Trøske og sår på brystvortene

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Har fått påbevist trøske og startet behandling med canesten (og mikstur for lille). Får derimot ikke sårene til å gro ordentlig - de spretter jo opp hver gabg han tar tak, og blir bare vondere og vondere å amme.

Har prøvd å smøre med purelan etter råd fra helsestasjonen - har ikke hjulpet.
Har prøvd med kompress fra multimam, og de hjelper en stund, men sårene kommer tilbake fort som bare det (er det forresten noen grunn til at man skal ha på kompressene kun en time? Glemte meg her om dagen, syntes nesten de fungerte bedre da..)

Er det noe dere kan anbefale så sårene får grodd? (Så går jeg heller legge til oftere og jobbe produksjonen av melk opp igjen når det ikke er så smertefullt)
 
Har fått påbevist trøske og startet behandling med canesten (og mikstur for lille). Får derimot ikke sårene til å gro ordentlig - de spretter jo opp hver gabg han tar tak, og blir bare vondere og vondere å amme.

Har prøvd å smøre med purelan etter råd fra helsestasjonen - har ikke hjulpet.
Har prøvd med kompress fra multimam, og de hjelper en stund, men sårene kommer tilbake fort som bare det (er det forresten noen grunn til at man skal ha på kompressene kun en time? Glemte meg her om dagen, syntes nesten de fungerte bedre da..)

Er det noe dere kan anbefale så sårene får grodd? (Så går jeg heller legge til oftere og jobbe produksjonen av melk opp igjen når det ikke er så smertefullt)

Hei!

Først må jeg jo skryte av deg som fortsetter å amme til tross for at du har en del plager!

Grunnen til at vi anbefaler multimam til kun 1 times bruk er at dette er anbefalingene vi har fått fra produsenten, men jeg ser også at de skriver at det ikke er farlig om den blir liggende litt for lenge. Jeg kan prøve å undersøke mer med produsenten om grunnen og så gi deg beskjed i et nytt innlegg på denne tråden.

Vanligvis ville jeg gitt de samme anbefalingene du allerede har fått og fulgt, det jeg evt kan anbefale deg å prøve i tillegg er ammeskjold i silikon som du kan ha på mens du ammer (legger ved en link til deg her; https://www.komplettapotek.no/produ...mping/medela-ammeskjold-silikon-l#productinfo ). Du vil nok i begynnelsen fortsatt oppleve at det er sårt når barnet ammer, men fordi du da får silikonlaget i mellom huden din og barnet vil det minske sårheten fra friksjonen mot barnets hud når det ammer. Da vil kanskje huden får litt mer ro slik at sårene får gro.

Lykke til videre med ammingen!
Hilsen Inger Marie
 
Back
Topp