Tran.

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Gir dere tran, og hvor mye? Gulper den lille mye etterpå

Ettersom vesla er prematur begynte vi tidlig med tran. Et eget regime hvor vi skulle øke opp til 5ml innen 3-4mnd alder.

Vi gir apotekets tran sammen med morsmelk på flaske. Hun får også jern og multivitaminer samtidig også dette grunnet prematurt. Men synes alltid hun gulper etter dette måltidet.
 
Vurdert ja, men fått beskjed at siden hun tar tran uten særlig problem burde vi fortsette med det
 
Gir tran på stellebordet før hun får pupp :) da legger hvertfall tranen seg "nederst" :)
 
Gir tran på stellebordet før hun får pupp :) da legger hvertfall tranen seg "nederst" :)
Fikk streng beskjed om å ikke gi tran alene da hun pga sin prematuritet lett kan slutte å puste pga stygg smak i munn.
 
Jeg gir tran av og til. Skulle jo gitt hver dag, men glemmer det dessverre av og til. Bruker tran-sprøyte, easy-tran eller hva det heter, og så rett på puppen etterpå. Fungerer veldig fint - ikke noe søl eller gulping. :)
 
Ah, jeg forstår :) Her ble vi anbefalt d-dråper fra NFI. Håper hun slutter å eventuelt gulpe det opp [emoji173]
Nesten så jeg vurderer det. Skal yil hs imorgen, tenkte snakke med henne om det da.
 
Gir tran på stellebordet under kveldsstellet[emoji4] gir det når han ligger i bare bleien for å slippe å få tran på klærne. Han får 2ml nå, skal øke til 5 ved 6mnd alder. Bruker easy tran sprøyte og han tar det uten søl og med et smil [emoji4]
 
Vi gir D-dråper som vi fikk gratis av helsesøster. Hun gulper såpass mye at tran var uaktuelt.
 
Gir også d-vitamindråper, og tar tran selv som hs anbefalte. Han gulper for mye for at jeg tør å ta tran foreløpig.
 
Vi gir d-vitamindråper. Forsøkte med tran også, men da brekte hun seg bare.
 
Gir også d-vitamindråper, og tar tran selv som hs anbefalte. Han gulper for mye for at jeg tør å ta tran foreløpig.
Tar du tran selv? Anbefalt? På hvilken måte?
Vet jo generelt at tran er bra, men var det noe spesielt nå som du ammer?
 
Mener at omega 3 nivået øker i brystmelka? Tror jeg leste det en plass.
Så hvis mor tar tran så holder det å bare gi vit d dråper til baby og den vil likevel få i seg omega 3? Gjelder dette for å slippe å gi tran til de små eller er dette ment som i tillegg til?

Blir mange spørsmål, men vil liksom det beste fpr den lille.
 
Tar du tran selv? Anbefalt? På hvilken måte?
Vet jo generelt at tran er bra, men var det noe spesielt nå som du ammer?

Ja, hun anbefalte at jeg tok tran mens jeg ammet om han bare fik d-vitamin tilskudd. Spedbarn som fullammes får jo all næring fra morsmelken, så det er viktig at man får i seg anbefalte mengder av de forskjellige vitaminene og næringsstoffene. Omega-3 må tilføres via kosten, og dersom men ikke spiser mye fet fisk feks. anbefalles det å ta tilskudd. Dersom barnet får d-vitamindråper istedenfor tran er det lurt å få i seg nok omega-3 fordi det går over i morsmelk og man tilfører på den måten barnet nok omega-3.
 
Back
Topp