trassig 3 åring

Guest
Jeg har ei helt nydelig datter på 3 år, men hun er så viljesterk og trassig at jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det lengre. Kjenner jeg molder på å miste det her. Eks vis pussing av tenner, prøver å leke det til, men det funker ikke. Så ender med at jeg må holde henne og tvinge for å få pusset, men hun hyler og skriker og vrir seg i alle retninger. Føler meg veldig dårlig etterpå, vet ikke hva jeg skal gjøre. tenna må jo pusses. Dagene består mye av hylig og skriking så fort hun ikke får det som hun vil, hva skal man gjøre i disse sitvasjinene? overse? avlede>? føler jeg har prøvd alt, men ingen ting funker.
Pappan er veldig lite hjemme og alt faller på meg, når han først er hjemme, så faller alt på meg uanett. Han kan ikke gjøre noe for henne, det er bare meg. Jeg føler meg så sliten av alt dette her at jeg nesten går ut av mitt gode skinn... Trenger seriøst råd om hvordan jeg kan takle dette for å få en bedre hverdag sammen med henne... Hvor ikke alt bare dreier seg om trass og sutring.


 
Hei!
Synes det er bra at du vil drøfte disse utfordringen som du opplever i forhold til din tre-
åring. En trøst kan være at dette er naturlig del av barnets utvikling,- å vise vilje og trass.
 Ofte er det slik at trassen og sinnet rettes mest mot dem som barnet føler seg tryggest på. Som foreldre må man bare være minst like viljesterk som barnet. Blir man for trett, er det ikke like enkelt å være bestemt og konsekvent.
Når de voksne blir usikre , blir også barna usikre og stadig mer utprøvende. Som treåring kan din datter forstå det meste av det som blir sagt til henne. Ved å forberede henne på hva som skal skje i forbindelse med f. eks. kveldsstellet, vet hun på forhånd hva hun har å forholde seg til. Dette kan du minne henne på dersom utviklingen tar en annen retning.Forsøk å gjennomføre rutinene som planlagt på best mulig måte, uten at barnet føler seg overkjørt. Jeg tenker også at det er viktig at pappaen tar del i omsorgen for deres datter. Det er helt avgjørende at du kan få litt avlastning når du kjenner deg så trett . Det kan bli en positiv opplevelse for både far og datter å gjøre ting sammen på sin måte. Som regel vil trassen og sinnet avløses av mange stunder med glede. Ved å dele på omsorgen for datteren deres, vil alle i familien får mer overskudd til hverandre og på den måten kunne glede dere desto mer med treåringen deres. Lykke til! Elin
 
Back
Topp