Travelt eller stille på fødeavdelingene?

Var det på føden de var biske ? Jeg skal føde på Haugesund i løpet av 10 dagers tid ca, har barn fra før, men hørte til et annet sykehus som var heilt fantastiske jordmødre på. Har du noen erfaring med legene der oppe og ?

Jeg fødte på Haugesund sykehus nå i helgen, og hadde en helt fantastisk opplevelse. Har nok mye med hvilken jordmor du får, men følte meg veldig godt ivaretatt. Er i utgangspunktet en "rød" fødende grunnet tidligere stort blodtap, og følte de hadde veldig god kontroll på dette, og passet på at jeg ikke skulle være usikker på noe.
 
Jeg fødte på Haugesund sykehus nå i helgen, og hadde en helt fantastisk opplevelse. Har nok mye med hvilken jordmor du får, men følte meg veldig godt ivaretatt. Er i utgangspunktet en "rød" fødende grunnet tidligere stort blodtap, og følte de hadde veldig god kontroll på dette, og passet på at jeg ikke skulle være usikker på noe.
Er man det? Hva vil det si? Jeg er visst også det da...
 
Jeg har vært på samtaler der pga fødselsangst, og har blitt lovet å ha en jordmor hos seg. Hadde fullstendig panikk under fødselen, og trodde jeg skulle dø. Jeg presset kun fordi jeg visste jeg måtte for at babyen min skulle få leve. Men jeg selv skulle jo dø, så det var grusomt å tvinge kroppen til å gjøre noe den absolutt ikke ville. Det er jo ikke sykehusets feil at jeg fikk det slik heldigvis, men jeg ble enda mer redd hver gang jordmor forlot rommet. Jeg har jobbet masse på vei fram mot fødsel, og håper at jeg klarer å snu det hele. Men jeg er 100% avhengig av å bli tatt på alvor og ikke måtte få en slik fødsel igjen. Det blir 5 år mellom mine barn, og jeg kan fremdeles ikke se en fødsel på tv. Dessverre tåler jeg ikke den typen smerter i det hele tatt, jeg får panikk ved mensen også :(

Oi, uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Når er terminen din da? Dumt at de har lovet deg det, da blir man jo nervøs når man hører at det er travelt. En vet vel aldri hvordan en vakt blir i sommermnd på føden. :/ Men håper du får ønsket og lovnaden oppfylt :) Det står vel i journalen din, slik at alle som er med deg under fødselen ser det og tar hensyn. :)
 
Oi, uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Når er terminen din da? Dumt at de har lovet deg det, da blir man jo nervøs når man hører at det er travelt. En vet vel aldri hvordan en vakt blir i sommermnd på føden. :/ Men håper du får ønsket og lovnaden oppfylt :) Det står vel i journalen din, slik at alle som er med deg under fødselen ser det og tar hensyn. :)

Ja heldigvis så skal det stå der :)
Jeg er 2 dager over i dag, så det kan jo skje noe når som helst. Gikk 5 dager over sist gang.
 
Jeg fødte på fødeloftet på SUS. 23. Mai. Ble innlagt 22.mai og var nesten alene. Opplevde det ikke travelt i det hele tatt. De hadde god tid. Fødte klokka 16.00 og da var det bare meg som hadde født den dagen. Er nok mer travelt nede på fødeavdelingen.
 
Ja heldigvis så skal det stå der :)
Jeg er 2 dager over i dag, så det kan jo skje noe når som helst. Gikk 5 dager over sist gang.
Så spennende. :) Da er det sikkert ikke lenge igjen nei. :) Jeg er 39+3 i dag, en uke på "overtid" ift storebroren ;) Samboeren blir sur hver gang han våkner om morgenen nå og ikke har blitt tobarnsfar, for han har så lyst til å møte henne :p Håper du får en rolig kveld på føden, og at du får en jordmor for deg selv. :)
 
Så spennende. :) Da er det sikkert ikke lenge igjen nei. :) Jeg er 39+3 i dag, en uke på "overtid" ift storebroren ;) Samboeren blir sur hver gang han våkner om morgenen nå og ikke har blitt tobarnsfar, for han har så lyst til å møte henne :p Håper du får en rolig kveld på føden, og at du får en jordmor for deg selv. :)

Haha, ja det er litt mas her og. Her er det lillemor som kjefter da ^^
 
Jeg fødte på Haugesund sykehus nå i helgen, og hadde en helt fantastisk opplevelse. Har nok mye med hvilken jordmor du får, men følte meg veldig godt ivaretatt. Er i utgangspunktet en "rød" fødende grunnet tidligere stort blodtap, og følte de hadde veldig god kontroll på dette, og passet på at jeg ikke skulle være usikker på noe.

Det hørtes jo betryggende ut :) Blir jo litt skeptisk når man hører så mye forskjellig om de der oppe. Satser på det blir en positiv opplevelse :) Gratulerer så masse med den lille :Heartred
 
Kjenner jeg blir litt skremt av å lese her hvor travelt det er på de største fødeavdelingene[emoji20] Jeg skal føde på SUS og er førstegangs. Veldig redd for å ikke bli ordentlig fulgt opp under fødselen og redd for å ikke få nok hjelp med amming. Kjenner nå at jeg nesten angrer på at jeg har valgt å føde på SUS og ikke på Flekkefjord sykehus, som var mitt andre alternativ.
 
Kjenner jeg blir litt skremt av å lese her hvor travelt det er på de største fødeavdelingene[emoji20] Jeg skal føde på SUS og er førstegangs. Veldig redd for å ikke bli ordentlig fulgt opp under fødselen og redd for å ikke få nok hjelp med amming. Kjenner nå at jeg nesten angrer på at jeg har valgt å føde på SUS og ikke på Flekkefjord sykehus, som var mitt andre alternativ.

Det kan være greit å ha sjekket opp litt amming på forhånd. Jeg anbefaler Ammehjelpen, og de kan du kontakte på telefon, mail (tror jeg) og så har de poliklinikker. Jeg skal føde på St.olavs, og her har de poliklinikk. Jeg er mer fornøyd med dem enn de på barsel, som kan ha litt dårlig tid. Så sjekk gjerne ut Ammehjelpen, så har du alternativer der i alle fall, om du skulle trenge det :)
 
Forrige gang jeg fødte stod det opp og ned i mente hvor "farlig" det var å føde ved KK i Bergen. Jeg var utrolig nervøs og redd for å skulle føde i de "forferdelige" helgene man i følge mediene skulle unngå. (Som om man i fleste tilfeller har et valg...) Jeg opplevde derimot å møte helsepersonell som så meg, fulgte meg opp og gjorde alt for at jeg skulle få en god opplevelse. Jordmor gikk inn og ut frem til pressriene nærmet seg, men følte meg alltid godt ivaretatt. Så regner med at det blir like bra denne gangen til tross for at det kan bli travlere nå som jeg føder om sommeren i motsetning til vinter forrige gang.
Det jeg ikke likte i det hele tatt var barsel etterpå. Det ble jeg ignorert av travelt helsepersonell, sure var mange og, og lite tid til amming og annen veiledning. Denne gangen skal jeg være forberedt på å klare meg selv under barsel (har jo litt erfaring denne gangen). Men! Jeg skal også være krevende når det gjelder, på den måten at jeg tolererer ikke å bli avvist eller ikke få den hjelpen jeg ber om. Opplevelsene fra forrige gang gjorde at jeg i denne omgang gruet meg mer til barsel enn til fødsel! Og det synes jeg sier noe....
 
Det kan være greit å ha sjekket opp litt amming på forhånd. Jeg anbefaler Ammehjelpen, og de kan du kontakte på telefon, mail (tror jeg) og så har de poliklinikker. Jeg skal føde på St.olavs, og her har de poliklinikk. Jeg er mer fornøyd med dem enn de på barsel, som kan ha litt dårlig tid. Så sjekk gjerne ut Ammehjelpen, så har du alternativer der i alle fall, om du skulle trenge det :)

Takk for tips[emoji4] Jeg føler det er så stort press rundt det å få til ammingen, og jeg er redd for at personalet på barsel ikke har tid til å hjelpe. Eller at at de presser ungen på nippelen min o.l. Jeg ønsker selvfølgelig å få det til. Så kjenner jeg gruer meg mer til amming enn til fødselssmertene.. Har nå meldt meg inn i "ammehjelpen" på facebook. Jeg får kontakte dem ved behov. Så får jeg prøve å ikke ta sorgene på forskudd.
 
Takk for tips[emoji4] Jeg føler det er så stort press rundt det å få til ammingen, og jeg er redd for at personalet på barsel ikke har tid til å hjelpe. Eller at at de presser ungen på nippelen min o.l. Jeg ønsker selvfølgelig å få det til. Så kjenner jeg gruer meg mer til amming enn til fødselssmertene.. Har nå meldt meg inn i "ammehjelpen" på facebook. Jeg får kontakte dem ved behov. Så får jeg prøve å ikke ta sorgene på forskudd.
Jeg fikk god ammehjelp på barselavd på SUS. Hadde komplisert fødsel og da får du ekstra hjelp etterpå. Ikke ta sorgene på forskudd [emoji4] Du blir fulgt opp av helsestasjonen også etterpå. Der er du førsteprioritet de første 6 ukene etter fødsel.
 
Er man det? Hva vil det si? Jeg er visst også det da...

Betyr bare at de prøver å forberede seg litt mer. F.eks fikk jeg satt inn veneflon i begge hendene i tilfelle jeg skulle trenge blod. De bestilte også en screening av blodet mitt med en gang jeg kom inn for å sørge for at jeg fikk riktig blod, ikke hadde produsert antistoffer osv.
 
Takk for tips[emoji4] Jeg føler det er så stort press rundt det å få til ammingen, og jeg er redd for at personalet på barsel ikke har tid til å hjelpe. Eller at at de presser ungen på nippelen min o.l. Jeg ønsker selvfølgelig å få det til. Så kjenner jeg gruer meg mer til amming enn til fødselssmertene.. Har nå meldt meg inn i "ammehjelpen" på facebook. Jeg får kontakte dem ved behov. Så får jeg prøve å ikke ta sorgene på forskudd.

Jeg opplevde akkurat det du er redd for. De tok bare tak i puppen og stappet den i munnen på babyen :(
Jeg liker ikke at noen er borti puppene mine, selv ikke mannen, så det var veldig ubehagelig for meg. Jeg lærte heller ingenting av det. Så det kan forekomme ja. Klarte å amme 1 gang uten hjelp på sykehuset før jeg ble sendt hjem, og det endte med en flaske mme om morgenen etter, etter en fæl natt. Men da løsnet det hele. Da kunne jeg legge til babyen uten at hun var skrubbsulten, og vi fikk fred og ro. Og vi sluttet ikke med amming før hun ble 19 måneder :)
Vi kan reagere med stress på barsel, og vi er tross alt veldig følsomme etter en fødsel. Så prøv så godt du kan å slappe av. Husk å legge til ofte, for å stimulere til produksjon, men de fleste får melkeproduksjonen i gang noen dager etter fødsel. Ta det litt som det kommer, og krev din plass. Og føler du at du må gi tillegg til babyen så gi det i kopp, for å unngå at babyen blir sugeforvirret og så nekter å ta puppen. Masse lykke til :)
 
Jeg opplevde akkurat det du er redd for. De tok bare tak i puppen og stappet den i munnen på babyen :(
Jeg liker ikke at noen er borti puppene mine, selv ikke mannen, så det var veldig ubehagelig for meg. Jeg lærte heller ingenting av det. Så det kan forekomme ja. Klarte å amme 1 gang uten hjelp på sykehuset før jeg ble sendt hjem, og det endte med en flaske mme om morgenen etter, etter en fæl natt. Men da løsnet det hele. Da kunne jeg legge til babyen uten at hun var skrubbsulten, og vi fikk fred og ro. Og vi sluttet ikke med amming før hun ble 19 måneder :)
Vi kan reagere med stress på barsel, og vi er tross alt veldig følsomme etter en fødsel. Så prøv så godt du kan å slappe av. Husk å legge til ofte, for å stimulere til produksjon, men de fleste får melkeproduksjonen i gang noen dager etter fødsel. Ta det litt som det kommer, og krev din plass. Og føler du at du må gi tillegg til babyen så gi det i kopp, for å unngå at babyen blir sugeforvirret og så nekter å ta puppen. Masse lykke til :)

Huff, nei det høres virkelig ikke ut som du har hatt noen god opplevelse[emoji17]... Håper jeg klarer å stresse ned, har hørt av andre også at det blir vanskeligere å amme under stress. Syns det er greit å høre hvordan det ikke skal være, for da blir det muligens lettere å si ifra hvis jeg føler jeg blir behandlet feil, eller at jeg blir oversett. Tusen takk for tips[emoji173]️ Du må også ha masse lykke til når det er din tur!
 
Huff, nei det høres virkelig ikke ut som du har hatt noen god opplevelse[emoji17]... Håper jeg klarer å stresse ned, har hørt av andre også at det blir vanskeligere å amme under stress. Syns det er greit å høre hvordan det ikke skal være, for da blir det muligens lettere å si ifra hvis jeg føler jeg blir behandlet feil, eller at jeg blir oversett. Tusen takk for tips[emoji173]️ Du må også ha masse lykke til når det er din tur!

Ja stress er drepen for ammingen. Og det skal ikke mye til før baby blir påvirket. Lærte det godt sist gang! Men det som er kjekt er jo at jeg da vet hva jeg kan gjøre denne gangen, og nå gleder jeg meg til å amme :D
Takk takk :)
 
Eg og hadde ikke en god ammeveiledning første gangen på kk. De bare tok tak i puppen og puttet den i munnen på babyen min. Spurte ikke om det var greit. Stressnivået var skyhøyt ( tidligere voldtektsoffer). Hadde bare et par dråper melk når eg pumpet. Fikk bare sukkervann når hun skreik etter mat. Husker eg var så fortvilt for hun skreik nesten hele tiden og eg hadde ikke melk. Klarte tilslutt å trumfe igjennom å reise hjem en dag tidligere. Det første eg gjorde var å gi hun morsmelkerstatning, og då roet hun seg og sov godt. Dagen etter hadde eg masse melk.

Andre gangen fikk eg velge. Ingen stress og melken kom etter fødsel.

Merker angsten kommer litt krypende denne gangen også. Håper det ikke blir som første gangen. Men prøver å tenke at fikk det til sist gang og klarer det kanskje bedre denne gangen.
 
Noen som har født i Skien og vet hvordan det er der?

Jeg fødte her på mandag 5/6! Jeg var den eneste :) så fikkveldig god oppfølging! BF har bod her 2 netter med meg på dobbeltrom! Er svært få her :) Fantastiske jormødre og barnepleiere her!! Angrer ikke på valg av sykehus, hører egentlig til Tønsberg.
 
Det varierer nok veldig fra dag til dag for jeg fødte 27.mai på SUS og da var det deilig rolig. Jordmoren vår, ei fantastisk dame fra Bergen var inne på rommet nesten hele tiden. Selv om det endte med keisersnitt var alt rolig og fint, vi ble godt forklart ting, så selv om ting ikke gikk som planlagt og det var mye folk inne på fødestua sitter vi igjen med en nydelig opplevelse! :)
Etterpå på barselavdelingen var det endel folk men opplevde å alltid få den hjelpen vi trengte i forhold til amming og andre ting. Gode ansatte både på fødeavdelingen og på barsel som virkelig passe til jobben sin! :)
 
Back
Topp