ringte føden. De likte ikke beskrivelsene av smertene jeg ga, ville ha meg inn med en gang. Ble undersøkt med ctg, urin og andre målinger helt fine. Fikk komme inn til legen og tok utvendig og innvendig ultralyd. Lille ble målt til ca 800g, og cervix til 25-28mm. Legene slet veldig med målene både utvendig og innvendig, og brukte ekstremt lang tid så begge undersøkelsene var veldig vonde. Ble sendt hjem med beskjed om å ta det litt rolig.

Torsdag 3. mai (25+4):
Kl. 10: Våknet med like vondt om ikke vondere i magen. Hadde kontroll hos en ny jordmor og hun likte dårlig det hun hørte og ble litt stressa. Hun sendte meg rett inn til gynekologen, som målte cervix til 21-26 mm. Han sendte meg inn til føden.
Kl. 14: Ble undersøkt av en veldig flink lege på føden. Hun målte cervix til alt fra 17,5 mm - 26 mm. Hun bemerket også at den var begynt å forme seg som en trakt, der den skulle vært flat - noe som kunne bety at det var åpning på vei. Hun noterte ned 18-20 mm som var de korteste målene, for å være sikker på at jeg fikk medisiner.
Kl. 16: Fikk lungemodning, første dose riehemmende og det ble satt igang drypp med dose 2. Ble innlagt på spesialpost på barsel.
Kl. 18: Samtale med barnelege om tiden etter en ekstrem prematur blir født.
Kl. 19: Fortsatt vonde sammentrekninger og økende smerter. Jordmor liker ikke det hun hører, og jeg blir flyttet ned igjen til fødeavdelingen for å være så nærme utstyret som mulig. Kuvøse står klar rett utenfor døra, begge overlegene på nyfødtintensiv + 2 spesialsykepleiere er i høyeste beredskap hele kvelden.
Kl. 20: Ny samtale med en annen barnelege, som er veldig positiv til prognosen og beroliger oss.
Kl. 20:30: Smertene gir seg ikke, og sammentrekningene vedvarer. Det blir undersøkt etter åpning, men de kan ikke sjekke godt nok da det kan stimulere til flere rier. Jeg har ikke stor åpning, men det kan være noen cm uten at de kan finne det ut, og det er blitt mykt og modent. Får 2 tabletter med riehemmende ettersom jeg ikke har full åpning. Jordmor er veldig bekymret, og vi forbereder oss på at hun mest sannsynlig kommer iløpet av natta. Får samtale med overlegen på føden om hvordan fødselen vil forløpe.
Kl. 22: Har ikke hatt rier etter tablettene, men plutselig øker smerten på. Får 1 g paracet 22.40 for å få sove. Ca 22.47 forsvinner smertene helt plutselig - alt for fort til at det kan være paraceten sin skyld. Mannen tar en runddans på gulvet og sover søtt hele natten.

Fredag 4. mai (25+5):
Kl. 05:
Dryppet blir satt ned fra 24 ml/t til 8 ml/t ettersom jeg enda er smertefri.
Kl. 12: Blir flyttet opp til barsel igjen - mye bedre forhold og mer kunnskap her.
Kl. 13: Begynner å kjenne murringer igjen, ikke sterke og ingen vonde sammentrekninger.
Kl 14.30: Dryppet blir justert opp igjen til 24 ml/t.
Kl 22: Sender mannen hjem for en dusj, klesskift og god natts søvn. Har hatt litt murringer siden kl. 13, men det har begynt å roe seg.

Lørdag 5. mai (25+6):
Kl. 00.30:
Plutselig sterkere mensmurringer i magen.
Kl. 04: Våkner og må tisse. Kommer ikke på at jeg skulle hatt vondt i magen før etter jeg er tilbake i senga. Gøy! Blir gjerne litt gira og søler ut halve vannmugga i senga...
Kl 05.45: Nytt drypp henges opp - min 8. pose :angelic: Smertene holder seg enda unna.
Kl. 14: Fikk endelig samtale med behandlende lege. Hun virket veldig positiv til at vi har avverget en eventuell fødsel for nå, men det er ikke mulig å si noe før vi ser hvordan kroppen reagerer på å gå av medisinene. Må bli her til imorgen, også vurderes det videre da.
Kl. 17: Dryppet ble skrudd ned til 8 ml/t, og bestemt at jeg skal gå på det over natten. Litt murringer i magen og noen kraftige (men ikke vonde) kynnere iløpet av kvelden, men ellers rolig.

Søndag 6. mai (26+0!!)
Kl. 05:
Nytt drypp ble hengt opp. Blir vurdert på legevisitten om det skal fortsettes eller stoppes.
 
Last edited:
Får håpe den lille holder seg inne. Alle får magearrest til juli.
 
Nei men, hva er det med disse augustbabyene!
Makan til tull!
Satser på at de får stoppet det, og at du får ruge i mange uker til. :)
 
Nei og nei! Håper det gir seg, og at lille holder seg inne! Nå må disse augustbarna slutte å surre sånn, makan til dårlig tålmodighet
 
Herregud, hva skjeeeer her inne??? :O
Masse lykke til!
❤ ❤ ❤
Hvilken uke er du i?
 
Håper ikke flere føder nå så tidlig. Krysser det jeg kan for at lille holder seg i magen en stund til. Lykke til
 
Hold deg i ro og knip igjen. Kan ikke ha flere her nå før vi trer inn i august! Lykke til! [emoji173]️
 
Bra du er innlagt, så får vi håpe riehemminga fungerer! Håper den lille klamrer seg fast til det er mer trygt å komme ut. :Heartred

Er dette veldig normalt forresten, eller er gruppa vår ekstra hardt rammet?
 
Sorry? ❤️

Men godt de tar det ordentlig. Ikke veldig gøy å være her, men samtidig veldig betryggende :)
 
Nei men!! Bra du dro til sjekk ❤️ Håper det ikke utvikler seg mere, å mageboeren får være i magehuset en goood stund lenger
 
25 uker og 4 dager med termin 15. august? Får virkelig håpe de får stoppet det på sykehuset. Godt du er innlagt nå og blir fulgt opp:Heartred
 
Bra du er innlagt, så får vi håpe riehemminga fungerer! Håper den lille klamrer seg fast til det er mer trygt å komme ut. :Heartred

Er dette veldig normalt forresten, eller er gruppa vår ekstra hardt rammet?
Ekstra hardt rammet. Dette er ikke normalt. I alle fall ikke om det er 3 som blir født før uke 30. Men det skal det ikke bli.
 
Ekstra hardt rammet. Dette er ikke normalt. I alle fall ikke om det er 3 som blir født før uke 30. Men det skal det ikke bli.

Melder meg frivillig til å bli ekskludert fra den gruppetrenden altså :greet025
 
Bra du er innlagt, så får vi håpe riehemminga fungerer! Håper den lille klamrer seg fast til det er mer trygt å komme ut. :Heartred

Er dette veldig normalt forresten, eller er gruppa vår ekstra hardt rammet?
Det er 116 personer som står på liste for termin etter ultralyd. Hvis vi følger gjennomsnittet for fortidlig-fødte i gruppa skal 6-7 av oss føde for tidlig. Men for tidlig i denne sammenheng er før uke 37. Og de fleste kommer da mellom uke 34 og uke 37. Trillingene vil garantert være blant de som kommer for tidlig sånn sett, og antagelig noen av tvillingene. Jeg har ikke funnet noen god statistikk for fordelingen mellom de ulike gradene av for tidlig. Men med Rolf er vi nok allerede "i mål" på de tidligste..... Nå er 116 personer alt for liten gruppe til at vi kan forventes å treffe i de ulike kategoriene uansett, men vi skal ikke ha flere før uke 32 i alle fall!!!
 
Masse lykke til, får tro mageboeren holder seg inne en (god) stund til :)
 
Krysser fingrene for at lille holder seg inne en stund ennå. :)
 
Back
Topp