Tran?

Bubblegirl

Flørter med forumet
Hvordan er det med tran i disse dager, hva er anbefalingene?

Vi har gitt D-vitamin til vår 13mnd og vi fikk beskjed om at dette var de nye anbefalingene fremfor å gi tran som jeg selv fikk da jeg vokste opp.

Vi har gitt D-vitamin til vår 13mnd og vi fikk beskjed om at dette var de nye anbefalingene fremfor å gi tran som jeg selv fikk da jeg vokste opp.
D-vitamin fra baby er 1 uke gammel, så lenge barnet ikke får morsmelkerstatning (da etter covid ble det tilsatt d-vitamin i MME)

Tran er anbefalt fra barnet er 1 år.

Har diskutert dette litt her og der de siste dagene og jeg er litt overrasket over hvor delte meningene er
Mange sier at tran er "utgått" så sant barnet spiser sunt og variert. Andre henger fast i den verdenen jeg selv vokste opp i på 90-90 tallet og er knallharde på at "tran må man ha".
Vi lager all mat fra scratch, frukt til frokost, kjøtt og grønnsaker til middag og jenta vår har fremdeles ikke smakt på et "glass eller pose" kjøpt på rema1000.

Var på rutinesjekk hos helsestasjon igår og helsesøster var overraskende diffus i svaret hun ga om saken.

I barselgruppa til kona mi er det bare halvparten som bruker tran etter et år

Det er jo mye fordeler med tran, men diskusjonen om miljøgifter har gjort den mindre populær, tror jeg. Hjemme tar vi tran alle sammen, så det er naturlig for barna å ta tran sammen med oss. Men jeg ville gitt D-vitamin tilskudd til barna mine hvis de ikke hadde fått tran. Særlig i vinterhalvåret.

Det er jo mye fordeler med tran, men diskusjonen om miljøgifter har gjort den mindre populær, tror jeg. Hjemme tar vi tran alle sammen, så det er naturlig for barna å ta tran sammen med oss. Men jeg ville gitt D-vitamin tilskudd til barna mine hvis de ikke hadde fått tran. Særlig i vinterhalvåret.
Tran er renset for miljøgifter. Se rapporter på Mattilsynet sin side for ekstakt innhold i ulike typer tran.

Vi bytta til Havfruen tran i fjor, og ungene gleder seg til å ta den, i motsetning til Møllers tran som smaker høgg.. Sunnere, og verdt pengene! Kjøper på helsekost, eller på nett. Tar den i vinterhalvåret et par dager i uka, og spiser fisk minst 2-3 dager i uka i tillegg (makrell i tomat går det mye av). Det beste er jo å få i seg mest mulig av både vitamin d og omega 3 fra mat :)

Har diskutert dette litt her og der de siste dagene og jeg er litt overrasket over hvor delte meningene er
Mange sier at tran er "utgått" så sant barnet spiser sunt og variert. Andre henger fast i den verdenen jeg selv vokste opp i på 90-90 tallet og er knallharde på at "tran må man ha".
Vi lager all mat fra scratch, frukt til frokost, kjøtt og grønnsaker til middag og jenta vår har fremdeles ikke smakt på et "glass eller pose" kjøpt på rema1000.

Var på rutinesjekk hos helsestasjon igår og helsesøster var overraskende diffus i svaret hun ga om saken.

I barselgruppa til kona mi er det bare halvparten som bruker tran etter et år
Om man ikke spiser feit fisk nesten hver dag så bør man ta tilskudd av omega-3 og vitamin D. Noen klarer jo det via kosten, men tror det er få det er snakk om. EPA og DHA er veldig viktig for utvikling av hjernen, og er korrelert med bl.a. IQ.

Møllers har en tran som heter "min første tran" eller lignende, som selvfølgelig er dyrere enn alle de andre tranene. Er det noen grunn til ikke å gi barnet 1-2 år vanlig tran som vi voksne også tar?

Møllers har en tran som heter "min første tran" eller lignende, som selvfølgelig er dyrere enn alle de andre tranene. Er det noen grunn til ikke å gi barnet 1-2 år vanlig tran som vi voksne også tar?
Jeg kan ikke så mye om tran, men ifølge norske kostholdsråd så kan barn etter 1 år spise og drikke alle de samme tingene som vi voksne kan. Dette gjelder mat, men doseringen av ting som D-vitamin og andre vitaminer må selvfølgelig være riktig etter alder/vekt.

Kanskje den andre tranen er bedre på smak?

Tok tran (ikkje Møllers, men Rosita eller havfruenes tran) heile graviditeten og forsatte under ammingen. Og no tar barnet mitt også tran og ho elsker det. Tran er jo ikkje kun d vitamin men det er ein god balanse på a og d vitamin og omega 3. Alle er viktig for barnets hjerne utvikling og generelle helse og utvikling

Back
Topp