Trass!!

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Er det noen som har tips til hvordan man kan nå inn til en trassig toåring? Uansett hva jeg sier eller gjør, så skal hun teste grenser, å ikke høre. Det kan da ikke være så vanskelig å gå på badet, hvis jeg sier "gå på badet"?!

Kommandoer funker kanskje ikke alltid best?
Vi har en 2-åring som kan være ganske bestemt til tider, men vi får han som regel med på det vi skal likevel.
Vi prøver så godt vi kan å gjøre det meste lystbetont og trekker frem det positive. "Kom, skal vi gå på badet, så kan vi finne smokken og bamsen etterpå og lese bok i sengen". Om det ikke fungerer kan vi fortsette med "skal vi finne en bok først, hvilken vil du lese i kveld?" og foreslå noe for han.
Til og med 6-åringen responderer dårlig om vi kommanderer han til å gjøre noe...

Jeg prøver det, hele tiden. Sier "kom, bli med på badet så skal mamma synge for deg etterpå". Eller "legg fjernkontrollen på bordet igjen så skal vi se på tv". Men i dag nyttet det ikke, det endte med at hun sklei på gulvet (hadde ullsokker på seg, kombinert med glatt gulv), og slo hodet sitt:-( så jeg sitter her med skikkelig skyldfølelse selv om jeg vet det ikke var min feil. Så jeg aner ikke hvordan jeg skal nå inn til henne, få henne til å høre! Vet derimot at heretter skal hun ha innesko/antisklisokker på seg!!

Har ingen tips, men har ei på snart to som akkurat har oppdaget at hun har egen vilje. Det er en spennende tid, dette! ;) Jeg prøver å ha masse tålmodighet og å godta at det blir litt mye følelser iblant. Selv om jeg ikke husker så langt tilbake som til da jeg var to, så husker jeg hvor vanskelig det var å være liten og ikke få bestemme selv. Foreløpig så funker det fortsatt å distrahere her, men jeg ser at det ikke kommer til å vare evig. :) Lykke til! :)

Nøkkelen her er forberedelse, hvertfall. Å gi beskjed i god tid slik at han (og 6-åringen for den saks skyld) vet hva som skal skje en stund før.
Vi kan også inngå avtaler med dem, som for eksempel at vi kan lese litt ekstra om de er raske til å høre og å bli stelt.
Klistremerker kan også fungere - vi har brukt det periodevis, uten premie på slutten, bare med klistremerkene som motivasjon!

Tenk at det handler om å finne sin egen selvstendighet, det handler ikke om å trasse. Hun finner ut hvor grensene går, da må hun prøve å tøye dem. Det er viktig for utviklingen, men barnet er ikke slem for å være slem mot deg. Prøv å forebygge konflikter, ros god oppførsel, og gi klare rammer. Velg en faktisk konsekvens framfor kjeft.
Her får lillemor en advarsel. Har hun smokken kan jeg si at om hun ikke slutter å slå så tar jeg smokken. Slår hun en gang til da så tar jeg den. Da blir det skriking. Da sier jeg bare at hun fikk beskjed om å slutte, men siden hun ikke gjorde det så tok jeg smokken.

Klistremerker har vi ikke prøvd enda.. Kanskje det er lurt å prøve:-)
Men det er kommet ekstra mye trass etter at lillesøster ble født, for 14 dager siden.. Men jeg er tålmodig, forteller henne ting og tar henne med på stell osv, slik at hun ikke skal føle seg utelatt. Hun er kjempeflink <3 men sååå vanskelig å ha med å gjøre iblant.. Hun er ikke sjalu på lillesøster, siden hun får være med på alt.. Men... Nei, jeg veit ikke jeg :-/

Tenk at det handler om å finne sin egen selvstendighet, det handler ikke om å trasse. Hun finner ut hvor grensene går, da må hun prøve å tøye dem. Det er viktig for utviklingen, men barnet er ikke slem for å være slem mot deg. Prøv å forebygge konflikter, ros god oppførsel, og gi klare rammer. Velg en faktisk konsekvens framfor kjeft.
Her får lillemor en advarsel. Har hun smokken kan jeg si at om hun ikke slutter å slå så tar jeg smokken. Slår hun en gang til da så tar jeg den. Da blir det skriking. Da sier jeg bare at hun fikk beskjed om å slutte, men siden hun ikke gjorde det så tok jeg smokken.
Har prøvd det sååå mange ganger. Tatt både smokk, kosen hennes, slått av tv og alt, men hun hører ikke:(

Vi lirker og lurer og gjør hverdagen til en lek!
Det er utrolig slitsomt, men bedre enn hyling og grining fordi ting blir feil hele tia :o

Om vi skal pusse tenner sier jeg først 'kom så skal vi pusse tenner' og om han ikke vil sier jeg i en hyggelig tone 'jooda det må vi jo' så bærer jeg inn. Om han slår seg vrang og prøver å gå ned fra krakken prøver jeg å totalt overse det han holder på med samtidig som jeg bærer han opp igjen og igjen mens jeg snakker om noe helt annet! Kanskje vi ikke får pusset like bra hver kveld men målet mitt er å lage ei hyggelig stund og at jeg skal 'vinne' og faktisk få inn den tannkosten noen ganger!!

Samme gjelder i alle situasjoner egentlig.. Overser! Også snakke hyggelig om noe annet og fortsette med det jeg har bestemt skal gjøres :)

Far i huset er ikke like flink til å bruke den metoden så han krangler veldig mye mer med sønnen vår enn meg.. Det er tydelig at dette funker på vårt barn!

Om sønnen vår er inn i bobla si og hyyler og skriker prøver vi å si at han kan slutte og heller bli med p noe annet gøy, men ofte må han få skrike seg litt ferdig først!

Har prøvd det sååå mange ganger. Tatt både smokk, kosen hennes, slått av tv og alt, men hun hører ikke:(
Vær konsekvent, ikke la henne få så mange advarsler at det blir vannet ut, og forebygg konflikter. Ikke gå i verbal diskusjon. Og noen barn tester grenser i mye større grad enn andre.
Min lille er temmelig enkel for det meste, men kan være en håndfull i perioder. Da stiger blodtrykket ganske så høyt ja! :-)

Jeg føler jeg har prøvd alt dere sier her, snakke om andre ting, prøve å gjøre ting hyggelig og alt, men det nytter ikke. Kanskje jeg må gå i meg selv og være mer konsekvent på det jeg sier, å ikke la det skli ut.. Har vel en tendens til å smelte litt for mye for denne jenta, og ting hun sier.. Ser på meg med de vakre brune øynene sine og sier: væsesill, mamma?! Da klarer ikke jeg si nei hvertfall :-P

Klistremerker har vi ikke prøvd enda.. Kanskje det er lurt å prøve:)
Men det er kommet ekstra mye trass etter at lillesøster ble født, for 14 dager siden.. Men jeg er tålmodig, forteller henne ting og tar henne med på stell osv, slik at hun ikke skal føle seg utelatt. Hun er kjempeflink <3 men sååå vanskelig å ha med å gjøre iblant.. Hun er ikke sjalu på lillesøster, siden hun får være med på alt.. Men... Nei, jeg veit ikke jeg :-/
Det kan jo ha mye å gjøre med at hun har fått en lillesøster, ikke at det nødvendigvis er trass. Gi henne mye tid og kos.

Har ei på 2 som ikke vil noe av det jeg sier. Jeg sier til henne at "nå skal vi gå på badet og ha på pysj og pusse tenner", hu sier "nei" så jeg sier "du får komme når du vil" også går jeg, etter 20-30 sekunder kommer hu løpende etter :) Dette gjelder til alt hu ikke vil, da bestemmer hun det på en måte selv :)

Det kan jo ha mye å gjøre med at hun har fått en lillesøster, ikke at det nødvendigvis er trass. Gi henne mye tid og kos.
Jeg gjør det, hele tiden, føler jeg. Hun sitter mye i fanget, koser på gulvet og leker.. Men det virker ikke nok..

Min stesøster har samme utfordringen. Toåringen i hus har begynt å klatre overalt, trasse og ikke spise etter lillesøster kom i hus for 3 uker siden.
Har ingen gode råd, men kanskje ta tiden til hjelp. Det er sikkert en stor omveltning i livet hennes og måtte dele mamma med er lite nurk som plutselig kom fra "ingensteds". Venter på trassen selv med ettåringen jeg har her, når lillesøster kommer snart.

Her har måltidene vært et problem lenge før lillesøster kom, hun skal ikke spise, ferdig med det. Krangler ved matbordet hver gang :-(
Ellers setter han seg ned og hyler hvis hun ikke vil høre på meg, seinest nå til morgenstellet. Kjenner jeg blir helt utmatta av det, godt hun skal i barnehagen i dag så jeg får landa litt igjen.. Trått å krangle med henne hver eneste dag:-( blir lei meg og, vil jo ikke ha det sånn..

Jeg begynte tidlig å låne bort barnet
Ikke for Å få fri,men for at barnet skal ha flere å relatere seg til å høre på. Hun har aldri trassa. Hun gjør som hun får beskjed om. Om jeg merker trassen kommer, så tuller jeg det bort med eeen gang. Tull og lek og moro er nøkkelen her.

Jentungen her har vært mye hos besteforeldre og tanter/onkler, så det har ikke noe å si her :-/ prøver å tulle med henne også men hun blir så innmari sinna og ender med å slå/klore! Det ender alltid med krangel :-(

vet ikke om hun reagerer slik siden hun er blitt storesøster? (vi er ikke kommet dit riktig enda.)

vi har brukt timeout konsekvent på vår frøken når hun var i den alderen med stort hell ( nå er hun 5 år).
fikk advarsel først, og så ble det henvist til timeout plassen hvis hun fremdeles ikke hørte etter.
viktig og være konsekvent da og ikke snakke/ kjefte om ungen går derfra. er bare stillt, rolig og bestemt og sette henne tilbake igjen.
var mange ganger frem og tilbake her i starten, men så fant hun ut at hun måtte sitte der til vi kom å sa at det var grei. da var det å sette seg ned og forklare ungen hvorfor hun måtte sitte der og så klem og kos.

Vi har skammekrok vi bruker ofte. Men kanskje jeg bør bli mer konsekvent på akkurat den, er ikke hver gang den blir brukt..

Back
Topp