Trøbbel med bf..

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Har dere en god advokat innenfor barnerettssaker å anbefale?

Vi blir nødt til å flytte på oss for å få oss jobb. Her vi bor nå er det ikke mulig og vi vurderer sterkt å flytte et lite stykke nordover. Så for å sikre oss økonomisk så blir vi nødt til å flytte til et sted der mulighetene er større. Sambo har allerede fått jobbtilbud fra 15.mars.

Så i dag sendte jeg melding til bf om at jeg ville informere han om at vi vurderer å flytte før sommeren. Og fikk tilbake dette:
"Tulla du med me no!? Ska du fløtt igjæn?Å d trur du e godtar, før næi d gjør e ikke. Da bi e å kjør sak igjæn, før no ha e vært å prata med advokaten min, å me tanke på at du ha fløtta så mang gang mein han at vi ska kjør sak på d hær, å kor langt nordover mein du å fløtt?"

Jeg har flyttet 2 ganger med storeM. En gang når han var 1 1/2 (sommeren 2011) for at jeg skulle gå skole, og tilbake igjen sammen med sambo og miniM i magen sommeren 2013. Fordi at vi skulle komme oss til hjemlig trakter.
StoreM begynner på skolen til høsten, så om vi skal flytte å få oss jobb osv, så vil vi jo gjøre det før storeM skal begynne på skolen.

Men bf skal jo tydelig nekte oss det.

Bf og oss bor 3 timers reise unna hverandre nå, og om vi flytter så vil vi være en flytur unna på ca. 20 min.
Så det er ikke noe samvær som spoleres.

Vi har ikke noen samværsavtale som eksisterer, da den gikk ut i mai 2013.
Men vi har holdt samme samværet på lik linje hele tiden etter at avtalen gikk ut. Og det samværet er nå at storeM er hos bf onsdag til søndag hver tredje uke. Dette må uansett forandres på til høsten.

Kan dere være så snill å si at jeg fortsatt stiller sterkt i denne saken?
Og hvem kan jeg kontakte gratis for å få gode råd.
Jeg vet jo at for at han skal kunne kjøre sak, så må vi ha meklingsmøte osv for at han skal få seg attest. Og så må han stevne meg.

Takk for at du gadd å lese, og på forhånd takk om du tar deg tid til å svare :)

Slike saker er aldri enkle. Om barnet alltid har bodd hos deg og har god tilknytning til din samboer og søsken vil jeg tro du har en god sak. Det viktige i slike saker er at du alltid legger vekt på at samvær mellom barnet og far er viktig for deg. Gode råd kan du få på familievernkontoret.

Aldri vært borti en sånn sak, men ser jo du spolerer litt samværet, men ser jo også dere trenger inntekt. Kontakt familievernkontoret.

Mulighet å bo nærmere barnefaren istedenfor? (Vett ikke hvor han bor og jobb muligheter men tenker det kan han ikke lage like mye styr med)

Aldri vært borti en sånn sak, men ser jo du spolerer litt samværet, men ser jo også dere trenger inntekt. Kontakt familievernkontoret.

Mulighet å bo nærmere barnefaren istedenfor? (Vett ikke hvor han bor og jobb muligheter men tenker det kan han ikke lage like mye styr med)
Hvordan ser du at jeg spolerer samværet? Jeg skriver jo at samværet spoleres ikke. Blir vi boende her vi bor nå så må samværet uansett endres på til høsten. Akkurat på samme måte hvis vi flytter.

Hvordan er fordelingen på barna i dag?
Ta kontakt med familievernskontoret imorga og få time, da må dere nok i mekling.
Men slike saker er aldri lett... Vet selv hvordan det er..

Hvordan er fordelingen på barna i dag?
Ta kontakt med familievernskontoret imorga og få time, da må dere nok i mekling.
Men slike saker er aldri lett... Vet selv hvordan det er..
Bf har han onsdag til søndag hver tredje uke. Flytter vi kan vi fortsette å opprettholde det.
Til høsten må jo samværet endres på uansett om vi bor her vi bor eller flytter, siden M skal begynne på skolen. Da går det ikke lenger med onsdag til søndag hver tredje uke.

Familievernkontoret er kok stedet å dra. Hjelper ikke å bo nærmere BF om dere ikke har jobber, og om reisetiden blir kortere ved å flytte, ser jeg ikke problemet. Hadde det vært FRA 20 min reise til 3 timer, hadde det vært anderledes...

Ah skjønner, da står du sterkere :)
Nei ta kontakt med familievernskontoret og få en time.
Sett da opp at dere må skifte uansett til høsten når M skal begynne på skolen, og da f.eks bytting annenhver helg eller hva dere finner ut som er best. Prøve å finne et "komprimiss" ;)
I det store lengda er det bra at du har kontaktet familievernskontoret og har på ditt rette, lykke til.

Familievernkontoret er kok stedet å dra. Hjelper ikke å bo nærmere BF om dere ikke har jobber, og om reisetiden blir kortere ved å flytte, ser jeg ikke problemet. Hadde det vært FRA 20 min reise til 3 timer, hadde det vært anderledes...
Ja. Avstandsmessig blir vi jo boende enda lengre unna om vi flytter, men når M kan reise med fly så blir reisetiden kortere.
Skal ta kontakt med fvk i morgen, for å rådføre meg med de.

Ja. Avstandsmessig blir vi jo boende enda lengre unna om vi flytter, men når M kan reise med fly så blir reisetiden kortere.
Skal ta kontakt med fvk i morgen, for å rådføre meg med de.
Lykke til ♡

Jeg synes å øke en kjøre tur på 3 timer til fly er voldsomt..

Jeg synes å øke en kjøre tur på 3 timer til fly er voldsomt..
3 timer en vei, og så skal man tilbake igjen.
Kontra en flytur der man slipper så mye reising..
Man kan også ta fly fra her vi bor nå.. Det har bare ikke blitt praktisert siden storeM har vært for liten til det.
Skal man da ikke kunne flytte på seg for å sikre familien økonomisk, bare fordi at barnet må ta fly for å reise på samvær. Når jeg i tillegg legger til rette for at samvær skal kunne gjennomføres på lik linje som nå.

Jeg vil desverre tro at han kan ha en god sak mot dere, de regner ikke reisevei slik du tenker for 20 min på fly er ikke 20 min, om du skjønner... Du må jo til og fra flyplass, inn og ut på fly osv... I tilegg sier du at du har flyttet 2 ganger før så jeg vil tro at han stiller sterkt.

Skjønner jo det økonomiske med dette også og at barnet alltid har bodd hos deg, men husk at når du flytter så vil det bli nytt rundt barnet, skole, venner osv det gjelder også om han skulle flytte til far. Så her tror jeg de vil vurdere begge veier...

Jeg vil desverre tro at han kan ha en god sak mot dere, de regner ikke reisevei slik du tenker for 20 min på fly er ikke 20 min, om du skjønner... Du må jo til og fra flyplass, inn og ut på fly osv... I tilegg sier du at du har flyttet 2 ganger før så jeg vil tro at han stiller sterkt.

Skjønner jo det økonomiske med dette også og at barnet alltid har bodd hos deg, men husk at når du flytter så vil det bli nytt rundt barnet, skole, venner osv det gjelder også om han skulle flytte til far. Så her tror jeg de vil vurdere begge veier...
Hadde jeg flyttet bare for å flytte, så hadde jeg jo skjønt det. Første gangen jeg flyttet var jo pga utdanning. Og andre gangen flyttet vi fordi at vi bodde oss i hjel i Trondheim. Og trakk da tilbake til hjembyen min.

Vi flytter ikke til en ukjent plass for barnet. Vi flytter til hjemplassen til sambo, en plass vi er ofte, der storeM har gode venner og en stabil bonusfamilie som ofte er til hjelp.
Det er ikke fast bestemt enda om vi flytter. Vi avventer og ser hvordan det blir med bf og ser om man får til en dialog. Men sambo kommer til å flytte i midten av mars, så blir jeg og ungene boende her vi bor nå frem til man evt kommer til en enighet. :) Ser vi at det ikke er mulig, så blir vi boende og gjør det beste ut av det.

Hadde jeg flyttet bare for å flytte, så hadde jeg jo skjønt det. Første gangen jeg flyttet var jo pga utdanning. Og andre gangen flyttet vi fordi at vi bodde oss i hjel i Trondheim. Og trakk da tilbake til hjembyen min.

Vi flytter ikke til en ukjent plass for barnet. Vi flytter til hjemplassen til sambo, en plass vi er ofte, der storeM har gode venner og en stabil bonusfamilie som ofte er til hjelp.
Det er ikke fast bestemt enda om vi flytter. Vi avventer og ser hvordan det blir med bf og ser om man får til en dialog. Men sambo kommer til å flytte i midten av mars, så blir jeg og ungene boende her vi bor nå frem til man evt kommer til en enighet. :) Ser vi at det ikke er mulig, så blir vi boende og gjør det beste ut av det.

Men da stiller det seg jo litt bedre for deg vil jeg si, om dette er en plass barnet kjenner godt :) de ser ikke på om det er familie eller bonusfamilie det er snakk om heldigvis så vil si det er veldig positivt at det er familie og venner der for barnet. Råder deg til å sette sammen et skikkelig forslag til samvær og reise før du går i diskusjon med BF, om du kommer med et godt forslag kan det jo tenkes han snur ;)

Hvordan ser du at jeg spolerer samværet? Jeg skriver jo at samværet spoleres ikke. Blir vi boende her vi bor nå så må samværet uansett endres på til høsten. Akkurat på samme måte hvis vi flytter.

Tenker det er forskjell på kjøretur enn å måtte ta fly i 20 min, både tidsmessig og prismessig.

Jeg synes det hørtes veldig slitsomt ut for en liten tass på 5-6 år å skulle ta fly hver gang han skal treffe pappaen sin.. Da ville jeg heller sittet 3 timer og slappet av i en bil. Min mening, uten å vite nok om dere til å egentlig kunne uttale meg :)

Personlig hadde jeg også blitt irritert om ungene mine måtte flytte hit og dit hele tiden. Vurderte du ikke jobbmuligheter før du bestemte deg for å flytte tilbake til hjemtraktene? Jeg synes ikke du har flyttet mye, men det kan være en ide og tenkte nøye igjennom ting før man velger bosted. Barna knytter det til venner i bhg.

Hvis dere bodde nær hverandre og dere flyttet vekk fra bf slik at reisevei for barna ble lengre så hadde jeg skjønt det. Men hvis reisevei blir kortere så er jo det positivt. Hvis det da ikke er snakk om ekstra tid til og fra flyplassene da;) Hvis reisevei og reisemåte blir bedre for ungene er det noe positivt. Men som regel må man møte opp så og så lang tid i forveien, inn og ut av fly tar litt tid, veldig pussig hvis begge dere tilfeldigvis blir boende rett ved siden av flyplassen. Sånne ting må tenkes igjennom, for lettvint å bare si "20 min istedenfor 3 timer".

Jeg tenker jeg i utgangspunktet ikke ville godtatt sak med en gang, men prøve å komme til enighet først. Først spurt bf hvilke ting han synes er negativt med flyttingen, og så ta hensyn til dette dersom det er mulig. Og hva er det han vil oppnå med sak, kan en domstol nekte deg å flytte? Eller ønsker han omsorgen fordi du gjør ting som ikke er bra for ungene med å flytte mye fram og tilbake?

3 timer en vei, og så skal man tilbake igjen.
Kontra en flytur der man slipper så mye reising..
Man kan også ta fly fra her vi bor nå.. Det har bare ikke blitt praktisert siden storeM har vært for liten til det.
Skal man da ikke kunne flytte på seg for å sikre familien økonomisk, bare fordi at barnet må ta fly for å reise på samvær. Når jeg i tillegg legger til rette for at samvær skal kunne gjennomføres på lik linje som nå.

Ikke for oss nei, men for et barn.
Det er en større belasting og reise med fly kontra kjøre bil med en forelder.

Barneloven sier at on begge har foreldreansvar er det den barnet bor fast hos som har ansvaret for slike avgjørelser den andre kan blant annet ikke motsette seg flytting innenlands. I en eventuell sak vil man likevel ta hensyn til om den andre parten (far i dette tilfellet) blir gjenboende der barnet har sin omgangskrets og sin tilknytning, og det er jo ikke tilfelle her... Ville likevel fokusert på hvordan ha et best mulig samarbeid med far og hvordan de best mulig kan opprettholde eventuelle samværsavtaler, noe som jo vil være fullt mulig. Endringene må jo uansett skje når barnet begynner på skolen...

Når det gjelder kommentarer her og fra far om at du har flyttet nok synes jeg det kanskje blir litt vel overdrevet... Det er også slik at den som barnet bor fast hos har ansvar for at barnet har det bra. Du har flyttet for å ta en utdanning, som vil kunne bedre deres livsvilkår. Arbeidsmarkedet har blitt det det har blitt i dette landet om dagen og mange må flytte på seg for å kunne forsørge seg økonomisk... Du velger nå å flytte pga jobbmuligheter, noe som også vil gagne dine barn. Å gjøre det nå før han begynner på skolen er også i mine øyne et godt tidspunkt da han skal inn i nytt miljø likevel...

Ut fra de opplysningene du kommer med ville jeg tenkt du har en god sak, men nå er jeg hverken advokat eller tingrettsdommer... Ville fulgt rådene over om å kontakte familievernkontoret og, som sagt, fokusere på at du ønsker at barnet skal fortsette å ha god kontakt med sin far :) lykke til!!

Back
Topp