Trang forhud hos smågutter

Bleiemos

Forumet er livet
har en sønn med VELDIG trang forhud, ser ut som om den er limt igjen. Han plages med det av og til, på den måten at det er vondt dersom jeg tar på, og tuppen er helt rød. Det er jo stor sjanse for infeksjoner når det er slik, så jeg følger jo godt med.

Så spørsmålet er; er det noen her med små prinser med samme problemet, som er blitt operert? Hvor gammel var gutten da de opererte, og hvor trangt/hvilke plager hadde han?

ville dratt til legen snart og hørt om å få en henvisning.. er jo et enkelt inngrep og hellere før enn senere når det kommer til slikt (som du selv nevner hygiene og infeksjoner).

xen min fikk tatt bort noe forhud når han var liten.. og min datters fetter fikk også tatt bort noe.. stakkar gutten fikk ikke til å tisse ordentlig, forhuden fungerte som en ballong og så piplet det tiss ut[X(][X(]

Vet at det er flere som har trang forhud som selv klarer å løsne den litt opp når de kommer i en viss alder[;)]

Ja har vært til lege med det før, og hun ba meg følge med og forklarte at det var så trangt at det var liten sjanse for at det ville vide seg ut. Mest sannsynlig ville det bli operasjon rundt førskolealder.  Så skal jeg til helsesøster i morgen også, og har ringt inn for å få en lege til å se på han i samme slengen, så er veldig spent!

Han har heldigvis ikke hatt noen infeksjoner ennå, det "eneste" er dette at jeg ser at han av og til er veldig sår på tuppen. Det er bra igjen dagen etter dersom jeg smører han med sinksalve! Har ikke sett han tisse ennå, for bor i et dåååårlig isolert hus, så her er egentlig litt for kaldt til at jeg vil la han gå uten bleie for lenge, blåser jo pina meg stiv kuling i stua noen ganger..

Håper egentlig han slipper operasjon når han er så liten, hadde håpt vi kunne ha venta til han var så stor at han kunne prate litt mer.. kanskje egoistisk, men jeg hadde følt meg SÅ mye bedre om jeg kunne ha forklart han hva som skulle skje, og ikke bare levere han til en lege som ga han narkose, la han ligge å ha det vondt uten at han skjønner noe som helst![&:] Men selvfølgelig, må man så må man!

ORIGINAL: EricaJenta

Vet at det er flere som har trang forhud som selv klarer å løsne den litt opp når de kommer i en viss alder[;)]

Jepp, men legen her har sagt at det er lite sannsynlig siden det er såpass trangt som det er nå. Og da bør operasjonen skje før han blir så stor at han begynner å få ereksjon, for det vil bli veeeldig vondt for han. Han mente også at det burde skje før han ble så stor at han gjerne ikke turte å si ifra om det.

ORIGINAL: GripDagen

Sambo har opperert to ganger for det. En gang i skolealder og nå får 1 år siden. Er ikke store operasjonen, mer som "snitt snitt", men er jo sårt da. Husker han hadde litt vondt, men går sikkert helt fint.

Ja, de bare snitter opp på tuppen? Eller...?[8|] Det er vel ikke sånn at de skreller hele greia?

Min er 3 og har trang forhud, men er jo vanlig i den alderen (man skal jo ike trekke den tilbake enda)..han blir rød på tuppen, men plages tydligvis ikke med det..var hos barnelege en gang og forhørte meg, og hun sa det var helt vanlig..Jeg pleier uansett å på en måte spyle med pyrisept flasken på, og la det lufttørke innimellom, pleier å hjelpe litt på[:)]

Gutten min har vært plaget med betennelse noen ganger. Men er jo vanlig å ha trang forhud nå de er små. Sånn jeg forsto det på legen min så var det ikke aktuelt med noe operasjon annet enn hvis han var plaget med hyppige betennelser. Han har hatt skikkelig betennelse en gang(det såg helt grusomt ut, måtte på legevakta i hui og hast om kvelden) og andre gangen fikk vi salve før det gikk for langt. Pleier å være litt rød frempå tuppen men det går som regel fort over. Fikk klorafeminikol salve til han.

Takker for svar!

Ja vet det er veldig vanlig når de er små, men her har til og med legen sagt at den er altfor trang, og at det nok går mot operasjon..[&o] Bare håper vi kan slippe det i et par år til..! men "godt" å høre at det er vanlig at de er røde og såre når forhuden er trang, de verste betennelsene har han heldigvis og bank i bordet ikke hatt ennå!!

ORIGINAL: Bleiemos

Takker for svar!

Ja vet det er veldig vanlig når de er små, men her har til og med legen sagt at den er altfor trang, og at det nok går mot operasjon..[&o] Bare håper vi kan slippe det i et par år til..! men "godt" å høre at det er vanlig at de er røde og såre når forhuden er trang, de verste betennelsene har han heldigvis og bank i bordet ikke hatt ennå!!

Men jeg mener å ha lest at forhuden ikke slipper taket fra hodet før 2-3 års alderen og noen ganger senere enn det òg. Og at når guttene driver og drar og leker med den så hjelper det med å vide ut litt... Så jeg skjønner ikke helt at han kan si at den er altfor trang nå alt... Jeg kan se om jeg finner igjen det hvis du vil...

Og takk for pyrisept tipset forresten -  det skal prøves![:)]

Ja prøv det, det anbefaler jeg virkelig[:)] og ev forsiiiiktig, trekke øøørlittegranne tilbake forhuden (hvis det er mulig) å få litt pyrisept til der på "innsiden" hvis du skjønner

ORIGINAL: Lasog

Takker for svar!

Men jeg mener å ha lest at forhuden ikke slipper taket fra hodet før 2-3 års alderen og noen ganger senere enn det òg. Og at når guttene driver og drar og leker med den så hjelper det med å vide ut litt... Så jeg skjønner ikke helt at han kan si at den er altfor trang nå alt... Jeg kan se om jeg finner igjen det hvis du vil...

Ja gjør det!:) Jeg vet ikke mer enn hva legene har sagt altså, så tar imot all info jeg!

ORIGINAL: hønepønemor

Ja prøv det, det anbefaler jeg virkelig[:)] og ev forsiiiiktig, trekke øøørlittegranne tilbake forhuden (hvis det er mulig) å få litt pyrisept til der på "innsiden" hvis du skjønner

Det skal jeg!:) Er ikke mulig å få noe på innsiden, ser rett og slett ut som om det er limt fast..[&:]

ORIGINAL: hønepønemor

Det skal jeg!:) Er ikke mulig å få noe på innsiden, ser rett og slett ut som om det er limt fast..[&:]

Hmm, blir den som en litt oppblåst ballong når han skal tisse?  Dette er værtfall et godt tegn på at det er for trangt og noe kan gjøres en veninne av meg sin sønn fikk liksom den litt oppblåst når han tisset, men jeg kan høre med henne, mener hun ville ha denne operasjonen utført på eget initiativ, for de er jo tross alt enda små, og de kan det kan jo utvikle seg til å bli bedre, men får han betennelser og sånn, så ville jeg vurdert en operasjon..veninnen min syns det virker mer hygienisk nå etter de utførte den, og det ble mye bedre for han.

ORIGINAL: Lasog

Takker for svar!

Ja gjør det!:) Jeg vet ikke mer enn hva legene har sagt altså, så tar imot all info jeg!

Her er en artikkel jeg har lest om det: http://www.lommelegen.no/320883/trang-forhud-hos-gutter-og-menn

Bs blir som en liten ballong når han tisser. Virker ikke som han plages av det. Legen sa heller ikke noe da vi var på 2 årskontroll.
Kanskje jeg bør sjekke det opp nøyere?

Edit:
Leste i linken nå at det er helt normalt.[;)]

Back
Topp