Er det noen som har tips til hvordan man kan nå inn til en trassig toåring? Uansett hva jeg sier eller gjør, så skal hun teste grenser, å ikke høre. Det kan da ikke være så vanskelig å gå på badet, hvis jeg sier "gå på badet"?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har prøvd det sååå mange ganger. Tatt både smokk, kosen hennes, slått av tv og alt, men hun hører ikkeTenk at det handler om å finne sin egen selvstendighet, det handler ikke om å trasse. Hun finner ut hvor grensene går, da må hun prøve å tøye dem. Det er viktig for utviklingen, men barnet er ikke slem for å være slem mot deg. Prøv å forebygge konflikter, ros god oppførsel, og gi klare rammer. Velg en faktisk konsekvens framfor kjeft.
Her får lillemor en advarsel. Har hun smokken kan jeg si at om hun ikke slutter å slå så tar jeg smokken. Slår hun en gang til da så tar jeg den. Da blir det skriking. Da sier jeg bare at hun fikk beskjed om å slutte, men siden hun ikke gjorde det så tok jeg smokken.
Vær konsekvent, ikke la henne få så mange advarsler at det blir vannet ut, og forebygg konflikter. Ikke gå i verbal diskusjon. Og noen barn tester grenser i mye større grad enn andre.Har prøvd det sååå mange ganger. Tatt både smokk, kosen hennes, slått av tv og alt, men hun hører ikke![]()
Det kan jo ha mye å gjøre med at hun har fått en lillesøster, ikke at det nødvendigvis er trass. Gi henne mye tid og kos.Klistremerker har vi ikke prøvd enda.. Kanskje det er lurt å prøve
Men det er kommet ekstra mye trass etter at lillesøster ble født, for 14 dager siden.. Men jeg er tålmodig, forteller henne ting og tar henne med på stell osv, slik at hun ikke skal føle seg utelatt. Hun er kjempeflink <3 men sååå vanskelig å ha med å gjøre iblant.. Hun er ikke sjalu på lillesøster, siden hun får være med på alt.. Men... Nei, jeg veit ikke jeg :-/
Jeg gjør det, hele tiden, føler jeg. Hun sitter mye i fanget, koser på gulvet og leker.. Men det virker ikke nok..Det kan jo ha mye å gjøre med at hun har fått en lillesøster, ikke at det nødvendigvis er trass. Gi henne mye tid og kos.