Trafikalt grunnkurs(førstehjelp)...noen som vet?

Lillemillle

Blir kjent med forumet
Jeg holder på med trafikalt grunnkurs nå, og er ferdig med tre kvelder. Har mørkekjøring og førstehjelp igjen. Men så er saken slik at jeg tok førstehjelpskurs gjennom skolen min, for jeg gikk helse og sosial. Spurte  kjørelæreren en gang jeg var der om jeg slapp å ta førstehjelp da, og han sa at vist jeg hadde bevis slapp jeg kanskje.

Idag lette jeg litt rundt om på nettet og fann dette på trafikkskolene.no :
Sp: Jeg har/kan førstehjelp fra før. Kan jeg da slippe GK førstehjelp?
Sv: Nei. Som hovedregel slipper du ikke unna førstehjelp i forbindelse med grunnkurset selv om du har kurs fra før. Grunnen er at førstehjelp i forbindelse med GK er rettet spesielt inn mot opptreden ved trafikkskader ol. Dersom du kan dokumentere utdanning innen akkurat dette området kan du søke Statens Vegvesen om dispensasjon.

Tror dere jeg slipper da, i og med at jeg har gått på helse og sosial og har tatt førstehjelpskurs før? Jeg får tilsendt en bekreftelse fra skolen min at jeg har tatt kurset i posten de neste dagene som jeg tenkte jeg skulle sende til kjørelæreren min.

Håper det går, for eg så vanskelig å reise bort fra lisjen siden han ikke vil ha morsmelkerstattning, og når jeg pumper meg får jeg ca bare 10 ml.

Det er jo bare å få dokumentene fra lærern din da..? Så kan du jo prøve.. Men hva slags førstehjelp hadde dere?? Hadde dere om blandt annet trafikkulykker også? Da vi hadde førstehjelp på høyskolen, så hadde vi egne øvingsposter for hvis man kom til ett ulykkessted, hvor en eller 2 biler var involvert... Men det skader jo ikke å prøve..:)Værste er at du får et nei, du må desverre ta det allikevel? :)

jeg har tatt førstehjelpskurs påde på jobb og vgs, men jeg måtte alikevell ha det på trafikkskolen.

grunnen for at man skal ha det på trafikalt grunnkurs er fordi det handler om førstehjelp og bil !

jeg hadde førstehjelpskurs på jobb uken før men måtte alikvel ta igjen..

Hmm...må nok kanskje forberede meg på å ta det igjen da. Selv om vi lærte om førstehjelp i trafikken også.

Grunnen til at jeg kom på det var fordi noen andre som tok grunnkurset sammen med meg, slapp å ta det på grunn av at de skulle ta førstehjelpskurs på et skoleball litt senere.

Men jeg prøver meg uansett, få bevis i posten om noen dager som jeg sender til kjørelæreren, så får jeg bare vente å se :)

ja prøv :) e jo 5 år si eg tok lappen å mye forandre seg på dn tia:)

Du må ta trafikalt grunnkurs, du slipper det KUN hvis du har tatt det i opplæring med moped...
Slik var det da jeg jobbet på kjøreskolen for 6 år siden... [:)]

ORIGINAL: jk81

Du må ta trafikalt grunnkurs, du slipper det KUN hvis du har tatt det i opplæring med moped...

Ja det skal eg, var berre snakk om den førstehjelp delen :)

ORIGINAL: mamma1993

ORIGINAL: jk81

Ja det skal eg, var berre snakk om den førstehjelp delen :)

He he, beklager, mente førstehjelp kurset [:D] Det hadde du sluppet hvis du hadde tatt det i forbindelse med mopedlappen [:)]

Jeg er hjelpepleier og jeg slapp å være med på den biten når jeg tok lappen lånte bare den dvden som dei såg så var det vist godt nok sa han til meg..[&:][8D] Men vet ikke, kan variere fra plass til plass??

Personlig får jeg aldri nok førstehjelpskurs, hver eneste repetisjon og oppfriskning er gull synes jeg, så hvis det ikke er veldig problematisk å få det til, ville jeg gjort det likevel[:)]

for at da skal væra godtkjent må du ha tatt 1.hjelp kurs max ett år før. da e bare gyldig i ett år om gangen :-) eg er babysvømming instruktør og me må ta da kvart år pga at da e alltid nåke som forandre seg litt[:)] eg e gla eg får da kvart år så viss du får da gjennom kurset hadde eg tatt imot da uansett[:)]

Back
Topp