Trøbbel etter svangerskapsforgiftning?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Er det noen som har hatt SF, og som i ettertid har hatt problemer med sykdom av noe slag som følge av dette?

Selv var jeg dårlig for 4,5 måned siden med en alvorlig SF, og kroppen sliter. Kjenner det egentlig skremmer meg litt, med tanke på at jeg generelt alltid har vært i god form. Det er tatt blodprøver da det kan se ut til at blodplatene enda er lave, og jeg skal inn å ta UL av lever og galle. Jeg har fortsatt vondt i mellomgulvet, noe som heldigvis blir tatt på alvor.

Noen som har vært gjennom etterkontroller hvor kroppen fortsatt ikke har justert seg tilbake?
 
Fikk høre av legene sist gang at det kunne ta 6mnd - 1 år før kroppen er "bra" etterpå. For hormoner og kroppen bruker tid på å bli seg selv igjen og da kunne det henge ting etter sf også
 
Jeg hadde alvorlig sf. Med unntak av de første par ukene jeg var redusert (lå en uke på intensiv etter eklampsi-kramper og koma) så var jeg i god form. Men jeg hørte at mange kunne være dårlig i mange år, så det er visst noe som kan skje.
 
Mamma hadde beskjed om sengeleie i alle fall fire mnd etter at jeg var født, bare stå opp for å gå på do og å spise. (heldigvis var jeg en sovebaby som våknet for mat og bleie hver tredje time, etter klokka omtrent. Pappa kom hjem og skiftet på meg og ga meg til mamma for mat)
 
Fikk høre av legene sist gang at det kunne ta 6mnd - 1 år før kroppen er "bra" etterpå. For hormoner og kroppen bruker tid på å bli seg selv igjen og da kunne det henge ting etter sf også
Jeg har hørt det samme, og forsåvidt forberedt på at blodplatene kan ta litt tid. Men vet du om det også gjelder leververdier og trøbbel med leveren? Den skal jo i utgangspunktet reparere seg selv, men fikk aldri vite hvor lang tid det kunne ta. Uansett glad for at sykehuset ønsker å sjekke opp da :) I forhold til hormoner så har jeg hypotyreose fra før av, slik at dette kan selvsagt skape en del trøbbel for meg i ettertid. Takk for svar :)
 
Jeg hadde alvorlig sf. Med unntak av de første par ukene jeg var redusert (lå en uke på intensiv etter eklampsi-kramper og koma) så var jeg i god form. Men jeg hørte at mange kunne være dårlig i mange år, så det er visst noe som kan skje.
Oj! For en opplevelse... Koma er ikke til å spøke med. Men så godt at du har følt deg i god form utover dette. Selv startet pre-eklampsi i uke 29. I uke 34 ble jeg innlagt med sitringer og kramper, og det ble tatt KS. Lå selv på intensiven 4 dager, men ikke i koma heldigvis. Blodplatene mine var lave så jeg mistet mye blod, og leververdiene mine var dårlige så lå koblet til maskiner til jeg var stabil. Så jeg var dog dårlig i 1,5 måned, men kjipt å få etterslep... Har ikke vært bra siden fødsel, og lengter etter å få en normal livskvalitet igjen. Nå skal de sjekke organer, slik at jeg vil jo få svar. Men kjenner på frustrasjonen.
 
Mamma hadde beskjed om sengeleie i alle fall fire mnd etter at jeg var født, bare stå opp for å gå på do og å spise. (heldigvis var jeg en sovebaby som våknet for mat og bleie hver tredje time, etter klokka omtrent. Pappa kom hjem og skiftet på meg og ga meg til mamma for mat)
Det var lenge! Det kan ikke ha vært lett. Huff, hun må ha vært ordentlig dårlig ♡ Heldigvis ikke vært snakk om sengeleie etter fødsel her, bare før. Men føler meg allikevel ikke bra. Vet du hvorfor hun hadde sengeleie?
 
Det var lenge! Det kan ikke ha vært lett. Huff, hun må ha vært ordentlig dårlig ♡ Heldigvis ikke vært snakk om sengeleie etter fødsel her, bare før. Men føler meg allikevel ikke bra. Vet du hvorfor hun hadde sengeleie?
Var en blodprøve, vet ikke hvilken, som skulle under et visst nivå før hjemreisen. Den vippet under en dag så da trumfet hun seg hjem, egentlig skulle hun vært innlagt lenger. Måtte ta blodprøver ukentlig
 
Var en blodprøve, vet ikke hvilken, som skulle under et visst nivå før hjemreisen. Den vippet under en dag så da trumfet hun seg hjem, egentlig skulle hun vært innlagt lenger. Måtte ta blodprøver ukentlig
Huff, såppas ja. Kan tenke meg det var leverenzymer eller liknende.
 
Huff, såppas ja. Kan tenke meg det var leverenzymer eller liknende.
Meget mulig det.
Jeg har aldri hatt SF selv så jeg er ikke helt inne i det, men mamma hadde det kraftig i begge sine svangerskap, og skulle aldri ha født meg vaginalt, 11 dager på overtid med et overtrykk på over 200 mens jm sa ar KS var det eneste forsvarlige sto vikarlegen på sitt og mente at fødsel var måten man fikk babyer på. Så det måtte hun tåle.
 
Meget mulig det.
Jeg har aldri hatt SF selv så jeg er ikke helt inne i det, men mamma hadde det kraftig i begge sine svangerskap, og skulle aldri ha født meg vaginalt, 11 dager på overtid med et overtrykk på over 200 mens jm sa ar KS var det eneste forsvarlige sto vikarlegen på sitt og mente at fødsel var måten man fikk babyer på. Så det måtte hun tåle.
Såppass ja, da burde de ha satt henne i gang før det gikk så langt uansett :-O Ikke veldig forsvarlig av legen. Man kan bli satt i gang med SF og føde vaginalt, men det er så lenge den er moderat. Det er et høyt overtrykk, og antar undertrykket var høyt også i og med at det ofte er det de tar avgjørelser på. Før det ble tatt KS på meg hadde jeg veldig høyt undertrykk (175/110), og grunnet min og den lilles tilstand i uke 34 var det uaktuelt å sette meg i gang, hun måtte ut med en gang og ingen av oss ville tålt en fødsel. Så leit å høre om historier hvor leger overkjører andre, når det ikke er forsvarlig. Huff.
 
6 mnd siden fødsel og leverprøvene er fortsatt på utur!
Det er såppas ja. Hva sier de om det? Og er blodplatene dine normale? Føler at jeg fortsatt har økt blødningstendens.. Det er tatt blodprøver, så får svar om ikke så lenge. Ellers skal jeg inn på UL av lever, men håper virkelig kroppen seg ovenpå igjen veldig snart.
 
Nei, de er heller ikke normale enda. Men alt er på tur ned, har vært på UL og levra har foreløpig ikke tatt skade. Har heller ikke jern i kroppen, så de håper og tror at prøvene vil bli bedre med litt mer jern innabord ;) men formen min er på topp nå da faktisk! Tok fire måneder før jeg følte meg bra
 
Hadde ikke alvorlig SF, moderat. Men har fortsatt litt høyt BT, men ikke medisiner. Føler meg litt slækk fortsatt, men grei form. Venter på at BT skal bli bra :) Ønsker et søsken til barnet mitt etterhvert ;)
 
Nei, de er heller ikke normale enda. Men alt er på tur ned, har vært på UL og levra har foreløpig ikke tatt skade. Har heller ikke jern i kroppen, så de håper og tror at prøvene vil bli bedre med litt mer jern innabord ;) men formen min er på topp nå da faktisk! Tok fire måneder før jeg følte meg bra
Godt å høre alt er på vei til normalen :) Leveren fikser seg heldigvis selv, og trenger ikke store mengder med friskt vev for å repareres :) Men kan ta tid. Viktigste er jo at man ikke får varige skader og mén. Satser på at jeg blir bedre etterhvert også :) Er 6,5 måned siden jeg ble dårlig, så hadde vært godt om det roet seg snart.
 
Hadde ikke alvorlig SF, moderat. Men har fortsatt litt høyt BT, men ikke medisiner. Føler meg litt slækk fortsatt, men grei form. Venter på at BT skal bli bra :) Ønsker et søsken til barnet mitt etterhvert ;)
Desverre noen som sliter litt med det også. Mitt gikk heldigvis ned 4 uker etter fødsel fra 160/100 til stabilt på 120/80. Men det er godt du ikke må medisineres! Håper det roer seg for deg etterhvert :) Lenge siden du fødte?
 
Desverre noen som sliter litt med det også. Mitt gikk heldigvis ned 4 uker etter fødsel fra 160/100 til stabilt på 120/80. Men det er godt du ikke må medisineres! Håper det roer seg for deg etterhvert :) Lenge siden du fødte?

Snart to år siden :) Som sagt så var det ikke alvorlig hos meg ;) Så er jo veldig god sjanse for at jeg slipper unna neste gang :D men risikoen er vel minst 2-5 år etter
 
Snart to år siden :) Som sagt så var det ikke alvorlig hos meg ;) Så er jo veldig god sjanse for at jeg slipper unna neste gang :D men risikoen er vel minst 2-5 år etter
Leit at du enda har forhøyet blodtrykk :-/ Alvorlig eller ei, det er ingen ønsket situasjon uansett tenker jeg ♡ Ja, det sies så. Jeg har trua, og sykehuset har lovt å være der om jeg får en til :) Jeg har dog ikke de beste oddsene, men det er fortsatt større sannsynlighet for at det går bra enn dårlig med medisinering :) Så velger å ha troen da. Men det blir noen år til :)
 
Leit at du enda har forhøyet blodtrykk :-/ Alvorlig eller ei, det er ingen ønsket situasjon uansett tenker jeg ♡ Ja, det sies så. Jeg har trua, og sykehuset har lovt å være der om jeg får en til :) Jeg har dog ikke de beste oddsene, men det er fortsatt større sannsynlighet for at det går bra enn dårlig med medisinering :) Så velger å ha troen da. Men det blir noen år til :)

Så fin kommentar :) Veldig godt med sånn optimisme på forumet :) Har jo fått med meg historien din og skjønt at det var heftige saker! Krysser fingrene for at du får et fint svangerskap i fremtiden dersom du vil ha en til! Sykehuset her er helt fantastiske i alle fall :) og du bør være sikret ekstremt god oppfølging med din historie :)
 
Back
Topp