Trøste «risting»

E

Eline2020

Guest
Kanskje et teit spørsmål, men er våken fjerde natt på rad med hylskrikende baby. I natt stod jeg og liksom «rista» litt mens jeg hadde hun over skulderen min i håp om å få henne til å roe seg. Uten hell.

Etterpå slo det meg at jeg kanskje ikke må «riste» trøste sånn. Ble livredd. Kan jeg ha skadet henne..? Var bare sånn inntil meg teksting risting, men var kanskje litt mye og voldsomt. Da jeg prøvde å overdøve hennes hylskrik på en måte. Hva tenker dere? Etter fire døgn våken tenker ikke jeg klart lenger hvertfall :shy:
 
Kanskje et teit spørsmål, men er våken fjerde natt på rad med hylskrikende baby. I natt stod jeg og liksom «rista» litt mens jeg hadde hun over skulderen min i håp om å få henne til å roe seg. Uten hell.

Etterpå slo det meg at jeg kanskje ikke må «riste» trøste sånn. Ble livredd. Kan jeg ha skadet henne..? Var bare sånn inntil meg teksting risting, men var kanskje litt mye og voldsomt. Da jeg prøvde å overdøve hennes hylskrik på en måte. Hva tenker dere? Etter fire døgn våken tenker ikke jeg klart lenger hvertfall :shy:
Sniker. Min baby er 5mnd nå.

Det går nok bra. Men ikke fortsett med kraftig risting, det er nok mer noe som roer deg ned, enn babyen. Jeg tok meg selv i å begynne med det jeg også, men byttet det ut med nynning. Det blir sånn når man er stressa, sliten, og ikke orker mer. Da begynner man å gjøre ting som ikke egentlig har noe for seg, men man er desperat. Jeg begynte med å nynne på en repetitiv vise, kanskje mest for å roe meg selv. Og nynning skader jo ikke baby, tenker jeg, selv om jeg aldri har merket at det hjelper. Men det hjelper for min egen del, så jeg «overdøver» skriking og klaging og kan fokusere tankene.

Hold ut! Alt blir bedre. Det har de på helsestasjonen lovet. Men ta gjerne kontakt med helsestasjonen for hjelp, tips og råd. Noen ganger er det ikke noe vi kan gjøre annet enn å trøste og stå ved baby gjennom det som plager den. Men helsestasjonen kan ha gode råd for hva som kan hjelpe deg som mor gjennom disse harde tidene. Prøv å ikke kun tenke på hvordan du kan få baby til å slutte å gråte, men også tenke på hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv når du står i det. Noen som kan avlaste så du får sove? Hva med barnefar, la han ta baby annenhver natt/halve natta?

For meg hjelper det også stort å dele inn dagen i bolker med klare mål. F.eks. morgen: stå opp med baby, bleieskift, legge baby på gulvet og stelle meg selv. Det var bolke nr 1. Bolke nr 2: kjøkkenet. Baby i stolen sin. Lage kaffe og hente d-vitaminer. Gi baby d-vitamin mens jeg drikker to slurker kaffe. Bolke 3: baby i babygym. Prøve å lage meg frokost. Har smoothie og yoghurt i reserve dersom baby ikke tillater spising (søren meg ikke lett å få spist!). Spise frokost mens jeg underholder baby i babygym. Bolke 3: se om baby vil spise litt, og så kanskje ny bleie og sove. Bolke 4: ny bleie, magetrening, babygym/bæresele. Og på dette tidspunktet har kanskje mannen kommet hjem fra jobb og kan avlaste. Prøv da å forlate huset eller sett deg med støydempende øretelefoner eller sove.

Andre mål som hjelper utenom bolkene er om man skal ut i ærender. Til helsestasjon for eksempel. Eller prøve på trilletur. Sett deg noen mål, og jobb deg mot de. F.eks. trilletur: mating, ny bleie, rett antrekk i forhold til temperatur, klargjort barnevogn, komme seg ut i gangen, få baby ned i vogna, komme seg ut døra. En ting av gangen. Trille litt. Hyler baby fortsatt, så er det lov å snu og gå inn igjen etter kun fem minutter. Noen ganger har jeg måttet snu i gangen og gå inn igjen (baby hatet vogna en periode).

Å dele ting inn trinnvis eller dele dagen i bolker hjelper meg når jeg er trøtt og baby krever mye. Da kan jeg liksom bare følge et skjema og ikke tenke så mye. Og bolkene er varierte nok til at det i løpet av dagen kommer et eller annet som baby kanskje er fornøyd med. Eller kanskje ikke, men da har man ihvertfall prøvd.
 
Skadelig risting er rimelig voldsom risting. Lett vibrerende risting har ofte en beroligende effekt. Om du holdt babyen inntil deg og ristet tror jeg det er usannsynlig at du har ristet for hardt.

Det høres ut som du bør be om litt hjelp og avlastning. Søvn er så viktig. Jeg måtte oppsøke hjelp for en av mine 4 fordi jeg ikke fikk i nærheten av nok søvn. Det er stor forskjell på hvor krevende babyer er. Å trenge hjelp er ikke et nederlag.
 
Mest sannsynlig har det gått bra, det er bevegelsen nakken får av å slenge frem og tilbake ved voldsom risting som er virkelig farlig.

Stor klem til deg, det er utrolig tøft å ikke få sove :Heartred
 
Det har nok mest sannsynlig gått helt fint, men jeg fikk råd fra psykologen til helsestasjon om heller å vugge eller gynge nettopp fordi man når man begynner å bli desperat kan gjøre "enda mer" enn man hadde tenkt. Hvis man i utgangspunktet rister da man plutselig riste for mye, hvis du driver med knebøy vil knebøyene bare bli dypere om du skjønner.
Det er som de over sier at nakken må få voldsom sleng for at det skal være farlig.

Håper babyen blir litt mer tilfreds snart. Hvis du er i amme oppstart kan det hende dne bare er sulten. Etter en lang og tung fødsel emd påfølgende lite søvn brukte kroppen min laang tid på å få igang melkeproduksjonen og i takt med dette krever ofte babyene mer mat enn hvertfall jeg hadde. Her ble det derfor litt mme i tillegg til iherdig pumping, men søvn var også nøkkelen. Om du fortsatt er på barsel så snakke med dem, de kan ha babyen noen timer på natt og gi mme når den blir sulten også får du sove
Søvn er viktig for å få melka igang. Jeg gjorde det etter 3 døgn uten ett minutts søvn, sov 5 timer i strekk og dagen etter var det smått begynt å komme melk. 2 dager etter kunne jeg fullamme.

Lykke til ❤️
 
Back
Topp