Trøske

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har peiling? Ser ut som gutten min har fått trøske, men han virker ikke plaget med det.
Samtidig nå siste dagene har jeg hatt litt sånn strålende smerte i brystene, både under amming og ellers, men har ingen synlige tegn til sopp på.
Kan dette komme som eneste symptom hos meg, eller er det noe annet? Bør jeg behandle?

Legen visste ikke om at trøske kan smitte over til meg, så lite hjelp å få der annet enn at han skrev ut en mikstur til mini og sa jeg kunne se det an et par dager til [emoji14]

Har vært til hs idag og fikk beskjed om å få meg legetime da vi tenker det muligens er trøske her også. Småen har ingen symptomer, mens jeg har en del plager.
Var på apoteket for å høre om de hadde noen råd, og fikk beskjed om at de kun har reseptbelagte legemidler mot trøske.. hs virket veldig sikker på at det finnes en krem man kan bruke på brystvortene, men fant den ikke der jeg var.
Står en del på ammehjelpen sine sider, blant annet at hvis man har pumpet melk i frysen bør det brukes før man er ferdig behandlet for å unngå ny smitte.

Har vært til hs idag og fikk beskjed om å få meg legetime da vi tenker det muligens er trøske her også. Småen har ingen symptomer, mens jeg har en del plager.
Var på apoteket for å høre om de hadde noen råd, og fikk beskjed om at de kun har reseptbelagte legemidler mot trøske.. hs virket veldig sikker på at det finnes en krem man kan bruke på brystvortene, men fant den ikke der jeg var.
Står en del på ammehjelpen sine sider, blant annet at hvis man har pumpet melk i frysen bør det brukes før man er ferdig behandlet for å unngå ny smitte.
Har lest på ammehjelpen ja, og derfor jeg tror det kan være det, men syns jo ikke. Man skal vel kunne bruke canesten krem slik jeg har forstått, og den får man jo reseptfritt.
Ble bare litt usikker om jeg skal behandle det, for det er jo ikke så vondt. Men vil jo ikke at det skal bli verre heller om det er det.

Mor og barn smitter hverandre, så det kan fort bli verre. Så begge bør behandles samtidig, vi fikk Mycostatin til baby og Canesten salve (reseptfritt) til meg.

Her har mini hatt trøske lenge pga en antibiotikakur jeg tok. Det har vært MYE på tunga, men jeg har ikke hatt symptomer. Han har imidlertid ikke hatt plager med det og spist som vanlig, og da fikk vi beskjed både av hs, legen på hs og fastlegen at vi ikke trengte å behandle. Nå er det på vei bort av seg selv.

Eg ville behandla dersom du kjenner sårhet på brystene. Eg har behandla i ein evighet, men blir aldri bra. Lurer på om det hadde gått bort om eg hadde begynt behandlinga tidligare. Ingen trøske hos han, men såre røde brystvorter hos meg...

Hm... I går og i dag har jeg ammet litt mindre. Har håndmelket litt og gitt litt på flaske, og i dag har jeg ikke merket noen ting.
Syns det ser ut som det er litt mindre belegg på småen og, mem vanskelig å få ham til å vise tunga si

Baby hadde trøske en stund uten å være plaget av det selv, men så ble Jeg akkurat slik som deg med noen strålinger i beystvortene av og til. Da ble det mikdur til baby å canesten salve på meg(reseptfritt) som skulle smøres 2-3ganger daglig på brystvortene

Var hos legen her om dagen og fikk canesten på resept, men legen mente at småen ikke trenger behandling pga han ikke har noen symptomer på trøske. Skal smøre etter lufttørke etter amming inntil 8 ganger daglig har jeg fått beskjed om.
Er veldig spent på om det virker! Blir å sjekke tungebånd hvis det ikke blir noen bedring.

Baby hadde trøske en stund uten å være plaget av det selv, men så ble Jeg akkurat slik som deg med noen strålinger i beystvortene av og til. Da ble det mikdur til baby å canesten salve på meg(reseptfritt) som skulle smøres 2-3ganger daglig på brystvortene
Er jo så teit når legen ikke vet at vi kan få det, og sendte heller med meg info om brystbetennelse. Men ganske sikker på at det ikke er det.

Fikk uansett beskjed på apoteket at jeg kunne bruke mam-kompresser, og at de skulle hjelpe.
Mest slitsomme var å få hentet det ut, siden gutten min tydeligvis ikke har fått seg noe navn enda :o haha
Men det ordnet seg heldigvis.

Var hos legen her om dagen og fikk canesten på resept, men legen mente at småen ikke trenger behandling pga han ikke har noen symptomer på trøske. Skal smøre etter lufttørke etter amming inntil 8 ganger daglig har jeg fått beskjed om.
Er veldig spent på om det virker! Blir å sjekke tungebånd hvis det ikke blir noen bedring.
Rart hvor mye forskjellig det er ang dette. Virker som mange leger ikke har særlig kunnskap om det og, og hun på apoteket virket ikke overrasket når jeg sa at legen ikke visste at jeg kunne bli smittet. Hun spurte om jeg hadde fått bekreftet av lege at jeg hadde sopp...
Føler jo egentlig at jeg bare har diagnosert både meg og guttungen selv, og legen bare skriver ut en resept

Rart hvor mye forskjellig det er ang dette. Virker som mange leger ikke har særlig kunnskap om det og, og hun på apoteket virket ikke overrasket når jeg sa at legen ikke visste at jeg kunne bli smittet. Hun spurte om jeg hadde fått bekreftet av lege at jeg hadde sopp...
Føler jo egentlig at jeg bare har diagnosert både meg og guttungen selv, og legen bare skriver ut en resept
Er mange leger som faktisk lar pasienten sette diagnosen selv, for "man kjenner sin kropp best sjøl"..

Frykter sterkt at dette blir en langvarig trøske siden ikke småen blir behandlet.. kommer vel til å bli smittet på ny om og om igjen, selv om han ikke har symptomer [emoji85] men hos meg er det allerede litt bedring da, så diagnosen var hvertfall rett!

Er mange leger som faktisk lar pasienten sette diagnosen selv, for "man kjenner sin kropp best sjøl"..

Frykter sterkt at dette blir en langvarig trøske siden ikke småen blir behandlet.. kommer vel til å bli smittet på ny om og om igjen, selv om han ikke har symptomer [emoji85] men hos meg er det allerede litt bedring da, så diagnosen var hvertfall rett!
Så bra det er bedre hos deg :)
Krysser fingrene for at det ikke blir langvarig, men om det ser sånn ut så er det vel bedre å be om mikstur. Ta med info fra ammehjelpen :)

Jeg føler meg ikke veldig plaget egentlig, men det svir og klør litt nå, så greit å gjøre noe. Så det jo an litt, men greit å se om det kan hjelpe litt. Tassen smatter fornøyd i seg miksturen sin og :D ser ikke pent ut med det tjukke belegget på tunga, selv om han ikke virker plaget

Ser ut som det hjelper godt på bittelillebror her ihvertfall. Jeg droppet de innleggene, da jeg følte det bare ble verre, så min "behandling" er å la puppene få luft om natta og bytter ammeinnlegg ofte på dagtid. Har blitt myyye bedre :D

Back
Topp