Traumer fra sykehuset

LilleMyy90

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Julilykke 2023
Jeg ønsker meg 2 barn, men bare pga dårlig opplevelse fra sykehuset så gruer jeg meg skikkelig, grøsser faktisk over tanken. Fødselen var igrunnen veldig fin og jordmor var helt super, men barsel avdelingen var ett mareritt. Bak en gardin på ett 4 mannsrom var vi, lyset var alltid dempet, det var knøttlite og jeg følte meg nesten kvelt av veggene. Samboer måtte dra tidlig vær kveld og når han var der måtte vi hviske. Jeg slet med ammingen og følte meg veldig alene og ville bare hjem. Rommet var også gammelt og sengen var grusom ubehagelig og jeg gråt fra samboer dro på kvelden til han kom tidlig neste dag. Alt var skummelt og nytt og jeg følte meg alene i ett mørkt hjørne bak en gardin hvor de ansatte var travelt opptatt og var kjapt inn og ut når man ringte på. Husker jeg telte timene hver kveld og natt og jeg følte verden min raste sammen når vi måtte bli en dag ekstra pga mye vektnedgang.

Neste gang vet jeg blir bedre siden det blir nr 2 og føles litt tryggere, og vi flytter hjem om 1 år fra en liten by til en stor by og det blir nytt sykehus. Men bare tanken på at det kan bli det samme gjør at jeg ikke vil gjennom det igjen :eek: noen flere som ikke trivdes så godt og bare ville hjem?
 
Uff, det var ingen god opplevelse du hadde. Håper det blir bedre neste gang! Kanskje du kan snakke med noen på sykehuset om hvordan du hadde det der, dersom du bestemmer deg for å bli gravid igjen?
Jeg skulle egentlig føde hjemme, men jenta ville ut med rompa først, så da måtte vi på sykehus. Jeg hadde en helt grei fødsel, selv om det ble veldig annerledes enn det jeg ønsket. Håper jeg får føde hjemme neste gang. Barselavdeling var ikke noe veldig bra sted for å komme til hektene og bli kjent med et helt nytt lite menneske. ..
 
Huff, skjønner godt du gruer til neste da ja.. Men kan hende neste blir en helt annen opplevelse. Kanskje du kan presisere i fødebrevet at du ønsker enerom pga tidligere erfaring? Skader ikke å prøve? :) Håper hvertfall du slipper å gå gjennom det der igjen. :)
 
Forstår deg veldig godt. Hadde det ikke noe bra på sykehuset jeg heller - tross enerom med bad og mannen tilstede.. pleierne løp inn og ut til alle døgnets tider, buste inn uten å banke på mens jeg sto i dusjen, vekte meg og babyen hver eneste gang vi sov.. Så jeg sov kanskje tre timer til sammen på tre døgn - ikke pga babyen men fordi de ansatte vekte oss til stadighet kun for å varsle om vaktskifte. Men trengte jeg hjelp til ammingen så hadde de ikke tid til mer enn å trykke puppen min inn i munnen til babyen og løpe igjen. Følte meg veldig alene selv om de var innom hele tiden.. I tillegg var det flere av dem jeg overhodet ikke hadde kjemi med, de glefset og var sure. Hun ene fikk meg til å høres ut som en barnemishandler fordi babyen ikke hadde teppe på seg når hun lå på brystet mitt og sov, babyen var glovarm :p Så jeg gleder meg absolutt ikke til neste gang, tror nesten jeg skal skrive fødebrev. Jeg hadde lyst hjem med en gang, men vi bor langt unna sykehuset så måtte bli til nyfødtscreeningen. Tre tunge netter!
 
Hadde heller ingen god opplevelse på barsel.. Jordmødrene løp inn og ut og det var stadig forskjellige som kom inn. Ingen hadde god tid til å hjelpe meg med amming. Håper jeg er i form til å dra raskt hjem neste gang!
 
Har ligget to ganger på stappfulle barsel i mitt liv, aldri igjen heldigvis! Den ene gangen lå jeg på et kontor, den andre gangen delte jeg rom med 2 andre. Må si at den siste gangen var den værste! Å høre den ene ungen grine etter den andre gjennom hele natta... Når endelig alle ungene var stille så begynte den ene moren å snorke!??? Jeeez.... :(
 
Jeg hadde et tipptopp opphold på barsel, med enerom og veldig god hjelp til ammingen :) Det var stille og rolig der og alle var veldig hyggelige og hadde god tid heldigvis :)
 
Jeg ønsker meg 2 barn, men bare pga dårlig opplevelse fra sykehuset så gruer jeg meg skikkelig, grøsser faktisk over tanken. Fødselen var igrunnen veldig fin og jordmor var helt super, men barsel avdelingen var ett mareritt. Bak en gardin på ett 4 mannsrom var vi, lyset var alltid dempet, det var knøttlite og jeg følte meg nesten kvelt av veggene. Samboer måtte dra tidlig vær kveld og når han var der måtte vi hviske. Jeg slet med ammingen og følte meg veldig alene og ville bare hjem. Rommet var også gammelt og sengen var grusom ubehagelig og jeg gråt fra samboer dro på kvelden til han kom tidlig neste dag. Alt var skummelt og nytt og jeg følte meg alene i ett mørkt hjørne bak en gardin hvor de ansatte var travelt opptatt og var kjapt inn og ut når man ringte på. Husker jeg telte timene hver kveld og natt og jeg følte verden min raste sammen når vi måtte bli en dag ekstra pga mye vektnedgang.

Neste gang vet jeg blir bedre siden det blir nr 2 og føles litt tryggere, og vi flytter hjem om 1 år fra en liten by til en stor by og det blir nytt sykehus. Men bare tanken på at det kan bli det samme gjør at jeg ikke vil gjennom det igjen :eek: noen flere som ikke trivdes så godt og bare ville hjem?
Neste gang kan du jo be om jordmor hjem så kan du dra med engang hvis babyen er frisk når den blir født :)
 
Jeg hadde ikke så fantastisk opphold på barsel heller. De kom inn hvert vaktskifte men ingen viste hvordan jeg skulle amme. Måtte spørre selv da var mini 1,5 døgn. Småen var trøtt og de skulle vise hvordan å forklarer hvordan der skal se ut. Jeg klarte ikke å se hvordan sugetakene var. De skulle helle meg neste dag men da klarte jeg ikke å vekke han pga gulsot. Aldri opplevd mer bråk om natten. Fikk ikke sove. Var ikke så koselig der. Jeg ville hjem men kunne ikke dra hjem før barnelege hadde sett på han for nyrebekkenet. Hadde jeg vist han bare sendte henvisning til ultralyd så hadde jeg bedt om jordmor hjem. Men hadde vi fått svar på gulsoten før vi dro hadde vi nok ikke fått dra hjem heller. Vi var heldig med familierom men det var liksom ikke noe koselig rom og plass å være.
 
Huff, skjønner godt du gruer til neste da ja.. Men kan hende neste blir en helt annen opplevelse. Kanskje du kan presisere i fødebrevet at du ønsker enerom pga tidligere erfaring? Skader ikke å prøve? :) Håper hvertfall du slipper å gå gjennom det der igjen. :)

Det er fult mulig det er bedre neste gang, det gjorde jo noe med meg at alt var nytt og skummelt også. Fødebrev skal jeg prøve :) der jeg fødte nå har de bare 1 enerom, men det er for de som får tvillinger o.l, det var stappfullt når jeg fødte. Låg på et slags baderom i 2 timer før jeg fikk komme inn på rommet pga fulle rom.
 
På KK på Haukeland har de tjenesten Jordmor Hjem. Da får man dra hjem dagen etter fødsel og man får hjemmebesøk av jm på dag 3 og 5 etter fødsel. Jeg valgte dette pga full barselavd og er veldig glad for det! Dagene etter at jeg kom hjem kom jordmor og var hos meg i 2 (!) timer og jeg fikk masse god hjelp til amming. Noe helt annet enn å få babyen trykket til inntil brystet av travle barnepleiere på barselavd når man ber om hjelp til ammingen :D
 
På KK på Haukeland har de tjenesten Jordmor Hjem. Da får man dra hjem dagen etter fødsel og man får hjemmebesøk av jm på dag 3 og 5 etter fødsel. Jeg valgte dette pga full barselavd og er veldig glad for det! Dagene etter at jeg kom hjem kom jordmor og var hos meg i 2 (!) timer og jeg fikk masse god hjelp til amming. Noe helt annet enn å få babyen trykket til inntil brystet av travle barnepleiere på barselavd når man ber om hjelp til ammingen :D
Oj så heldig du er for det tilbudet:)
 
Back
Topp