trassalder

februar2007

Forelsket i forumet
Noen som har opplevd skikkelige trasse barn?? Jenta mi er nå 5,5 år og trodde at vi var ferdig med trassperioden for denne omgang (er vel 6 mnd siden sist hun var i en slik periode) I går begynte hun fra hun ble henta i barnehagen til 8 om kvelden (for da sovnet hun) Vi gikk på butikken, og hun satt i det brølet for hun ikke fikk det som hun ville, så begynte hun å løpe rundt å bare le når jeg snakket til henne. Hun slo og sparket og skulle bite, da jeg tok henne i bilen.. Endte med at jeg tok henne ut av bilen og hun fikk ikke komme inn igjen før hun hadde roet seg ned, vel hjemme begynte det på igjen.. Med biting og hyling og skriking, det begynner med små ting hun ikke har hatt det store problemet med, konfliktene kommer som regel når det er noe hun ikke vil. Ting som hun aldri har hatt problemer med før, får hun ett stort anfall av. Jeg er helt rådvill med hva jeg skal gjøre, og etter 4 timer med skriking, biting osv. gjorde meg helt utslitt i går. Hun tilbrakte vel halvparten av denne tiden i time-out. Men det ser ikke ut til å ha noen virkning, for hun begynte like så godt igjen i dag tidelig når jeg skulle levere hun i barnehagen... Trenger masse tips :)

Jeg ville ha snakket med henne og spurt hvorfor hun blir så sinna.

Ville også ha snakket med bhg og spurt hvordan det går der.

Ja, når hun er så sint hjelper det ikke å snakke til henne. Da skriker hun bare høyere, ignorere meg eller rett å slett begynner bare å le..

Når de er så store så hadde jeg taklet trassanfallet på en annen måte enn hva jeg gjør med min 4 åring. Jeg hadde faktisk sendt henne på rommet og bedt henne være der til hun hadde roet seg ned og var klar for å snakke. Dattera min trasser veldig (og kun) når hun er overtrøtt.. Kan det være tilfellet her også? 

ja at hun er overtrøtt høres ut som noe som kan være ganske aktuelt, det mærkelige er at det ikke har vært så trassige anfall som dette noen gang.. Jeg sendte henne på rommet flere ganger da hun bare kom leende ned igjen. Jeg bærte henne fysisk opp en ganske bratt trapp..

Hun hørtes nesten overtrett ut spør du meg, mtp. at hun bare lo samme hva du prøvde.
Forresten "trassalder" er ut, det kalles oftere "selvutviklingsfasen" ;) Og det er jo absolutt rette alder, men klart det gjør det ikke lettere for oss foreldre.
Men prøv å bevar roen i "krigstidene" så vil du nok se at den verste "trassen" gir seg.

Jeg ville funnet ut hva som ligger bak... Mitt syn på barn er at de ikke er ute etter å være vanskelige fra naturens side. Men at de utagerer og reagerer på ting som hender dem selv eller de som er dem er nære. Så kanskje er det noe eller noen som plager henne, som hun ikke får satt ord på??
Ville snakket med henne, sagt "det virker som om det er noe som plager deg. Jeg vil gjerne hjelpe om du bare vil si det til meg.." Man må selvsagt være tålmodig med små barn og gi dem tid til å tenke og å uttrykke seg. (noen ganger dager..)
Og så tror jeg at jeg ville snakket med bhg..

Mammaen sine skrev:
Jeg ville funnet ut hva som ligger bak... Mitt syn på barn er at de ikke er ute etter å være vanskelige fra naturens side. Men at de utagerer og reagerer på ting som hender dem selv eller de som er dem er nære. Så kanskje er det noe eller noen som plager henne, som hun ikke får satt ord på??
Ville snakket med henne, sagt "det virker som om det er noe som plager deg. Jeg vil gjerne hjelpe om du bare vil si det til meg.." Man må selvsagt være tålmodig med små barn og gi dem tid til å tenke og å uttrykke seg. (noen ganger dager..)
Og så tror jeg at jeg ville snakket med bhg..

Ikke bare ditt syn dette, men slik det faktisk er! Barns oppførsel er utrykk for noe, så er det opp til foreldrene hvordan de tolker det, og velger å takle det.

Foreldre med lydige barn får som regel all kreditten for at barnet oppfører seg pent, og får høre at de har gjort en bra jobb. Men de som har et barn som ikke oppfører seg pent, har et vanskelig barn....

Back
Topp