Trassige marsbarn?

Marus

Gift med forumet
Hei alle sammen[:)]

Bare lurte på om dere merker mye trass om dagen, eller om mi lillepie er særdeles trassig, hehe[;)]

Her kommer det i perioder. Har jo merka det ei god stund allerede med for eksempel påkledning - skal kle på selv og vil ikke ha hjelp. Men synes det har eskalert de siste mndr - roper NEI hvis hun ikke får det som hun vil, gjør det motsatte av det vi sier, gjør det vanskelig å stelle, pusse tenner, vil ikke legge seg, og protesterer på det meste til tider. Og så synes jeg trassen når nye og mer avanserte hakk - hun skal teste ut hvordan vi reagerer hvis hun sier sånn og sånn - som i morges da vi skulle kle på og jeg foreslo den nye, fine lillastripete strømpebuksa mormor hadde kjøpt til henne. "Nei, den vil æ ikke ha, den e ikke nå fin. Den e stygg", sier hun da. Får jo helt sjokk, jeg! Og blir litt lei meg. Vil ikke at hun skal si det til mormora!!

Vet ikke alltid hvordan jeg skal reagere på denne trassen jeg. Synes det tidvis blir mye negativt - "nei", og "sånn gjør vi ikke", "nå må du gjøre sånn som vi sier" osv. Er jo tyngst i de periodene mannen min er ute og jeg er alene med de to bertene mine, da, men likevel.

Gleder meg til trassen går over, i alle fall, selv om noen sier det kan være leeenge til[;)]

Her vil han ikke ha klær på seg, løper vekk når vi skal kle på eller pusse tenner e.l. Og det er en lek for ham. Men da får han bare gå naken, eller med lite klær, så lenge vi ikke skal noe. Når han skjønner at det er alvor, at nå er vi faktisk på vei ut døra, så går det greit å få på han klærne likevel. Og ofte går det greit ellers også, så er ikke veldig trassig gutt. Men han slår til innimellom. Og jeg tror han liker veldig godt å gå uten klær, er ikke bare for å være vrang. Lurer han litt av og til, og sier du kan gå naken med bare underbukse, eller med bare genser osv. Du må si fra hvis du fryser, sier jeg, og da sier jeg "fryser" med skjelvende stemme og kroppsspråk. Da går det gjerne en stund, også sier han "jeg fryser!" med samme skjelvende stemme og kroppsspråk, og da går det jo så lett da. Og når vi skal i barnehagen og han heller vil sitte å bygge lego, så får han bygge ferdig, jeg vil se hva han har bygget, også er det greit å gå. Jeg må jo bruke list og lek også, for jeg er ikke i fysisk stand til å bære ham med meg. Er jo høygravid og har bekkenløsning.

Men merker det er grensetesting innimellom ja. [:D]

Her er det værste over tror jeg[:-]
Tror han ble påvirket av søsteren til å komme ekstra tidlig i trassalderen.
Han er fremdeles bestemt og finner seg ikke i hva som helst.... men langt bedre nå enn det var før...
Men nå er søsteren inne i en ny trassperiode.. så kommer vel snart tilbake til han og[:o]

Jeg vil ikke egentlig si at han trasser så mye, men at han er i "klare-selv" humør noen ganger, det er han... men han har skjønt at trassing ikke kommer noen vei what so ever, så tror han ga opp det for en god stund siden.

Eneste gangene han eventuelt viser litt trasse-humør er når han er sliten eller trøtt. da blir han helt drøy å ha med å gjøre... men det er greit nok. Kommer sjeldent noen vei med det heller[:D]

ORIGINAL: __marie__

Vi har løst det på en ganske grei måte med at han stort sett får KUN 2 valg, enten det eller det... "Vil du ha brødskive med leverpostei eller pølse?" Da får han være med på å bestemme og synes tydeligvis at da er det meste greit. Da får han heller ikke muligheten til ja/nei svar [;)]

Når det gjelder enkelte ting så får han ikke valg i det hele tatt, f.eks. tannpussen. Hvis han ikke vil pusse så legger jeg han på fanget mitt og pusser tenna hans allikevel! Vi har valgt ut enkelte ting som vi synes er viktige og tar kampen på det. Etter denne strategien så er ikke tannpussen noe problem (får av og til protester, men de rimelig halvhjerta fordi han vet det ikke nytter). Men hvilke områder som er viktige for dere kan jo bare dere bestemme [:)]

Takk for mange gode svar, dere[:)]

Marie - vi gir henne ikke mange valg. Vi innskrenker det også, og jeg tvinger henne til å pusse tenner, stelle, kle på og de andre tingene hun protesterer på i perioder. Men hun er utrolig sta, og jeg synes det er slitsomt at det må være så mye trass nå for tiden.

Men godt å høre at det er flere - og vil tro at Emilie i likhet med Eveline vil nå langt i livet hun også, hehe[:D]

ORIGINAL: __marie__

ORIGINAL: Marus

Marie - vi gir henne ikke mange valg. Vi innskrenker det også, og jeg tvinger henne til å pusse tenner, stelle, kle på og de andre tingene hun protesterer på i perioder. Men hun er utrolig sta, og jeg synes det er slitsomt at det må være så mye trass nå for tiden.

Det skal nok sies at vi egentlig er velsignet med en ganske grei gutt som ikke krangler på så mye (enda?)... [8D] I dag har han vært utrolig trassig, men også ganske sliten, så det hører nok med til sjeldenhetene her i huset...

Nei, det har noe å si, det der altså. Hun har som regel sovet for lite de dagene det er verst. Nå har hun sovet lenge nok på morgnene i noen dager, og da er alt mye lettere[:)]

her er hun TRASSIG.. har merket at det er blitt værre nå de siste dagene faktisk. jeg og gjør som marie og gir to valg, hender hun blir illsint men da forholder jeg meg så rolig som mulig og kler henne rolig, men bestemmt mens hun hyler og skriker.. hvis jeg blir sint blir det bare værre så derfor teller jeg til ti inni meg, mens jeg kler en sint makk:p hehe.. så ja det å være konsekvent, og velge kampene vi velger å ta:) håper det går over snart:p hehe-.- mamma å de mener hun er veldig lik mammen sin.. kan ikke sjønne det[8D]

Back
Topp