Trearmet rundkjøring

MieBie

Forelsket i forumet
Her jeg bor er det ca 0,5% av befolkningen som kan kjøre riktig i rundkjøring. Så derfor lurer jeg på om dere vet hvordan man skal legge seg i en trearmet rundkjøring 

Ja, det vet jeg :)

Man skal legge seg i indre dersom man skal rett fram hvis det er det du mener

Så hvordan ville du lagt deg da? Er sikker på at vedkommende som holdt på å parkere bilen sin i baksete mitt idag også trodde h*n visste det 

Tøsa! skrev:

Jepp, men det virker som det er veldig få som faktisk vet dette, og det er så irriterende! 

MieBie skrev:

Tøsa! skrev:

Jepp, men det virker som det er veldig få som faktisk vet dette, og det er så irriterende! 

Det er veldig mange som legger seg i ytterste når de skal rett frem ja. For det er jo det man gjør i flerarmet...

Jeg synes det var tøft han som bestemte seg for å kutte svingen i rundkjøringa når jeg lå innerst. Hadde ikke jeg vært våken hadde vi gått på en smell!!! Han skulle først ut, men fant ut midt inn i rundkjøringa at han skulle kutte svingen litt. Vi kjørte inn i rundkjøringa samtidig... IDIOT!

Så lenge rundkjøringen ikke er merket og det er to filer, skal du legge deg i innerste fil. Tre armer rundkjøringer kjører folk veldig mye feil i, så der er jeg veldig forsiktig. Kjipt i rundkjøringer, der man nesten alltid får delt skyld. Jeg lever etter denne regelen jeg: siste vei ut, innerste fil. Om det ikke er merket noe annet eller ikke er filer.

Man har faktisk LOV (bare spør på biltilsynet) å ligge i ytterste felt uansett hvor man skal ut. MEN det gir bedre flyt om man legger seg i innerste om man skal ut på vei nr to og ytterste om man skal ut på vei nr 1. Så om både bilen i innerste og ytterste kommer fra samme plass og skal ut samme plass så må innerste bil vike. Folk blir også gjerne irriterte om man legger seg i ytterste om man skal ut på vei nr 2, forståelig, men det er fortsatt lov å gjøre det slik. Så det som er "riktig" spørst på øyet som ser:P Ekstremt få som vet dette:P

men ikke glem at når det er flere biler inne i rundkjøringen så har du faktisk vikeplikt for biler på din høyre side... Uansett om du var først inne eller ikke ;)

Dollface skrev:
men ikke glem at når det er flere biler inne i rundkjøringen så har du faktisk vikeplikt for biler på din høyre side... Uansett om du var først inne eller ikke ;)

Vet ikke om du tenkte på meg..
For han som lå ytterst for meg holdt på å kjøre på meg..
Jeg kan ikke vike for en som ligger i ytterste fil  og som skal ut før meg som finner ut midt i rundkjøringa at han skal kutte rundkjøringa....
(jeg skulle til venstre og la meg innerst, han lå ytterst og skulle rett frem).

Peppa gris skrev:

Dollface skrev:

Vet ikke om du tenkte på meg..
For han som lå ytterst for meg holdt på å kjøre på meg..
Jeg kan ikke vike for en som ligger i ytterste fil  og som skal ut før meg som finner ut midt i rundkjøringa at han skal kutte rundkjøringa....
(jeg skulle til venstre og la meg innerst, han lå ytterst og skulle rett frem).

tenkte generelt...
jeg bor i en by hvor 99% av de lokale ikke kan kjøre i rundkjøringer.. 

Om du skal forta deg ett fil bytte inne i en rundkjøring har du vikeplikt. Alltid den som bytter fil som må vike. Noe annet ville jo vært rart.

MetteJ skrev:
Man har faktisk LOV (bare spør på biltilsynet) å ligge i ytterste felt uansett hvor man skal ut. MEN det gir bedre flyt om man legger seg i innerste om man skal ut på vei nr to og ytterste om man skal ut på vei nr 1. Så om både bilen i innerste og ytterste kommer fra samme plass og skal ut samme plass så må innerste bil vike. Folk blir også gjerne irriterte om man legger seg i ytterste om man skal ut på vei nr 2, forståelig, men det er fortsatt lov å gjøre det slik. Så det som er "riktig" spørst på øyet som ser:P Ekstremt få som vet dette:P

Dette stemmer når det er flere felt... men når det er kun et felt så gjelder venstre: andre avkjørsel og u-sving, høyre: første avkjørsel

edit: blanda høyre og venstre gitt, på tide å legge seg :P

Dollface skrev:

Det har jo ikke så mye med vikeplikten å gjøre da, eller hvem som er først inn, jeg tolker trafikkbilde etter kjørereglene i rundkjøringen, og da tenker man ikke så mye på å vike for den på hø. sida da den (i mine øyne) skal ned til høyre fordi den la seg til høyre..

søteste skrev:
Om du skal forta deg ett fil bytte inne i en rundkjøring har du vikeplikt. Alltid den som bytter fil som må vike. Noe annet ville jo vært rart.

Men det er jo ikke snakk om å bytte fil, men å kjøre rett frem i en trearmet rundkjøring

MieBie skrev:

Dollface skrev:

Det har jo ikke så mye med vikeplikten å gjøre da, eller hvem som er først inn, jeg tolker trafikkbilde etter kjørereglene i rundkjøringen, og da tenker man ikke så mye på å vike for den på hø. sida da den (i mine øyne) skal ned til høyre fordi den la seg til høyre..

Jeg klarer ikke helt å forklare, men vi har en trearma rundkjøring her jeg bor - og når jeg skal ut fra mitt hjem kommer jeg ut klokka 6.. da får jeg trafikk fra klokka 9 og jeg skal ut klokka 3... see?
Når jeg står på utsiden av rundkjøringen har jeg selvfølgelig vikeplikt for klokka 9.. men i det øyeblikket jeg er inne i rundkjøringa er jeg til høyre for dem - og de har da vikeplikt for meg.. 

MieBie skrev:

søteste skrev:

Men det er jo ikke snakk om å bytte fil, men å kjøre rett frem i en trearmet rundkjøring

Om du legger deg i venstrefelt og skal rett frem og en annen legger seg i høyere felt, men bestemmer seg for at han skal rett frem, må den i høyere felt vike for deg i venstre, selv om du får han på din høyere side. Det er sånn sett ingen høyere regel i en rundkjøring, skal man inn i rundkjøringen viker man for de fra venstre, skal man bytte fil må man vike. Og viktigst av alt man må vise tegn på hvor man skal. Så jo i ditt tilfelle vill han som kjørte feil vike for deg. Fordi han bytter fil.

søteste skrev:

MieBie skrev:

søteste skrev:

Om du legger deg i venstrefelt og skal rett frem og en annen legger seg i høyere felt, men bestemmer seg for at han skal rett frem, må den i høyere felt vike for deg i venstre, selv om du får han på din høyere side. Det er sånn sett ingen høyere regel i en rundkjøring, skal man inn i rundkjøringen viker man for de fra venstre, skal man bytte fil må man vike. Og viktigst av alt man må vise tegn på hvor man skal. Så jo i ditt tilfelle vill han som kjørte feil vike for deg. Fordi han bytter fil.

Aha skjønner :) problemet var bare at dama ikke skulle inn i min fil, men fortsette å kjøre langt ute til høyre for så å kjøre ut av rundkjøringa hvis du skjønner, så hadde ikke hun bråstoppet så hadde hun parkert fint inn i baksetet mitt på vei ut av rundkjøringa

Dollface skrev:

MieBie skrev:

Dollface skrev:

Jeg klarer ikke helt å forklare, men vi har en trearma rundkjøring her jeg bor - og når jeg skal ut fra mitt hjem kommer jeg ut klokka 6.. da får jeg trafikk fra klokka 9 og jeg skal ut klokka 3... see?
Når jeg står på utsiden av rundkjøringen har jeg selvfølgelig vikeplikt for klokka 9.. men i det øyeblikket jeg er inne i rundkjøringa er jeg til høyre for dem - og de har da vikeplikt for meg.. 

Men i rundkjøring så gjelder jo vikeplikt fra venstre, ikke høyre? 

Dollface skrev:

MieBie skrev:

Dollface skrev:

Nå vet ikke jeg om jeg forstod deg helt riktig dollface, det er vannskelig å forklare praksis i teorien. Men om jeg forstod det riktig mener du at når du er inne i rundkjøringen så har alle på din høyere vikeplikt for deg? Jeg synes det høres litt rart ut. Så jeg kopierte inne hva som står på vegvesenet sine sider om vikeplikt i rundkjøringer. Synes det står veldig greit forklart. Så beklager jeg om jeg misforstod:) Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6 "Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen. Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring. Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning. Merknader: Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt.

Back
Topp