Trøblete barnehagestart

Fru B

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤ Juliskattene 2018 ❤
❤️Mailykke 2022❤️
Har hatt to dager tilvenning i barnehagen med sønnen min på 15 mnd. I går var jeg sammen med ham hele tiden (1,5 t) og det gikk selvfølgelig fint. I dag forsøkte jeg å gå ut i gangen etter at han var godt inne i leken. Da gråt han av og på i 30 min før personalet kom ut med ham. Dette går med andre ord ikke helt smooth :-)

Lurer på om andre har vært borti det samme og har noen gode tips til hvordan vi bør gå frem videre? Har ikke ubegrenset mulighet til å være borte fra jobben, så dette stresser meg… Har fri i morgen og fredag, så vi har egentlig bare to dager til å jobbe med dette før hverdagen bryter løs på mandag…

Begge mine har vært sånn. Eneste som har hjulpet er dessverre å være mer sammen med dem i bhg før man går..

Aha. Tusen takk for svar :-) Hvor lenge var du der før du gikk? Og hvor lenge holdt dere på sånn? Eldstemann gråt da jeg gikk, men kom raskt inn i leken igjen. Ble derfor litt overrasket i dag, da minstemann både er eldre, mer sosial og mer utforskende enn hun var.

Med første var det ikke noe problem, men lillesøster trengte mer tid. Brukte god tid med henne og økte gradvis. I starten var det gråt i starten, men hun roet seg alltid raskt hos personalet. Den første uka brukte hun mye smokk og koseklut, men nå er det bare til soving. Denne uka har det ikke vært gråt i det hele tatt, og idag løp hun inn og lukket døren igjen foran meg :laughing025 hun løp ut igjen da hun innså at jeg ikke kom, men hverken gråt eller noe særlig protester da ene personalet hentet henne inn igjen

Aha. Tusen takk for svar :) Hvor lenge var du der før du gikk? Og hvor lenge holdt dere på sånn? Eldstemann gråt da jeg gikk, men kom raskt inn i leken igjen. Ble derfor litt overrasket i dag, da minstemann både er eldre, mer sosial og mer utforskende enn hun var.

Mener det tok 1 måneds tid. Jeg var heldig med fleksibel studenthverdag akkurat i innkjøringen så hun var der fra ca 9-12 i to uker, og uka etter der begynte hun å sove der. Så de neste to ukene var det mest 10-14:30. Men hun var lei seg ved levering i de 4 ukene. Litt overraska siden hun var så sosial og veldig trygg på besteforeldre, syntes det gikk helt fint at jeg gikk fra der. Etter en første måneden har hun elska barnehagen da. Vi bytta barnehage etter 6mnd pga flytting, og da var jeg litt spent, men da trengte hun bare 2 dager innkjøring med meg tilstedet og etter det freste hun rett inn og sa ha det til meg. Så når hun vel var over kneika, har hun blitt et barn som elsker barnehagen og etterspør det om vi har langhelg :hilarious:
Han eldste er 5,5 år så jeg husker helt ærlig ikke like detaljert, men han gråt mer og lenger i innkjøring, da hadde jeg ikke mulighet til like mange uker med korte dager. Det ble også lockdown da han var 2 år og etter de ukene uten bhg, var vi tilbake til at de ansatte måtte rive han ut av armene mine ved levering.
Det som egebtlig har hjulpet best her, er å vente med å gå til de er helt trygge på en av de voksne. Men innkjøringsfri fra jobb er jo absolutt ikke tilrettelagt for det ved mindre man har en veldig fleksibel jobb med hjemmekontor…
Jeg er sikker på at det går seg til for dere :)

Mener det tok 1 måneds tid. Jeg var heldig med fleksibel studenthverdag akkurat i innkjøringen så hun var der fra ca 9-12 i to uker, og uka etter der begynte hun å sove der. Så de neste to ukene var det mest 10-14:30. Men hun var lei seg ved levering i de 4 ukene. Litt overraska siden hun var så sosial og veldig trygg på besteforeldre, syntes det gikk helt fint at jeg gikk fra der. Etter en første måneden har hun elska barnehagen da. Vi bytta barnehage etter 6mnd pga flytting, og da var jeg litt spent, men da trengte hun bare 2 dager innkjøring med meg tilstedet og etter det freste hun rett inn og sa ha det til meg. Så når hun vel var over kneika, har hun blitt et barn som elsker barnehagen og etterspør det om vi har langhelg :hilarious:
Han eldste er 5,5 år så jeg husker helt ærlig ikke like detaljert, men han gråt mer og lenger i innkjøring, da hadde jeg ikke mulighet til like mange uker med korte dager. Det ble også lockdown da han var 2 år og etter de ukene uten bhg, var vi tilbake til at de ansatte måtte rive han ut av armene mine ved levering.
Det som egebtlig har hjulpet best her, er å vente med å gå til de er helt trygge på en av de voksne. Men innkjøringsfri fra jobb er jo absolutt ikke tilrettelagt for det ved mindre man har en veldig fleksibel jobb med hjemmekontor…
Jeg er sikker på at det går seg til for dere :)
Tusen takk for svar! Overrasket jeg også fordi han har vært en dag i uken hos besteforeldre - uten problem - siden februar. Og virker veldig trygg. Men han har blitt litt mammadalt i løpet av sommerferien og viser generelt litt mer tegn til separasjonsangst. Vi har funnet ut at pappaen skal prøve i dag - gikk enklere med ham for førstemann også. Må jo bare gå seg til det her…

Håper det har gått seg til! Her hadde datteren vår en «tøff» høst i fjor. Vi måtte ha to uker med tilvenning der enten jeg eller samboeren min var i barnehagen hele tiden. Etter det måtte vi bare «rive av plasteret» og komme oss på jobb. Vi sjonglerte det ved at samboer leverte så sent han bare kunne og jeg sluttet tidlig på jobb. Plutselig elsket hun barnehagen. I år valgte vi å ha to dager «tilvenning» da hun hadde fem uker ferie(hun går i samme barnehage). Det var lurt for det var rett tilbake til scratch. Løsningen ble at hun fikk lov til å ha med seg smokk, koseteppe og favorittbamsen. Da var alle trygghetsobjektene i nærheten. Nå er vi i uke tre og på onsdag hadde hun ikke tid til å si hade :hilarious:

Håper det har gått seg til! Her hadde datteren vår en «tøff» høst i fjor. Vi måtte ha to uker med tilvenning der enten jeg eller samboeren min var i barnehagen hele tiden. Etter det måtte vi bare «rive av plasteret» og komme oss på jobb. Vi sjonglerte det ved at samboer leverte så sent han bare kunne og jeg sluttet tidlig på jobb. Plutselig elsket hun barnehagen. I år valgte vi å ha to dager «tilvenning» da hun hadde fem uker ferie(hun går i samme barnehage). Det var lurt for det var rett tilbake til scratch. Løsningen ble at hun fikk lov til å ha med seg smokk, koseteppe og favorittbamsen. Da var alle trygghetsobjektene i nærheten. Nå er vi i uke tre og på onsdag hadde hun ikke tid til å si hade :hilarious:
Takk for svar! Høres ut som dere har funnet gode løsninger for datteren deres <3. Her løste det seg da pappaen overtok tilvenningen. Han (sønnen) gråter litt når vi går, men roer seg fort og er blid og fornøyd i barnehagen hele dagen. Jeg har også levert noen dager nå og det har også gått fint. Var nok bare litt tidlig for ham å være alene der allerede på dag to.

Back
Topp