Tradisjonelle vs utradisjonelle navn.

mamma_t_2

Blir kjent med forumet
Jeg leser og hører veldig ofte at kommende foreldre er redde for å velge navn som er tradisjonelle og mye brukt. Jeg lurer på hvorfor..
Er ikke det viktigste at barnet får utdelt et navn som det vil kle som nyfødt, barn, ungdom og voksen, og som det kan forme sin identitet rundt uten at det binder en for mye opp, viss dere forstår hva jeg mener? Må ærlig si at mange av dagens nye navn, er navn som er søte og annerledes når en er, la oss si 3 år, er kanskje ikke fullt så stilig når en er voksen og jobbsøkende.. Selvfølgelig er det viktig at en som forelder velger et navn en liker, men skal dette gå på bekostning av barnet?
Idag kan man etter loven velge å kalle barnet sitt utradisjonelle og til dels "rare" navn, men betyr det at det er nødvendig? Hovedrolle-innhaveren i "my name is Earl" har i virkeligheten en sønn som heter Inspector Pilot... Ville noen av dere vært den lille gutten, mannen? Syns det begynner og ta litt av jeg, og det gjelder her i Norge også.

Hva mener dere?

Mvh. Hanne

hmm, jeg har den meningen at jeg synes det er fint/ungen mest sannsynlig/og faren..så driter jeg i hva andre mener enten det er tradisjonelt eller ikke...ikke så traadisjonelt navnet på min lille jente da, men sååå glad jeg fant ut det..[:)]

Jeg mener selvfølgelig også at folk må få kalle barna sine akkurat hva som passer dem. Men hvorfor denne fokuseringen på utradisjonelle og "ubrukte" navn, er det jeg lurer på. Synes det er spennende å høre:

Hvorfor velger folk de navnene de velger?
Det ligger mer til et navn som regel enn at det klinger fint. En har assosiasjoner til navn, minner, forventninger til navn, og jeg lurer på hva folk tenkte da de fant navnet til sitt barn. Er det sånn at folk ikke bryr seg om hva andre mener om barnets navn? Det tror jeg ikke. Jeg tror at hadde noen sagt til meg at min sønn hadde ett stygt navn, eller at det ikke kledde han, ville jeg på en eller annen måte følt det som en kritikk på min sønns vegne. Dette da selvfølgelig viss det var noen av betydning i mitt liv som sa det.

Jeg har egentlig alltid være opptatt av navn og tenkt at barnet mitt skal få et nyyydelig navn! Har også sagt at jeg ikke har lyst på et topp ti navn. Vel, nå er navnet til prinsessen valgt, og tilfeldigvis er det en kombinasjon av to veldig vanlige navn, og det første er faktisk på topp 10. Var ikke planen, men det viktigste er jo at man finner et navn som kjennes riktig og som man tror barnet vil passe å hete.

jeg er enig med at jeg er ikkje interresert i at ungen min skal hete det samme som 5-6 andre i samme klasse heter,, vi hadde tenkt på markus,,,,, men alle her heter jo det,,,, det er vanvittig fint,,, men vil ikkje han skal være en av de alle som heter det,    jeg elsker utradisjonelle navn......

Har dere hørt guttenavnet Tamlin???? meget bra

Enig med hun som startet tråden her at det kan se ut til at folk blir mer opptatt av at navnet er "sjeldent" og anderledes, enn at det virkelig er et navn som kan kle en voksen person - og ikke bare en baby.
Men, selvsagt må alle få velge sitt favoritt-navn og gi det til barnet sitt, og det er klart at man ved å holde seg unna 10 på top navnene slipper at barnet blir Emma nr 3 i klassen..
MEN: Det er jo nesten bare lumpent mot barnet å komme med egne varianter og skrivemåter på navn - slik at barnet resten av livet må stave det for folk - og regne med å få det skrevet feil i ett sett...

Utover det synes jeg at man fremfor å "finne opp" navn og skrivemåter, kan sjekke f.eks svenske navnestatistikken www.scb.se og finne navn som er helt vanelige i Sverige, men kanskje nye og spennede i Norge [;)]

Hei[;)]

Navnet vi finner fint, kan være stygt for andre, så hvilke navn som velges må hver enkelt selv finne passende synes jeg.

Back
Topp