Tredeling av permisjonen

B-gjengen

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Hva synes dere om den nye tredelingen av permisjonen som ble innført i fjor?

Selv synes jeg det er hårreisende å tenke at jeg skulle ha gått tilbake i full jobb når baby er 7 mnd, så her blir det garantert ulønnet permisjon - med de ulemper det medfører, både økonomisk nå og senere, og velferdsmessig i form av at jeg mister mine opparbeidede rettigheter til sykepenger om noe skulle skje. Her i huset er vi heldige og har en veldig tilstedeværelse pappa, og det helt uavhengig av at han hadde bare 10 uker permisjon med forrige barnet. Jeg er 100 % overbevist om at det er hverdagene som teller, ikke hvor mange uker permisjon som tildeles i livets første leveår. Jeg var ikke verken fysisk eller psykisk klar for å gå tilbake i jobb noe tidligere enn jeg gjorde sist (10 mnd) - det ER tross alt en påkjenning å gå gravid og å være barselkvinne.

Og joda, vi kan strekke hjemmetiden litt om vi velger å ikke ta noe felles ferie, samt at jeg evnt kan jobbe helger og drøye permisjonen på det viset. Men hvor blir det av familievelferden oppi dette? Mange småbarnsforeldre ender opp med å skille lag i barnets første par leveår, og jeg er overbevist om at det er mye fordi man ikke lenger får kvalitetstid sammen. Hvordan skal man huske på å være kjæreste med en man bare møter i døra på vei til/fra jobb, og hvor all kommunikasjon handler om hvem som skal hente i bhg, hvem som skal kjøpe bleier og hvem som må ha middagen klar?

For noen familier er det selvfølgelig riktigst at pappa eller medmor tar størstedelen av permisjonen, og det er akkurat like viktig at disse familiene selv får velge *sin* beste løsning. Ja til selvbestemt fordeling av foreldrepermisjonen!

Hater den nye ordningen, og synes at hver familie fint kunne funnet ut av hva som fungerer for dem.
Her blir det også ulønnet, evt. 80% dekning. Jeg begynte å jobbe da førstemann var 9 mnd, det funket for meg, men jeg hadde ikke vært noe særlig klar tidligere. Pleier å si at jeg brukte et svangerskap på å lage ungen, og et «nytt svangerskap» på å bli meg igjen.

Hadde jeg visst at det ville bli en endring igjen i nær framtid, så hadde jeg ventet med å få nummer to. Men siden det ikke ser ut til å skje, så kan jeg ikke sette familieforøkelsen på vent heller.

Men ja, FY som jeg hater den nye ordningen!!

Dette blir min første, men liker heller ikke denne ordningen. I vårt tilfelle er barnefar hjemme nesten hele sommer/høst, så vi er heldig at vi er 2 de første månedene. Men når min permisjonstid egentlig er ferdig, må barnefar pp jobbreise. Han kan ikke droppe de, da han er selvstendig næringsdrivende. Så her blir det 80%, og noen måneder ulønnet. Jeg er helt enig i at far også skal ha tid hjemme med babyen, men synes det blir feil at han blir tvunget til å være hjemme så mange uker. For noen fungerer det nok veldig fint, men absolutt ikke for alle.

Jeg er helt enig! Sist gang jeg fikk barn var jeg veldig ung og i en helt annen livssituasjon, denne gangen blir siste gangen for min del og jeg ønsker ikke stress og følelse av at jeg ikke strekker til pga for kort tid hjemme med barna.
Det som er bra med de nye reglene, for oss, er at det gangner oss som får flerlinger. Vi får litt mer tid hjemme. Ellers har ikke vi satt oss ned og tenkt skikkelig gjennom hvordan vi skal gjøre det med permisjon, ferie og evt ulønnet.

Hos oss fungerer ikke dette i det hele taty. Da sambo har fast jobb dom tekniker (det er den lette delen), og driver gård ved siden av. Det finnes ikke avløsere i området, og det er lite praktisk å ta med seg tvillinger på 10 mnd i fjøset ser jeg for meg :( Så jeg aner ikke hva vi skal gjøre.. jeg tar 80% hvertfall,og hele fellesperioden. Så håper jeg at det finnes en løsning slik at han kan ta ut sin del, men usikker...

Det fungerer utrolig dårlig. Er så enig i alt du skriver over her. Vi valgte faktisk å utsette å prøve, fordi vi håpet det ville komme en bedre ordning! 4 åringen startet i barnehage rett før han fylte 1 år, og det gikk veldig fint. Men han er fldt i januar og vi var heldig ift barnehageplass. Denne gangen blir det jo i tillegg en utfordring mtp. oppstart i bhg. Kan jo ikke begynne rett før en sammenslåing og sommerbhg? Så vi må få det til å strekkes på et vis med noe ulønnet permisjon og ferie. Men utrolig trasig at ikke familier skal få velge selv!

Om jeg velger 100% permisjon har jeg 49 uker heldigvis som student (via lånekassen) men vet ikke helt hvordan vi ender opp med å gjøre det

Hei! Det burde være opp til foreldrene å bestemme hvordan de vil fordele tida etter fødsel. Jeg og mannen min planlegger at jeg tar ulønna permisjon selv om det økonomisk vil medføre problemer... vi får se hva tiden viser og håpe at de teite reglene endres umiddelbart..

Jeg vet jo at vi er heldige i Norge, men jeg er likevel misfornøyd med permisjonsordningen. Jeg kunne tenkt meg større valgfrihet. Ideelt sett så skulle far ha hatt krav på 6 ukers betalt permisjon etter fødsel sammen med mor, for å bli kjent med barnet og avlaste mor som kanskje har hatt en tøff fødsel.
Deretter kunne jeg tenkt meg at hver familie kunne hatt mulighet til at en kan være hjemme til barnet fyller ett år, og at dette ikke er for fastlåst. Om det hadde vært en måte å lovfeste rettigheter på uten at man låser ukene, men aner ikke hvordan det skulle blitt i praksis.

Jeg tenker at det er synd at ikke man kan stole på at hvert enkelt par klarer å snakke sammen og bli enige om hvordan ting skal gjøres.
Det jeg savner aller mest denne gangen, er likestilling når det kommer til dette med aktivitetskrav. Synes det er helt feil at en arbeidsledig mann/medmor kan gå hjemme fordi om mor er i permisjon, uten at det skal fungere likt andre veien.
For vår det fører dette til at far ikke tar ut permisjon denne gangen, fordi jeg ikke har mulighet til å jobbe eller studere de nærmeste årene. Skulle så gjerne ønsket han i allefall kunne fått de 15 ukene sammen med oss. Joda, vi taper lønn på det (han mister akkordtillegg), men det hadde vært veldig fint for oss som familie. Jeg kunne kommet meg litt ut, og han hadde fått dyrebar tid med barnet sitt.

Eg begynte å jobbe sist då minstemann var 11 mnd - det var med forrige ordning så slapp å ta så alt for lang ulønna permisjon. Hadde 100% og sparte penger til dei ulønna månedane. No er eg litt engstelig for sjukerettighetane mine, så blir vell 80%, oppspart ferie og så litt ulønna i tillegg...

Er heilt i mot denne tredelinga - det bør vere opp til kvar enkelt familie! Her er far heime annakvar måned pga turnusarbeid, så han får vere mykje i lag med babyen frå den er født. Dessverre så er ikkje min jobb slik at eg kan jobbe annakvar måned for slik å strekke permisjonen, uansett så hadde eg ikkje vore klar tidlegare enn sist. Vi streva med ammeslutt om natta, var som en vridd vaskeklut dei to første månedane på jobb..

Oh yes - and don't get me started on fars rett til egen opptjening av permisjon. Hvor var likestillinga der sa du?!

Eller det at jeg, fordi jobben min ikke vil betale ut foreldrepengene direkte, mister bortimot alt som finnes av feriepenger når jeg får direkteoppgjør fra NAV? Og at jeg også går glipp av all lønnsøkning som måtte komme i løpet av permisjonstiden av samme grunn?

Likestilling my ass. De gjør kun det som er beleilig for staten... Hvor mye kommer de til å spare inn på alle fedrene som ikke har mulighet til å ta ut permisjon? Statistikken viser at det er flest menn som er selvstendig næringsdrivende, og dermed flest menn som taper kundebase og inntjening på å brått være utilgjengelig for kunden sin i opptil 18 uker. Dermed vil en større andel menn måtte si fra seg permisjonen, og det sparer jo staten penger på...

Oh yes - and don't get me started on fars rett til egen opptjening av permisjon. Hvor var likestillinga der sa du?!

Eller det at jeg, fordi jobben min ikke vil betale ut foreldrepengene direkte, mister bortimot alt som finnes av feriepenger når jeg får direkteoppgjør fra NAV? Og at jeg også går glipp av all lønnsøkning som måtte komme i løpet av permisjonstiden av samme grunn?

Likestilling my ass. De gjør kun det som er beleilig for staten... Hvor mye kommer de til å spare inn på alle fedrene som ikke har mulighet til å ta ut permisjon? Statistikken viser at det er flest menn som er selvstendig næringsdrivende, og dermed flest menn som taper kundebase og inntjening på å brått være utilgjengelig for kunden sin i opptil 18 uker. Dermed vil en større andel menn måtte si fra seg permisjonen, og det sparer jo staten penger på...

Så enig med deg. Men du, må spørre. Er vel få som får foreldrepenger fra jobben? Får ikke alle fra NAV? Jeg jobber som sykepleier på sykehus og får feks sykepenger fra jobben min, så får de refundert fra nav, men foreldrepenger blir vel beregnet noen mnd før man går ut i permisjon utfra inntektsopplysninger som arbeidsgiver sender inn. Jeg feks, fullfører en videreutdanning høsten 2020 og skal da i teorien gå opp i lønn. Men selvom jeg sender inn dokumentasjon på fullført videreutdanning, vil nok ikke jeg få denne lønnsøkningen før jeg er tilbake i jobb. dette fordi inntektsopplysningene som er innsendt da våren 2020. Hvertfall sånn jeg har forstått det:angelic:

Last edited:
Så enig med deg. Men du, må spørre. Er vel få som får foreldrepenger fra jobben? Får ikke alle fra NAV? Jeg jobber som sykepleier på sykehus og får feks sykepenger fra jobben min, så får de refundert fra nav, men foreldrepenger blir vel beregnet noen mnd før man går ut i permisjon utfra inntektsopplysninger som arbeidsgiver sender inn. Jeg feks, fullfører en videreutdanning høsten 2020 og skal da i teorien gå opp i lønn. Men selvom jeg sender inn dokumentasjon på fullført videreutdanning, vil nok ikke jeg få denne lønnsøkningen før jeg er tilbake i jobb. dette fordi inntektsopplysningene som er innsendt da våren 2020. Hvertfall sånn jeg har forstått det:angelic:

Mange bedrifter (og staten selv) har samme opplegg med foreldrepenger som du beskriver med sykepenger: de utbetaler direkte, og så får de det refundert fra NAV i ettertid. Min samboer har feks dette opplegget på sin jobb, så om jeg hadde vært ansatt der hadde jeg fått både full opptjening av feriepenger og lønnsøkning i permisjonen. Altså: om du går opp i lønn mens du er i permisjon vil jobben din utbetale dette direkte til deg, og deretter få det refundert fra NAV. Jeg tror nok ikke lønnsøkning pga utdanning teller med, men feks den årlige økningen i tariffoppgjøret vil du kunne få utbetalt.

Hos oss har vi lønnsforhandlinger i mai, og får økningen etterbetalt i september. Det vil si at jeg fremdeles vil stå med gammel lønn på lønnsslippen og inntektsopplysningene som blir sendt til NAV, og kommer heller ikke til å få noen etterbetaling siden jeg jo er i permisjon når denne skulle ha kommet. Dette mister jeg roughly 10 000 på (give or take). Ja, og i tillegg en god del tusen på den ferien jeg "mister" da - jeg var i permisjon i 2018, og hadde følgelig hele 5 betalte feriedager i år. Ulønnet ferie er dyrt det!

Sorry tastediaréen her, men dette var visst et tema som engasjerte meg mer enn jeg trodde :p

Mange bedrifter (og staten selv) har samme opplegg med foreldrepenger som du beskriver med sykepenger: de utbetaler direkte, og så får de det refundert fra NAV i ettertid. Min samboer har feks dette opplegget på sin jobb, så om jeg hadde vært ansatt der hadde jeg fått både full opptjening av feriepenger og lønnsøkning i permisjonen. Altså: om du går opp i lønn mens du er i permisjon vil jobben din utbetale dette direkte til deg, og deretter få det refundert fra NAV. Jeg tror nok ikke lønnsøkning pga utdanning teller med, men feks den årlige økningen i tariffoppgjøret vil du kunne få utbetalt.

Hos oss har vi lønnsforhandlinger i mai, og får økningen etterbetalt i september. Det vil si at jeg fremdeles vil stå med gammel lønn på lønnsslippen og inntektsopplysningene som blir sendt til NAV, og kommer heller ikke til å få noen etterbetaling siden jeg jo er i permisjon når denne skulle ha kommet. Dette mister jeg roughly 10 000 på (give or take). Ja, og i tillegg en god del tusen på den ferien jeg "mister" da - jeg var i permisjon i 2018, og hadde følgelig hele 5 betalte feriedager i år. Ulønnet ferie er dyrt det!
Ahaa, trodde ikke jeg heller hadde denne ordningen. Var i en helt annen type jobb sist jeg var i permisjon, og husker at jeg merket det spesielt med feriepengene. Men nå mener du at det ikke er noe som gjelder de som jobber i staten altså?:) er det noen steder man kan finne ut av dette? Beklager avsporingen

Tolker jeg det riktig med at hvis NAV betaler foreldrepenger, så får vi bare feriepenger for de 12 første ukene av dette. Mens hvis arbeidsgiver betaler foreldrepenger (og får refusjon av NAV), så får du feriepenger for hele perioden??

Tolker jeg det riktig med at hvis NAV betaler foreldrepenger, så får vi bare feriepenger for de 12 første ukene av dette. Mens hvis arbeidsgiver betaler foreldrepenger (og får refusjon av NAV), så får du feriepenger for hele perioden??

Ja, det stemmer.

Ahaa, trodde ikke jeg heller hadde denne ordningen. Var i en helt annen type jobb sist jeg var i permisjon, og husker at jeg merket det spesielt med feriepengene. Men nå mener du at det ikke er noe som gjelder de som jobber i staten altså?:) er det noen steder man kan finne ut av dette? Beklager avsporingen

Jeg er ganske sikker på at det gjelder alle statlig ansatte, i alle fall gjelder det alle mine venninner som er ansatt i staten (alt fra jurister til fysioterapeuter). Men du kan jo sjekke opp med HR :)

Ja, det stemmer.
Whaaaat??? :eek: Det er jo en vesentlig forskjell! Jeg hadde INGENTING å rutte med sommeren etter permisjon. Det eneste som redda meg (oss) var at vi ikke betale for barnehage i juli liksom.
Men hvordan stiller arbeidsgiver/bedriften seg til dette? Det blir jo en ekstrakostnad da, i motsetning til om NAV skal betale.

Hva synes dere om den nye tredelingen av permisjonen som ble innført i fjor?

Selv synes jeg det er hårreisende å tenke at jeg skulle ha gått tilbake i full jobb når baby er 7 mnd, så her blir det garantert ulønnet permisjon - med de ulemper det medfører, både økonomisk nå og senere, og velferdsmessig i form av at jeg mister mine opparbeidede rettigheter til sykepenger om noe skulle skje. Her i huset er vi heldige og har en veldig tilstedeværelse pappa, og det helt uavhengig av at han hadde bare 10 uker permisjon med forrige barnet. Jeg er 100 % overbevist om at det er hverdagene som teller, ikke hvor mange uker permisjon som tildeles i livets første leveår. Jeg var ikke verken fysisk eller psykisk klar for å gå tilbake i jobb noe tidligere enn jeg gjorde sist (10 mnd) - det ER tross alt en påkjenning å gå gravid og å være barselkvinne.

Og joda, vi kan strekke hjemmetiden litt om vi velger å ikke ta noe felles ferie, samt at jeg evnt kan jobbe helger og drøye permisjonen på det viset. Men hvor blir det av familievelferden oppi dette? Mange småbarnsforeldre ender opp med å skille lag i barnets første par leveår, og jeg er overbevist om at det er mye fordi man ikke lenger får kvalitetstid sammen. Hvordan skal man huske på å være kjæreste med en man bare møter i døra på vei til/fra jobb, og hvor all kommunikasjon handler om hvem som skal hente i bhg, hvem som skal kjøpe bleier og hvem som må ha middagen klar?

For noen familier er det selvfølgelig riktigst at pappa eller medmor tar størstedelen av permisjonen, og det er akkurat like viktig at disse familiene selv får velge *sin* beste løsning. Ja til selvbestemt fordeling av foreldrepermisjonen!
Sniker fra desember. Jeg er for den nye og forlengede fedrekvoten. For da har pappaen rett til 100% permisjon med lønn uavhengig av om mor jobber 100%. Egentlig er jeg vel imot at fars rett til permisjon med lønn skal være avhengig av mor (fellesperioden er lagt opp slik), og ikke selvstendig opptjeningsrett. Men når det er slik at den settes opp mot mors aktivitet i arbeidslivet, så synes jeg det er fint at fars kvote, som ikke er avhengig av mor, er økt fra 10 til 15 uker. Da får far 15 uker selv om mor jobber deltid.

Back
Topp