2725020070603
Glad i forumet
Hjelp! Har ei datter på snart 3 år, som virkelig utfordrer meg om dagen. Hun gjør ALT stikk motsatt av hva hun får beskjed om. Sier jeg "kom så skal vi kle oss/spise/stelle oss osv, så løper hun fra meg og nekter. Når vi har en hyggelig stund med lek og kos, kan hun plutselig slå. Også når jeg skal snakke til henne om ting hun har gjort galt, på en rolig måte, slår hun ofte mens jeg prater. Hun hyler hvis jeg skal gi henne en beskjed, og dunker med glasset i tallerken eller bordplata mens vi spiser, ofte uten grunn. Ser bare ut til at hun vil se åssen vi reagerer. Når hun er mett, kaster hun maten i gulvet, og flere ting har blitt knust. Når jeg sier "slik er ikke lov", rekker jeg ikke å si mer før hun hyler av full hals for å overdøve min stemme. Vi snakker stort sett rolig for forklarende til henne når hun reagerer slik, og har prøvd ulike metoder for å få henne til å stoppe med slik atferd. Vi prøver å fokusere på naturlige konsekvenser, f.eks at hun må på rommet sitt når hun hyler, for på kjøkkenet er det kun lov å prate rolig til hverandre. Problemet er sosiale arrangementer... Hun hyler ved bordet, dunker med skjea på glasset og lager mye støy og uro. Når jeg sier Stopp, eller ber henne legge fra seg skjea, reagerer hun med å dunke enda hardere, eller evt kaste den bortover bordet. Jeg blir jo rasende innvendig, men forsøker å holde meg tydelig, men rolig utad. Men jeg vet ikke lenger hvordan jeg kan stoppe henne. Det er kommet dit at jeg nesten gruer meg til dagene vi har fri sammen, og vil helst ikke ta henne med i selskaper fordi alt er en kamp. Noen som gode råd å komme med?? Jeg føler jeg har forsøkt alt, og ingenting hjelper...