Trandate og albyl-E

Jeg har gått på trandate siden jeg fant ut jeg var gravid pga høyt blodtrykk fra før.. måtte kutte ut den medisinen jeg vanligvis bruker med en gang. Har funket fint for meg :)

Jeg må antakeligvis starte på bt-medisiner denne gangen. Bt mitt er fortsatt normalt, men i grenseland.... skal til jm på tirsdag så da får vi se.
Men hadde du sv.forgiftning forrige gang siden du tar Albyle-e? Jeg vet at det blir brukt som forebyggende.

Jeg må antakeligvis starte på bt-medisiner denne gangen. Bt mitt er fortsatt normalt, men i grenseland.... skal til jm på tirsdag så da får vi se.
Men hadde du sv.forgiftning forrige gang siden du tar Albyle-e? Jeg vet at det blir brukt som forebyggende.

Ja, hadde det med begge gutta. Blodtrykket har vært ganske fint på meg også, men hadde høyt nå da jeg var på sykehuset, de mente jeg måtte starte opp på trandate og albyl-E
Har brukt trandate før, men det var utenom sv.skap, leste på vedlegg og kjenner jeg blir litt urolig av å lese at det ikke er så bra for baby, alle legene har jo sagt det ikke er noen fare..

Blir forvirret av forskjellige meninger fra legene..

Venninna mi utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning like etter uke 20 og barnet ble tatt med ks etter 5 uker fordi det stod om liv. Men hun fikk albyl-e som forebyggende i neste sv.skap og da fødte hun til termin. Jeg fikk beskjed av jm at Trandane var helt ufarlig for barnet. Jeg velger å stole på det og håper nesten at jeg blir satt på medisiner fordi det var et mareritt forrige gang da jeg måtte til sykehuset 2 ganger i uka for omfattende undersøkelser (og ble røska oppi der hver gang for å sette i gang fødselen). I tillegg måtte jeg til legen de andre dagene i uka for å sjekke bt.

Trandate er blodtrykkssenkende medisin,
Albyl-E er blodfortynnende medisin.

Trandate er en av få (og første valget) blodtrykkssenkende som brukes til gravide.

Har selv gått på albyl-e i andre svangerskap, og trandate+ albyl-e i tredje svangerskap. Går på begge to dette svangerskapet også. Albyl-E som forebyggende for svangerskapsforigiftning, da jeg hadde det med første. Og trandate fordi jeg har høyt blodtrykk. Gått på det fra uke 7 ca med begge de to siste. Dosering er varierende, for vi har ikke helt greid å stabilisere blodtrykket - det er mye opp og ned. Gikk en stund på 200x2 (altså 200 mg morgen og kveld) - men ble da veldig svimmel, og lavt BT - noe som heller ikke er bra når kroppen og livmor er vant med et høyere trykk. Akkurat nå er vi nede på 100x1 - så tar det kun om morgenen nå. BT Bør være under 150/100 - men også bør undertrykket være over 80.

Trandate er blodtrykkssenkende medisin,
Albyl-E er blodfortynnende medisin.

Trandate er en av få (og første valget) blodtrykkssenkende som brukes til gravide.

Har selv gått på albyl-e i andre svangerskap, og trandate+ albyl-e i tredje svangerskap. Går på begge to dette svangerskapet også. Albyl-E som forebyggende for svangerskapsforigiftning, da jeg hadde det med første. Og trandate fordi jeg har høyt blodtrykk. Gått på det fra uke 7 ca med begge de to siste. Dosering er varierende, for vi har ikke helt greid å stabilisere blodtrykket - det er mye opp og ned. Gikk en stund på 200x2 (altså 200 mg morgen og kveld) - men ble da veldig svimmel, og lavt BT - noe som heller ikke er bra når kroppen og livmor er vant med et høyere trykk. Akkurat nå er vi nede på 100x1 - så tar det kun om morgenen nå. BT Bør være under 150/100 - men også bør undertrykket være over 80.

Men hvor høyt måtte bt ditt bli før du ble medisinert?

Men hvor høyt måtte bt ditt bli før du ble medisinert?

Mitt var så høyt fra start at det var ikke noe spørsmål.. men snakket med gynekologen sist kontroll der, og han sa at bt må være under 150 i overtrykk og ikke over 100 i undertrykk. Det må heller ikke bli for lavt, ettersom kroppen og livmora er vant med høyer trykk, så undertrykket må ligge mellom 80-100. Helst ikke under 80.

Trykket mitt lå på over 160/100 på første kontroll. Har kjent høyr blodtrykk ved svangerskap (er mitt fjerde nå).

Back
Topp