Tran

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Det anbefales jo å gi tran fra 4 ukers alder. Vi har ikke begynt med det enda, men tenker at det nok er lurt.

Gir dere tran til bebisen? Hvordan/når?

Vi gir med 5 ml sprøyte, veldig greit, blir lite søl. Fås kjøpt på apoteket, koster bare noen kroner. 2 ml hver dag ifølge skriv vi fikk fra sykehuset. Vi må også gi vitaminer og jern siden hun var under 2500 g ved fødsel.

Jeg har gitt sånne D-vitamin dråper til de andre, kommer til å gi det denne gangen også, ikke noe lukt og veldig enkelt å gi. :-)

Gir D-vitamindråper. Veldig greit, bare å dryppe i munnen.

Kanskje vi skal vurdere de dråpene da.
Har ingen erfaring med tran, fikk ikke det som barn selv.

Sylvanas skrev:
Kanskje vi skal vurdere de dråpene da.
Har ingen erfaring med tran, fikk ikke det som barn selv.

har ikke noe god erfaring med tran selv:P pappa lurte meg en gang: pleide å få sanasol hver kveld - noe som er godt, men en kveld var det tran der, uten at han sa noe... dumt at mine foreldre hadde skinsofa... for tranen ble ikke i munnen min - æsj!!

muffinsdronningen skrev:
Gir D-vitamindråper. Veldig greit, bare å dryppe i munnen.

Gir tran som med de to andre. Starter med å ta bare litt tran på fingeren min slik at de får smaken, deretter sprøyte. Synes det er greit å gi tran fremfor d-dråper, da barnet venner seg til transmaken. 8 åringen min tar fortsatt tran uten å grine på nesen!:-) Jeg gir det på kvelden.

hmm trodde det var ved 6 uker man skulle starte jeg, jaja skal starte nå.. Begynte med tran på eldste snuppa og men hun gulpet så mye så gikk over til d- dråper, for luktet gammel tran av alle klær og gulpekluter så mannen ble dårlig.. Men begynte å gi henne det igjen når hun var 1 år eller noe go hun elsket det.. Tran inneholder jo mer enn bare d-dråpene så er jo best.
Natalie gulper nesten aldri så satser på at det går greit med tran her.

Her forsøker vi å holde oss til tranen, godt at de får i seg de sunne omega3fettsyrene, det er det ikke i d-dråpene. Forrige gang måtte vi bare gi opp pga gulp. Lillesnupp her har noen dager hun gulper mer enn andre, da gir jeg dråpene.
Forsøker å gi henne tranen like før hun skal sovne, da gulper hun vanligvis ikke. Vi har kjøpt easytran sprøytene på apoteket, disse er super gode og får de godt inn i gommen slik at hun ikke brekker seg.

Var på kontroll på helsestasjonen i dag og fikk en flaske tran der, så da ble det tran da. Fikk beskjed om å gi med skje, så det gjorde vi i kveld. Tror nok at det kan være bedre å prøve slike sprøyter. Reaksjonen fra lillemor var ganske klar; Ikke godt!

Gir tran på sprøyte vi også.

Jeg gir henne en sprut tran,så får hun litt flaske,så litt tran igjen,slik hun ikke får alt på en gang,for jeg ser om jeg gjør det,så kommer det en del opp igjen,og de flekkene på klærne går ikke av igjen.

har alltid klut under,men er alltid en dråpe som sniker seg forbi.

Vi var på 6-ukers kontroll i går og da fikk vi både sprøyter og en flaske tran. Vi fikk beskjed om å gi bare en liten dråpe i starten og så øke etter hvert som han blir større. Barn skal ha 5 ml, men spedbarn trenger bare en dæsj sa helsesøstra. Så anbefalte hun å gi tran om morgenen slik at det legger seg i bunnen på magen som hun sa. I tillegg tar jeg tran og fullammer, så jeg tror nok han får D-vitaminene sine :)

Back
Topp